שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » עשרה ימי מחבוש לחייל מחברון
תקיפת פעילי השמאל
חייל צה"ל שתועד אומר לפעילי שמאל "בן גביר יעדה פה סדר" נשפט לעשרה ימי מחבוש | חברו שתקף את אחד הפעילים עדיין ממתין למשפטו | בן גביר: "לא יכול להיות"
חבר הכנסת איתמר בן גביר

כזכור, ביום שישי האחרון הגיעה קבוצה של פעילי שמאל (חלקם דתיים וחרדים) לחברון למה שכינו "ביקור סולידריות עם משפחות פלסטיניות". הפעילים, חלקם גם עיתונאים, נתקלו באלימות פיזית ומילולית מצד החיילים בשטח שתועדה בסרטון שהתפרסם בכל כלי התקשורת.

בעקבות הסערה, בצה"ל החליטו להשעות שבעה לוחמים מחטיבת גבעתי, וכעת החייל שתועד בסרטון אומר "בן גביר יעדה פה סדר" – ל-10 ימי מחבוש. הלוחם שתועד מכה פעיל שמאל, עדיין ממתין למשפטו שמתעכב בשל כך שבחקירה מעורבת גם המשטרה הצבאית החוקרת

עו"ד אופיר שטיינר מארגון חוננו המייצג את החייל מסר "החייל הובא לדין משמעתי – שיפוט ע"י גורמי הפיקוד – אחר שהפיקוד הבכיר כבר חרץ את דינו מעל לכל במה אפשרית. הוא ביקש להישפט כאילו לא היה זה אירוע מתוקשר, ובסוף הוטל עליו עונש של כליאה בפועל, חרף גרסה ברורה שהציג, לפיה לא הייתה לו כל כוונה להביע עמדה פוליטית או לפעול בניגוד להוראות. עונש שפשוט שנגזר מראש".

אביו של החייל הוציא סרטון מצולם יחד עם חבר הכנסת בן גביר, בו הם תוקפים את גזר הדין. האב אמר: "אני שלחתי את הבן שלי לקרבי, להיות לוחם, למען עם ישראל. ככה ראינו במשך שנה שלימה, יום ולילה הילד מסר את עצמו בשביל התפקיד הזה. לצערנו הרב הגיעו אחיו אנרכיסטים שקיללו אותו, ביזו אותו, ירקו עליו, הובילו אותו לומר אמירות פוליטיות. 'יכול להיות שבאמת לא היה צריך להגיד 'בן גביר יעשה סדר', אבל על דבר כזה לשלוח לעשרה ימים? אני מצפה מהמפקדים שלו, לכל מי שמעליו, לתת לו גב, לתת לו גיבוי, לחזק אותו ולהיות בעדו, כדי לרומם את רוחו ולהמשיך בתפקיד החשוב שיש לו".

חבר הכנסת איתמר בן גביר אמר: "אני נמצא כאן עם אביו של לוחם צה"ל שנשלח לעשרה ימי מחבוש, עשרה ימי מחבוש לאחר שאמר לאותם אנרכיסטים 'בן גביר יעשה לכם סדר'. אני דורש מהרמטכ"ל ומכל הפיקוד לחשוב פעמיים על העונש הזה. לא יכול להיות שבאים אנרכיסטים, מקללים, יורקים, תוקפים את החיילים הגיבורים שלנו, לוחמים מגיבים, אפשר בהחלט לקחת אותם לצד ולהגיד להם 'תגובה יותר מידתית, פחות מידתית', אבל לשלוח לעשרה ימים בכלא? זה לא סביר, זה לא מידתי, זה לא נכון, זה לא ראוי. התפקיד שלנו לתת גב ללוחמים שלנו, לתת גב לחיילים שלנו ואני דורש מהצבא, תחשבו פעמיים על העונש הזה. זה מסר רע מאוד".

ח"כ משה ארבל מש"ס כתב בתגובה, "איתמר בן גביר ידידי, ‏אני קורא לך להשאיר את צה״ל מחוץ לשיח הפוליטי. אסור לאפשר בשום אופן ללוחם צה״ל במדים להתבטא בעד שום מפלגה באופן הזה.‏חיילי ולוחמי צה״ל האהובים העומדים על משמר ארצנו חייבים להיות לפחות קומה אחת מעל העסקונה הפוליטית".

בשל האירועים החריגים, הוציא הרמטכ"ל איגרת מיוחדת לחיילים שבה כתב: "מפקדים וחיילים, צה״ל מממש יום יום את ייעודו כצבא ההגנה לישראל ומונע פיגועים רבים באמצעות הפעלת כוח צבאי באופן מקצועי וערכי גם יחד. יחידות צה״ל הפועלות במבצע ׳שובר גלים׳ ראויות לכל הערכה, בייחוד בשל האתגרים המורכבים הניצבים בפניהן, ובראשם הפעילות המבצעית במרחב מאוכלס. למרבה הצער, בשונה מהפעלת הכוח הנהוגה בצה״ל אשר מתבצעת באופן מקצועי, חוקי וערכי, אירעו לאחרונה, וגם בסוף השבוע האחרון, מקרים אחדים של הפעלת כוח אלימה ולא מוצדקת, הן כלפי ישראלים והן כלפי פלסטינים, והם כללו אלימות מילולית ואלימות פיזית קשה. צה״ל אינו פועל באלימות. חיילי צה״ל רשאים להפעיל כוח על פי עקרונות וחוקים מוגדרים, ויש להם הסמכויות והכלים הנדרשים לכך. עם זאת, חל עליהם איסור מוחלט להשתמש בכוח שלא לצורך. שלא לצורך ביצוע המשימה, שלא לצורך הגנה עצמית, וּודאי שלא בשל איבוד עשתונות או לשם נקמה. כל אירוע מסוג זה הוא חמור, פסול, לא ערכי ולא חוקי. אירועים שכאלה מכתימים את שמה של היחידה שבה החייל משרת, את צה״ל ואת מדינת ישראל. אני ער למציאות המורכבת שאתם פועלים בה ומבין את האתגר שאיתו עליכם להתמודד. זה אכן מורכב, אך האיזון הראוי בין הפעלת הכוח לריסון הכוח הוא חלק מהמקצועיות ומהערכים של לוחם ומפקד. הרוב המכריע של חיילי צה״ל לא נוהג כך, נהפוך הוא, והתנהגות חריגה מסוג זה מחייבת הוקעה וענישה חמורה".

לדברי הרמטכ"ל, "בסוף השבוע האחרון היינו גם עדים לחייל צה״ל שלא רק שלא נהג על פי ערכי צה״ל וניבל את פיו כלפי אזרחים, אלא גם התבטא באופן פוליטי ופגע בערך הממלכתיות. צה״ל הוא צבא ממלכתי שאין בו מקום להבעת עמדה פוליטית או למעשים הנובעים משיקולים פוליטיים. עקרון הממלכתיות, שהוגדר ונקבע לאחרונה כחלק מרוח צה״ל, קובע: ״צה״ל הוא צבא העם, צבא ממלכתי, הנתון למרות החוק והממשלה. חיילי צה״ל יפעלו כשרק המשימה, ערכי צה״ל וביטחון המדינה ראשונים לנגד עיניהם, ויעשו זאת ביושרה, בענייניות ובייצוגיות״. לחייל בצה״ל אסור להביע עמדה פוליטית באופן ישיר או מרומז, וּודאי שאסור לו לנהוג ולפעול מתוך נטייתו הפוליטית (ראו גם 'מצפן בכף היד' 23׳ ו־47׳).

"ערכי צה״ל ופקודות המפקדים הם שמכתיבים את משימות היחידה, את דרכי פעולתה, את התנהגות החיילים ואת אופייה. האחריות לרמה המקצועית והערכית של היחידה מוטלת על מפקדי צה״ל. פני היחידה כפני מפקדיה, ועליהם להימצא במקומות המורכבים והמשפיעים. צה״ל שואב את עוצמתו מהיותו צבא מקצועי ומשימתי, ערכי וממלכתי. המשימות שלפנינו רבות. יחידות צה״ל פועלות באופן מקצועי וערכי כאחד, וחובתנו לעקור כל ביטוי של התנהגות לא ערכית או לא־ממלכתית. יש לנו משימות רבות ועלינו להמשיך להילחם: להילחם באויב ולהילחם על דמותנו – להילחם ולהישאר בני אדם, לנצח ולהישאר בני אדם", אלו דברי הרמטכ"ל כוכבי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים