שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » עו"ד גור בליי יועמ"ש ועדת חוקה: פוליטיזציה של תפקיד השפיטה
מחר תמשיך ועדת החוקה לדון בחוק יסוד השפיטה | עו"ד גור בליי היועמ"ש של הוועדה העביר את חוות דעתו על נוס ההצעה של היו"ר שמחה רוטמן
יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ שמחה רוטמן | צילום: ערוץ הכנסת

בצל האירועים הביטחוניים תתכנס מחר (ראשון) ועדת החוקה של הכנסת ותמשיך בדיונים על חוק יסוד: השפיטה, הקובע בין היתר כי לא ניתן יהיה לפסול חוק יסוד שעבר ברוב של 61 חברי כנסת בשלוש קריאות. לקראת הדיון. עו"ד גור בליי היועץ המשפטי של הוועדה העביר חוות דעת משפטית על נוסח ההצעה של יו"ר הוועדה חה"כ שמחה רוטמן.

עו"ד בליי מתח ביקורת בחוות הדעת, על הסעיף העוסק בשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, ולפיו שר המשפטים יעמוד בראש הוועדה, ולצידו שני שרי ממשלה נוספים ושלושה חברי כנסת שהם ראשי הוועדות הבאות: ועדת הכנסת, ועדת חוקה והוועדה לביקורת המדינה. לדעת עו"ד בליי הסעיף יביא לפוליטיזציה של תפקיד השפיטה.

עוד מבחזית החדשות

בחוות הדעת כתב היועץ המשפטי לוועדה כי "הנוסח המוצע של כל אחד מהתיקונים האמורים, ובוודאי השילוב שלהם, והיעדר מרכיבים המגבילים את הרשות המחוקקת והמבצעת בפעולתן יוצרים הסדר לא מאוזן וחריג ביותר במבט השוואתי. ההסדר מוביל לפגיעה קשה בעקרון הפרדת הרשויות וביזור הכוח השלטוני שהוא עקרון ליבה במשטר דמוקרטי".

עוד נכתב בחוות הדעת כי: "גם במבט השוואתי על דמוקרטיות אחרות, נראה כי קשה למצוא שילוב של הגבלות כה משמעותיות על יכולתה של הרשות השופטת לבקר את הרשות המחוקקת והמבצעת". בחוות הדעת נטען כי הצעת החוק תשבש את הבלמים על הכוח השלטוני כאמצעי מרכזי בהגנה על זכויות אדם ועל "כללי המשחק" של המשטר הדמוקרטי.

על כן מציע עו"ד בליי "כי הוועדה תיבחן את ההצעה ותיתן דעתה בדבר הצורך להגיע להסדר מאוזן המתמודד עם הקשיים שהועלו ביחס למצב הקיים, תוך שמירה על עקרון הפרדת הרשויות, ומניעת ריכוז יתר של כוח שלטוני בידי הממשלה והרוב הקואליציוני ותוך הבטחת ההגנה על זכויות האדם".

לאחר שחברי האופוזיציה החרימו את דיוני הוועדה מאחר ולא היה ייעוץ משפטי, הם צפויים להגיע מחר לדיון ולהציג את עמדתם.

עוד מבחזית החדשות

יו"ר ועדת חוקה לשעבר, ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, אמר בתגובה לחוות הדעת כי: " היא ברורה, חדה ונוקבת. חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לכנסת היא כרטיס צהוב בוהק ליו"ר הוועדה, לממשלה ולקואליציה. היא קובעת כי הצעת החוק שמקדמים לוין ורוטמן אינה מאוזנת, חריגה בכל קנה מידה, מפרה באופן דרמטי את האיזון בין הרשויות ופוגעת קשות בהגנה על זכויות יסוד".

לטענתו "הניסיון לטעון שההצעה מסתמכת על הנוהג במרבית המדינות הדמוקרטיות הוא אחיזת עיניים. חוות הדעת היא תשובה הולמת גם לכל מי שקורא לפשרות קוסמטיות עם הקואליציה, מבלי להבין שללא עצירת הדהירה המסוכנת של רוטמן ולוין אין כל מקום לכניסה למשא ומתן".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. אין סיכוי לדיון רציני מחר היות שהמטרה הוא שיבוש הוועדה והפיכה שלטונית הגנה על הדמוקרטיה הוא רק תירוץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים