שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "פסגת חירום" מחר בירדן בהשתתפות ראש המל"ל והפלסטינים
20 שנה אחרי פסגת עקבה באינתיפאדה השנייה, יפגשו מחר בכירי הרשות הפלסטינית כדי להוביל לרגיעה בגדה. הפסגה ביוזמת ארה"ב, מצרים וירדן. מטעם ישראל ישתתף צחי הנגבי
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: Alexandros Michailidis, שאטרסטוק

בכירי הרשות הפלסטינית המריאו היום (שבת) במסוק לפסגת חירום שתתקיים מחר בעקבה ביוזמת ארצות הברית, מצרים וירדן. על פי הדיווחים בשיחות ישתתף גם ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הצדדים צפויים לדון בתוכנית האמריקנית להרגעת המתיחות בגדה המערבית.

לפי המתווה האמריקאי, ישראל לא תבצע צעדים חד-צדדיים נוספים שקשורים להתנחלויות ובמקביל הרשות הפלסטינית לא תפעל נגדה באו"ם, ותפעל להרגיע את הרוחות בגדה. על פי הדיווחים הפסגה נקבעה עוד לפני המבצע בשכם שבו נהרגו 11 פלסטינים שרובם מ"גוב האריות". אחרי המבצע דרשו הפלסטינים לבטל את ההשתתפות הישראלית בפסגה, אך בסוף הסכימו.

עוד מבחזית החדשות

בעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני שמזוהה עם חיזבאללה דווח כי הרשות הפלסטינית שלחה לפסגה שלושה נציגים מטעמה. מזכיר הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח, ראש שירות הביון הכללי מג'ד פרג' ויועצו של אבו מאזן, מג'די אל-חלידי.

בכיר ברשות הפלסטינית אמר כי אבו מאזן הוא זה שדחה בסופו של דבר את הרעיון להחרים את הפגישה, והורה להסכים לתוכנית האמריקאית. למרות זאת, הוא טען כי אבו מאזן הציב לכך כמה תנאים, ובראשם שיפור מצבה הכלכלי של הרשות, ביצוע פעולות שיעצימו את כוחה וימנעו את קריסתה ועצירת הפשיטות הישראליות על ערים בלב הגדה. לטענת הפלסטינים, מבצעי המעצרים שלא פעם מסתיימים במספר הרוגים גדול מעוררים זעם רב בקרב התושבים כלפי ישראל והרשות יחד.

הפלסטינים השוו בימים האחרונים בין יאסר ערפאת לאבו מאזן. גם ביוני 2003 התקיימה פסגה דומה בעקבה, שנועדה לקדם את תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים ברקע האינתיפאדה השנייה. באותה פסגה השתתף אבו מאזן עם מלך ירדן, נשיא ארה"ב וראש הממשלה הישראלי דאז אריאל שרון. מי שלא נקרא להשתתף בה היה יאסר ערפאת, שהיה ראש הרשות הפלסטינית והיה נתון במצור במוקטעה. גם הוא היה מוקצה מכיוון שהתנגד להתנגדות המזוינת. גם עראפת נחשב אז לגורם הממתן שניתן להגיע איתו להבנות.

עח פי הדיווח ב"אל-אחבאר", הפלסטינים דורשים כספים כדי לממן גיוס של 10 אלף חיילים חדשים למנגנוני הביטחון, להכשרת 5,000 לוחמים וכן לאפשר הכנסת נשק וציוד עבורם. כמו כן, הם דורשים להקים חדר תיאום משותף פלסטיני-ישראלי-אמריקני, שימנע מצה"ל לבצע פעולות בגדה המערבית ללא תיאום.

בכיר הרשות הפלסטינית אמר כי הפלסטינים דורשים להרחיב את שיתוף הפעולה הביטחוני והטכני בין הרשות לשירותי הביון האמריקאים והישראלים, כדי להתמודד עם ההסתה של חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברשתות, שנועדה לדחוף את תושבי יו"ש הפלסטינים לעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים. בישראל טוענים שגם לרשות יש חלק באותה הסתה בין השאר באמצעות ספרי הלימוד בבתי הספר שלה.

עוד מבחזית החדשות

המשלחת הפלסטינית תקרא לישראל לעצור את קידום הבנייה בהתנחלויות שעליו הכריזה הממשלה לאחרונה. נתניהו, הודיע לאחרונה כי ישראל לא תפעל להכשרת מאחזים נוספים מעבר לאלה שעליהם הודיעה, ובנוסף קיימת החלטת ממשלה לקדם בניית אלפי יחידות דיור חדשות בהתנחלויות.

דובר חמאס, עבד אל-לטיף אל-קאנואע אמר כי: "אנו דוחים את השתתפות הרשות הפלסטינית בפסגת עקבה, המהווה כיסוי לכיבוש לביצוע פשעים נגד עמנו, ואסור לה להיות תלויה בהבטחות אמריקניות וישראליות שהוכחו שכשלו. לעמנו אין ברירה אלא להתנגד ולהסלים את המצב".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים