שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » סיכום התגובות במערכת הפוליטית לנאום ראש הממשלה
גנץ ולפיד: "מוכנים ללכת להידברות" | ליברמן: "ניסיון למסמס את המחאה" | נשיא המדינה: "הדבר הנכון" | הציונות הדתית: "טעות" אך "מכבדים את החלטת ראש הממשלה"
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: עמוס בן גרשום - לע"מ

נתניהו הודיע על עצירת החקיקה של הרפורמה המשפטית והתגובות במערכת הפוליטית לא איחרו להגיע. היו מי שבירכו והביעו נכונות להידברות, אך מנגד רבים הזהירו כי מדובר בניסיון של נתניהו למסמס את המחאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שני) כי הוא משהה את המשך קידום חקיקת הרפורמה המשפטית. "מתוך אחריות לאומית, החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק במושב הזה של הכנסת, כדי לתת זמן לנסות ולהגיע להסכמה רחבה, לקראת החקיקה במהלך המושב הבא".

עוד מבחזית החדשות

באופוזיציה היו כאלו שבירכו על עצירת החקיקה והביעו נכונות ללכת להידברות, אך מנגד היו רבים שהזהירו וטענו כי מדובר בניסיון לבטל את המחאה כאשר חקיקת הרפורמה תתחדש במושב הבא של הכנסת. גם בקואליציה לא כולם בירכו על העצירה והיו גם כאלו שכינו את המהלך "טעות", אך הבהירו כי הם מכבדים את החלטת ראש הממשלה.

מובילי המחאה נגד הרפורמה מנגד הבהירו כי "אם אין גניזה – ממשיכים במאבק". הם מסרו כי "ההודעות של ראש הממשלה ושותפיו הקיצוניים הן הודאה על כוונתם לשוב ולחוקק את חוקי הדיקטטורה במושב הבא, ובכך לפגוע בכלכלה ובביטחון המדינה. "כל עוד החקיקה תימשך ולא תיגנז אנחנו נהיה ברחובות. זהו עוד ניסיון להחליש את המחאה כדי לחוקק דיקטטורה. כמו שאמרנו מהרגע הראשון, כל עוד החקיקה לא נגנזת ומוסכם שלא תהיה חקיקה חד צדדית, אלא רק בהסכמה רחבה נמשיך במחאה".

מטה מאבק עובדי ההייטק מסר כי "נאום ההסתה של נתניהו כבר הוביל הערב לתקיפת מפגינים בירושלים. זו אינה עצירה. זהו ניסיון הרדמה כושל, בדרך לדיקטטורה על מלא. אנחנו לא נעצור, ולא נפסיק את המחאה עד שהחקיקה לא תיגנז, ותחל הידברות כנה ופתוחה, ללא אולטימטום, לכינון חוקה לישראל. המחאה ממשיכה.

עוד מבחזית החדשות

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הצהיר בתגובה: "נכונים ללכת להידברות. עלינו לשבת יחד ולכתוב חוקה על ערכי מגילת העצמאות, עלינו לסמוך על הנשיא. זה מה שדרשנו – הידברות אמיתית. אנו לימודי ניסיון מר, נוודא שאין פה שום תרגיל".

בפתח דבריו אמר לפיד: "שמעתי את הצהרתו של ראש הממשלה נתניהו. אם החקיקה אכן תיעצר, עצירה אמיתית ומוחלטת. אנחנו נכונים ללכת להידברות אצל נשיא המדינה. מדינת ישראל פצועה וכואבת. אנחנו לא צריכים לשים פלסטר על הפצעים, אלא לטפל בהם באמת. לקראת שנתה ה-75 של המדינה עלינו לשבת ביחד ולכתוב חוקה המבוססת על ערכי מגילת העצמאות". "עלינו לתת לנשיא לקבוע מנגנון הידברות ולסמוך עליו כמתווך הוגן. זה כל מה שדרשנו בחודשיים האחרונים: הידברות אמיתית, קונסטרוקטיבית, של מנהיגות שמוכנה לקחת אחריות. למודי ניסיון מר מן העבר, אנחנו נוודא קודם כל שאין פה שום תרגיל או אחיזת עיניים".

לדברי לפיד: "שמענו בדאגה את הדיווח לפיו נתניהו אמר למקורביו, ״אני לא באמת עוצר, אני רק מרגיע את הרוחות". אם הוא ינסה לעשות לנו תרגילים, הוא שוב ימצא מולו מאות אלפי פטריוטים ישראלים שנחושים להילחם על הדמוקרטיה שלנו. נחושים להיות חומת המגן של המדינה היהודית והדמוקרטית".

"מצד שני, אם הממשלה תבוא להידברות אמיתית והוגנת נוכל לצאת מנקודת השבר הזו חזקים יותר, מאוחדים יותר, ולהפוך את הרגע הזה לרגע מכונן בחיים המשותפים. זהו המשבר הגדול בתולדות המדינה. יש לנו אחריות לפתור אותו ביחד, כדי שנוכל לחיות פה ביחד. אנחנו צריכים לבנות היום את המדינה שבה הילדים שלנו יחיו בעתיד.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בתגובה: "מברך את נתניהו על ההחלטה לעצור, טוב מאוחר מאשר אף פעם". עוד אמר גנץ: "זה לא הזמן לפטר את שר הביטחון ולתת פרס לאויבנו. קורא להשאיר אותו בתפקיד. עלינו לצאת מאוחדים ומחוזקים. עמדתי ואמרתי שאנחנו עלולים להגיע למלחמת אזרחים, יש לנו אתגרים אדירים, היחסים עם ארה"ב, המאבק בגרעין האיראני".

"צר לי, שגם בשעות הקשות האלו, יש פוליטיקאים ציניים וקיצוניים, שלא מתעלים לגודל השעה. שורפי האסמים מנסים להצית מלחמה בין הצדדים. לא ניתן להם. העצירה בזכות המחאה המרגשת שנכנסה להיסטוריה, שמאבקם עוד לא תם. אתם אחים שלי ואפעל כמנהיג שרואה את כולם".

עוד אמר גנץ: "ראש הממשלה הוא האחראי הראשון לקרע בעם. אבל כולנו – קואליציה ואופוזיציה נושאים באחריות לאחות אותו. אין לאף אחד זכות להשתמט מהחובה הזו. כולנו צריכים לקרוא פה אחד – לא למלחמת אחים. לא לאלימות. לא לפשרה על לב הדמוקרטיה, וכן להסכמות והידברות. אמשיך להתנגד לממשלה אבל בכל הקשור לשלטון החוק והדמוקרטיה אתמוך בלב שלם. מתכוון להגיע להידברות בלב פתוח ונפש חפצה. אנחנו נתייצב מיידית בבית הנשיא נושיט את ידנו. לא במטרה להכניע אלא להצליח".

יו"ר המחנה הממלכתי קרא לנתניהו: "אני קורא לנתניהו להסיר את האיומים, האולטימטומים והאמירות הקיצוניות שמרחיקות אותנו מהיעד. לעצור הכול ולשלוח צוות לשם. נפעל לחזק את הדמוקרטיה, לשפר את המשילות, לשמור על עצמאות מערכת המשפט. לא נתפשר על עקרונות הדמוקרטיה, על שירות לאזרח, על חוק יסוד חקיקה מקיף וכולל – נהפוך כל אבן, כדי להצליח. את האלטרנטיבה הרעה לשלטון חוק רק התחלנו לראות – אין לנו את המנדט להיכשל".

"אני יודע עד כמה העם חזק ועד כמה גדולה המשימה שלנו המנהיגים להיות ראויים לו. אני מחויב לפעול כדי שהדמוקרטיה תתחזק, שהעם יהיה מאוחד, ושהביטחון ישמר. בעזרת השם, בעזרת התנהלות אחראית ומנהיגות שרואה את האינטרסים של מדינת ישראל לפני הכול – נעמוד גם באתגר הגדול שניצב מולנו ונצא מחוזקים. זו המשמרת שלנו״.

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג בירך על הנאום ואמר: "עצירת החקיקה היא הדבר הנכון. זו העת להתחיל בהידברות כנה, רצינית ואחראית שתביא בדחיפות להרגעת הרוחות והנמכת הלהבות. אני קורא לכולם לגלות אחריות. הפגנה ומחאה – מכל צד שהוא – כן. אלימות – בשום אופן לא. אם צד אחד ינצח – המדינה תפסיד. חייבים לשמור עלינו כעם אחד וכמדינה אחת – יהודית ודמוקרטית.

"למען אחדותנו ולמען עתיד בנינו ובנותינו – צריך להתחיל לדבר כאן ועכשיו. בית הנשיא, משכנו של העם, פתוח להיות מרחב להידברות וגיבוש הסכמות רחבות ככל האפשר, במטרה לחלץ את מדינת ישראל האהובה שלנו מהמשבר העמוק בו אנו נמצאים. ״וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ".

אביגדור ליברמן אמר בתגובה: ״הנאום של ראש הממשלה מוכיח שנתניהו נחוש יותר מאי פעם להשלים את כל החקיקה, כולל חוק יסוד השפיטה והשתלטות על בית המשפט העליון". "אין לו שום כוונה לקדם הידברות אמיתית, אלא כוונתו להמתין לעיתוי נוח, למסמס את המחאה ולהטיל את כל האשמה על האופוזיציה כגורם שלא הסכים לפשרה. לכן אנו חייבים להמשיך במחאה, במטרה להקים קואליציה חדשה על בסיס המפלגות הציוניות ולסיים את המשבר עם הסכמה רחבה על נושא השוויון בנטל, כינון חוקה והקמת בית משפט לחוקה".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "אף אחד כבר לא קונה את השקרים של נתניהו. המחאה לא השאירה לו ברירה והוא נאלץ לעצור את החקיקה כדי לשרוד. עכשיו הוא אומר שהוא מושיט יד כדי להרדים את כולם בשביל לקבל לגיטימציה. כולם יודעים שברגע שהכנסת תחזור למושב הקיץ אתה תקדם את המחטף השלטוני על סטרואידים. אין אמונה בשקרן פתולוגי".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי: "ביום שבו מתברר שנתניהו למד מהפולנים איך לדכא הפגנות, הוא שוב פונה לתומכים שלו בלבד, בנאום מלא שקרים והסתה כלפי חצי מהעם. לא השהיה ולא שום תרגיל אחר. כמה פעמים עוד אפשר ליפול בפח של שיתוף פעולה עם נתניהו?" לדבריה: אמרנו לאורך הדרך – רק גניזה מוחלטת של חוקי ההפיכה המסוכנים. נתניהו לא גונז אותם, הוא קונה זמן על חשבון הדמוקרטיה שלנו. המאבק והמחאה חייבים להמשיך ולהתעצם".

ח"כ גלעד קריב (העבודה): "הודעת ראש הממשלה על עצירת החקיקה היא הישג משמעותי של המחאה הדמוקרטית. עם זאת, המאבק רחוק מלהסתיים. רק גניזה של החקיקה ההרסנית על כל שלביה ופתיחת תהליך לגיבוש הסדרים חוקתיים בהסכמה רחבה תסיר את האיום מעל הדמוקרטיה הישראלית".

"הסדרים אלו חייבים לכלול את עיגון עקרון השוויון וזכויות האדם, את חקיקת חוק יסוד החקיקה ואת הבטחת העצמאות המוחלטת של בתי המשפט. ציבור ישראלי ענק ונחוש לא יאפשר לנתניהו לחדש את החקיקה האנטי דמוקרטית גם בכנס הבא, וימשיך להראות את כוחו ברחובות גם בשבועות ובחודשים האחרונים".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הודיע על הפסקת השביתה במשק עקב עצירת החקיקה: "אני מברך את ראש הממשלה על עצירת תהליך החקיקה ועל הבחירה באחדות העם. אני אהיה הראשון לסייע לראש הממשלה נתניהו, בהובלת משא ומתן ליצירת רפורמה אשר תנוסח בהסכמה משותפת בין הצדדים, ותביא לאיחוד הקרעים בעם".

"אני קורא לכל חבריי בממשלה ובכנסת, משמאל ומימין, השאירו את האגו בצד וראו את טובת העם ואת עתיד החברה הישראלית לנגד עיניכם. במשמרת שלנו מתרחש אירוע, מהגדולים והקשים בתולדות העם, ועל כולנו לגלות אחריות ומנהיגות למען עתיד ילדינו".

"בעקבות הודעת ראש הממשלה אני מודיע כי תופסק השביתה במשק, עליה הכרזתי הבוקר. אני מודה לכל השותפים למהלך: ראשי המשק ונציגי המעסיקים, ראשי הוועדים, העובדות והעובדים, חברי הנהגת ההסתדרות ועובדי ההסתדרות. יחד נחזיר את מדינת ישראל לדרך הנכונה".

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הודיע שממשיכים במחאה. לדבריו: "ניסיון להרדים את המחאה. לא יקרה. לא יהיה משא ומתן עם אקדח לרקה. רק גניזת כל החקיקה, ודיון על חיזוק עצמאות המשפט אפשריים. לא מאמינים לנתניהו, מאבק עד הנצחון".

התנועה לאיכות השלטון אמרה בתגובה: "את חוקי ההפיכה המשטרית יש לגנוז לחלוטין. לא להשהות ולא לעצור. לגנוז. ההשהיה של החקיקה נראית כמו תרגיל פוליטי זול שנועד כולו כדי לחכות לשעת כושר בה בליץ החקיקה האנטי דמוקרטי ישוב לחיינו מחדש. אין כאן תום לב. התנועה לאיכות השלטון קוראת לראשי האופוזיציה להמשיך להיאבק בחקיקה המסוכנת שעלולה לדרדר את ישראל לדיקטטורה. עד אז המחאה תלך ותגדל. נמשיך להיאבק על הדמוקרטיה שלנו עד שתכונן חוקה למולדת".

גם שר הביטחון יואב גלנט בירך על ההחלטה לעצור את החקיקה לטובת הידברות.

שר החוץ אלי כהן הביע תמיכה בראש הממשלה ואמר: "מחזק את רה״מ על ההחלטה המנהיגותית להקפיא זמנית את הרפורמה. לא ניתן שתהיה מלחמת אחים. הרפורמה נחוצה לחיזוק הדמוקרטיה ואנו מחויבים אליה. אך מתוך אחריות לאומית עלינו לעצור כעת, כדי להחזיר את האחדות וליישם רפורמה שתהיה לאורך זמן, אני מאמין בעם ישראל ויודע שמתוך המחלוקת נצמח ונתעצם".

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, חה"כ יולי אדלשטיין אמר בתגובה: "כעת, כשעצרנו ופנינו להידברות כנה ואמיתית – תבחן המחאה. מי שיישאר ברחובות – מטרתו היא הפלת ממשלת הימין ושום סיסמא או קלישאה לא יוכלו להסתיר זאת. מי שיושיט ידו לאיחוי וקירוב לבבות – מטרתו טהורה ותמימה. האחריות היא עליהם, כעת נדע מי בעד עתיד משותף עם ישראל ומי בעד הרס וחורבן".

שרת המודיעין, ח״כ גילה גמליאל אמרה בתגובה: "מברכת את ראש הממשלה נתניהו על ההחלטה לעצור את הליך החקיקה לטובת קיום הידברות. מדינת ישראל עומדת מעל לכל ואחדות העם היא האינטרס העליון של כולנו. הרפורמה במערכת המשפט חשובה ונחוצה ותיעשה בדרך הנכונה".

הציונות הדתית בתגובה להחלטה לעצור את הרפורמה: "חשבנו ואנו עדיין מאמינים כי ההחלטה לעצור את החקיקה והרפורמה בגלל איומים בסרבנות, אנרכיה ושביתות פראיות היא טעות. אסור שאזרחי ישראל יבינו שבמדינה "כל דאלים גבר" ושהמדיניות של ממשלת ישראל לא תיקבע בבחירות אלא ברחוב ובתקשורת".

עוד מבחזית החדשות

"יחד עם זאת, אנו מכבדים את החלטת ראש הממשלה ומגבים אותו כמנהיג המחנה הלאומי ואנו מחויבים להמשך קיומה של הממשלה שהיא ממשלת ימין טובה עם אתגרים גדולים בתיקון מערכת המשפט, בהחזרת הביטחון האישי, בהתיישבות, בהורדת יוקר המחיה, בחיזוק הזהות היהודית ועוד".

"אנחנו כואבים מאוד את הקרע בעם ותומכים בהידברות ושיח כדי להשיג הסכמות רחבות, אך לא נאפשר לאף אחד להטיל וטו על הבחירה של אזרחי ישראל בבחירות בעד רפורמה במערכת המשפט. נמשיך בעזרת השם ובעזרת רוב העם שתומך בכך לקדם את התיקונים במערכת המשפט כפי שהתחייבנו לפני הבחירות ונביא את השינוי הנדרש כדי להחזיר את הכוח לעם ולתקן את העוולות של מערכת המשפט".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים