שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » סאגה טורקית: ארדואן לא זכה ברוב הקולות
השליט הכמעט כל יכול לא קיבל את אמון הציבור להמשיך ולא השיג את 50% הקולות הדרושים לכך | סיבוב שני יתקיים ב-28 במאי
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: Stratos Brilakis, שאטרסטוק

מעל ל-60 מיליון טורקים יצאו אמש להצביע ולקבוע את עתידה של המדינה. לאחר ספירה של 100% מהקולות, אף מועמד לא הגיע ל-50% מהקולות, ולכן ייערך סיבוב נוסף ב-28 במאי. יצעדו, כ-3.4 מיליון טורקים חיים מחוץ למדינה וגם הם היו זכאים להצביע, אך רק כמחציתם מימשו זכות זו.

על פי סוכנות הידיעות הטורקית "אנדולו", כ-1,009 טורקים בעלי זכות הצבעה, חיים בישראל והצביעו בקלפי המוצבת בארץ. על פי הדיווח, כ-60.14% הצביעו למפלגת העם הרפובליקת (CHP), בראשותו של מועמד האופוזיציה, כמאל קלצ'דרולו ו-18.58% הצביעו למפלגת "הצדק והפיתוח" בראשותו של הנשיא המכהן, רג'פ טאפ ארדואן , 5.32% הצביעו ל"ברית והחירות", גוש בהובלת מפלגת העמים הדמוקרטית.

עוד מבחזית החדשות

ארדואן בנה על הקולות שמעבר לים, מיליוני האזרחים שמצביעים בשגרירויות, מעניקים באופן מסורתי את כוחם לנשיא ארדואן. לשליט טורקיה היה חסר קצת יותר מחצי אחוז כדי להשיג ניצחון בסיבוב הראשון, ובנאום שנשא הלילה לצד רעייתו הוא היה משוכנע כי יצליח להשיג את זה.

מעל המרפסת של מטה המפלגה באנקרה אמר ארדואן "אל תיתנו להם להונות את האומה. יש אנשים שנמצאים פה על המרפסת, ויש אנשים שעדיין במטבח". אמירה זו התייחסה לכך שיריבו הגדול כמאל קיליצ'דראולו צולם במטבח ביתו באחד מסרטוני הקמפיין.

האופוזיציה טוענת שבאופן מכוון עוכבו תוצאות המחוזות שתומכים בה, ובפרסום התוצאות נטעו רושם שארדואן מוביל בענק והבחירות אבודות, בשעה שלא היו לו את 50%, הנחוצים לסיבוב ראשון. וזו רק טענה אחת.

"למרות כל השקרים וההתקפות עלינו, ארדואן לא קיבל את מה שרצה. שאף אחד לא יתחיל להשתלהב שהעסק גמור. לא מנצחים בחירות על המרפסת!" אמר קיליצ'דראולו בנאומו.

לקראת הסיבוב השני, ברור כי שליטתו המוחלטת של ארדואן במדינה הטורקית חלשה מתמיד. השליט הכמעט כל יכול איבד את איסטנבול, שהצביעה לקיליצ'דראולו. גם בחלק מהאזורים שנפגעו ברעידת האדמה הקטלנית הצביעו נגדו, למרות שלא כולם.

בטלוויזיה הטורקית העז עיתונאי לספר כי הנשיא הורה לסוכנויות הידיעות הטורקיות להמשיך ולתאר פער של כ-10%, עד שיחליט מה תהיה הצהרתו המסודרת. בפרלמנט, נראה שהקואליציה השלטת תשמור על שליטתה, אבל תשיג את התוצאה הגרועה ביותר מאז שעלתה לשלטון, לפני למעלה מ-20 שנה.

אחרי שני עשורים, ארדואן לא קיבל את אמון הציבור להמשיך, אך הוא קרוב מאוד ל-50%. למרות זאת, אנשיו טוענים כי הוא יכול לנצח גם בתנאים האלה. בעוד צד אחד טוען לאי סדרים ואומר כי ארדואן כשל בהשגת אמון הציבור, טוען הצד השני כי עצם הישרדותו של הנשיא הטורקי מעידה על עוצמתו הציבורית החזקה. לקראת הסיבוב השני בעוד שבועיים, מגיע ארדואן עם יתרון מובהק. נשיא מכהן, עם שליטה כמעט אבסולוטית בכלי התקשורת במדינה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים