שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » פסימיות במערב לאחר שני חודשי לחימה "לא שברו אפילו את קו ההגנה הראשון"
מתקפת הנגד באוקראינה
במערב מבינים כי למרות אספקת הנשק הרבה: "הציפיות מקייב היו מוגזמות" | המתקפה לא רשמה הישגים משמעותיים למרות האבדות הכבדות
נשיא אוקראינה זלנסקי בביקור בחזית הלחימה בדונייצק | צילום: לשכת נשיא אוקראינה

חודשיים חלפו מאז פתחה אוקראינה במתקפת הנגד הנרחבת שלה נגד רוסיה, כדי להחזיר לעצמה את השטחים שכבשה רוסיה מאז הפלישה שלה לפני כמעט שנה וחצי, אבל בזמן שחלף לא נרשמה הצלחה מזהירה בצד האוקראיני, למרות הנשק הרב שסופק לה והאבדות הכבדות בשדה הקרב.

בעקבות כך, גוברת גוברת הפסימיות במערב באשר לסיכויי ההצלחה של צבא אוקראינה. רשת CNN דיווחה בצהריים (שלישי) כי את הפסימיות הזו השמיעו בפניה ארבעה גורמים אמריקאיים ומערביים, שתודרכו במודיעין העדכני מהמלחמה. כמה מהם אמרו שהעדכונים שקיבלו עוררו בהם "התפכחות" של ממש.

עוד מבחזית החדשות

"הם עדיין הולכים לראות בשבועות הקרובים אם יש איזשהו סיכוי להתקדמות. אבל אני חושב שהסיכוי שהם ישיגו התקדמות שתביא לשינוי המאזן בסכסוך הזה היא מאוד לא סבירה", אמר לרשת החדשות האמריקאית אחד הגורמים המערביים. גורם נוסף אמר כי למרות שחלפו בין שבעה לשמונה שבועות מתחילת מתקפת הנגד, הכוחות האוקראיניים לא הצליחו לשבור אפילו את קו ההגנה הראשון בביצורים שהקימו הכוחות הרוסיים, ביצורים שכוללים לדבריו כמה קווי הגנה: "אם הם לא הצליחו לרשום פריצת דרך בתקופה הזו, מה הסיכוי שלפתע פתאום, עם כוחות מופחתים יותר, הם ישיגו אותן? התנאים מאוד קשים".

כזכור, מתקפת הנגד האוקראינית שנפתחה בתחילת יוני, נתפסה כרגע מכונן במלחמה. בתקופה שטרם נתקפת הנגד התחמשה קייב בנשק רב שקיבלה מהמערב ואימנה את חייליה להשתמש בו. ההיערכות שנמשכה חודשים ארוכים עוררה ציפייה רבה במערב.

המטרה האוקראינית במתקפה היא להגיע למשא ומתן עתידי עם מוסקבה כשבידי הרוסים לא יהיו שטחים אוקראיניים רבים שיוכלו לשמש אותם כקלפי מיקוח. על אף שפרשנים במערב הזהירו כבר מהרגע הראשון כי מתקפת הנגד תימשך זמן רב, נראה לאורך השבועות הארוכים שחלפו מאז, כי הכוחות האוקראינים לא רשמו הישגים משמעותיים באזורי החזית בדרום ובמזרח, וגם הנשיא וולודימיר זלנסקי הודה שההתקדמות איטית מהמצופה.

המכשול המרכזי שעומד בפני האוקראינים הוא הביצורים הנרחבים שהרוסים הקימו בקווי החזית, ביצורים שכוללים שדות ענקיים של מוקשים ורשתות של תעלות ומכשולים שאמורים לפגוע בטנקים ומשוריינים. קייב דיווחה כי כבשה כמה כפרים, אך בפועל לא השיגה פריצת דרך שמזכירה את ההפתעות הדרמטיות במתקפות נגד קודמות שלה בשנה שעברה, באזורי חרסון וחרקוב.

לאורך מתקפת הנגד דווח על אבדות כבדות בשני הצדדים, ומפקדים אוקראינים שמובילים את ההסתערות נאלצו לעצור אותה במקרים מסוימים, כדי לצמצם את האבדות ולאפשר ליחידות להיערך מחדש. הגורמים ששוחחו עם CNN אמרו כי כעת, לקראת בוא הסתיו, תנאי מזג האוויר צפויים להשתנות לרעה מבחינת האוקראינים, וכי יש להם חלון זמן מוגבל כדי לשנות את תמונת המצב בשדה הקרב.

ארה"ב הודתה בשבועות האחרונים שמתקפת הנגד מתקדמת באיטיות, אבל התעקשה שוב ושוב שמדובר במערכה קשה וממושכת. גורם אמריקני בכיר אמר ל-CNN דברים דומים. לדבריו וושינגטון מודעת לקשיים שניצבים בפני קייב, אך היא ממשיכה לקוות לפריצת דרך. "כולנו מכירים בכך שזה קשה וארוך יותר ממה שרצינו, כולל האוקראינים, אבל אנחנו עדיין מאמינים שיש להם זמן להצליח להשיג התקדמות", אמר הגורם.

עוד מבחזית החדשות

לדברי הגורמים המערביים, ההתקדמות האיטית מצד קייב מלמדת גם על הקושי הרב בהפיכת כוחותיה ליחידות מאומנות היטב, כשלעתים לאמריקאים ולבעלי בריתם בנאט"ו היו רק שבועות בודדים כדי להכשיר אותם בשימוש בכלי הנשק המתקדמים שסיפק להם המערב. בכיר בצבא ארה"ב הוסיף כי ההתקדמות האיטית בשטח היא אחת הסיבות לכך שכעת האוקראינים עורכים יותר ויותר מתקפות מרוחקות בעומק השטח הרוסי.

המקורות הדגישו כי הציפיות הגדולות ממתקפת-הנגד לא היו "מציאותיות" – וכי כעת הן תורמות ללחץ על קייב, מצד גורמים מסוימים במערב, לפתוח במשא ומתן מול רוסיה על סיום המלחמה ואף לשקול ויתור על שטחים מסוימים במסגרתו. "פוטין מחכה לזה. הוא יכול להקריב גופות ולקנות זמן", ציין חבר בית הנבחרים האמריקאי מייק קוויגלי, דמוקרט שמייצג את מדינת אילינוי. קוויגלי חזר לאחרונה ממפגשים באירופה עם קצינים אמריקאים שמאמנים את האוקראינים, ואמר גם הוא שהעדכונים שקיבל עוררו בו הבנה למצב הסבוך בשטח "זו התקופה הקשה ביותר במלחמה".

חשש נוסף שמשמיעים הגורמים הוא מקרב האשמות עתידי, שעלול לפגוע באחדות שהפגינו עד כה אוקראינה, ארה"ב ושאר ארצות המערב. "הבעיה היא שיש סיכוי למשחק האשמות שבו האוקראינים יאשימו אותנו", אמר גורם דיפלומטי בכיר. הנשיא זלנסקי אותת על האפשרות הזו בדברים שנשא בחודש שעבר, אז אמר כי במקור מתקפת הנגד אמורה הייתה להתחיל באביב, אך הוא הסביר שקייב נאלצה לדחות אותה בגלל שלא קיבלה די תחמושת וכיוון שלא היה מספיק זמן לאמן את לוחמיה. "בגלל שהתחלנו קצת יותר מאוחר, זה סיפק לרוסיה זמן כדי להטמין מוקשים בכל הקרקעות שלנו ולבנות מספר קווי הגנה", טען.

האוקראינים עצמם לא מגלים בינתיים פסימיות, אבל הצהרה שפרסם אמש הרמטכ"ל האוקראיני ולרי זלוז'ני נשמעה זהירה: "הלחימה הקשה נמשכת. הלוחמים האוקראינים יוצרים, צעד אחר צעד, את התנאים הנדרשים להתקדמות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים