שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » נתניהו תוקף את החלטת האו"ם: "החלטה בזויה שלא מחייבת את הממשלה בישראל"
לפי הצעת ההחלטה, בית הדין הבינ"ל לצדק בהאג יגבש חוות דעת משפטית בשאלה האם הכיבוש הישראלי בשטחי יו״ש ובמזרח ירושלים הוא בהגדרת סיפוח קבוע
העצרת הכללית של האו"ם | צילום: shutterstock

העצרת הכללית של האו"ם הצביעה אמש (ליל שבת) על הצעת החלטה אותה הגישו הפלסטינים ולפיה בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, יקים ועדה שתגבש חוות דעת משפטית בשאלה האם הכיבוש הישראלי בשטחים הינו בבחינת סיפוח קבוע. ההצעה עברה ברוב מוחץ של 87 מדינות שהצביעו בעד, לעומת 24 שהתנגדו. 53 מדינות נמנעו.

הצעת ההחלטה אותה כאמור מקדמים הפלסטינים תימשך כשנה ובמהלכה יבחנו השופטים את המצב בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. בישראל חוששים שחוות הדעת של בית הדין הבינלאומי לצדק תביא להתגברות של יוזמות החרם נגד ישראל.

עוד מבחזית החדשות

הצעת ההחלטה קובעת כי הנוכחות הישראלית בגדה המערבית ובמזרח ירושלים אינה חוקית ועל כן על בית הדין להמליץ על הצעדים שהאו"ם ומדינות העולם צריכות לנקוט נגד ישראל.

נשיאות עצרת האו"ם קבעה את ההצבעה לשעות הערב בניו יורק אחרי כניסת השבת, לכן, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הודיע שלא ינאם בדיון ומשלחת ארה"ב לאו"ם הצביעה נגד הצעת ההחלטה גם בשם מדינת ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב להחלטה ואמר כי "כמו מאות ההחלטות המעוותות נגד ישראל שהתקבלו בעצרת הכללית של האומות המאוחדות במהלך השנים, גם ההחלטה הבזויה שהתקבלה היום לא תחייב את ממשלת ישראל. העם היהודי אינו כובש בארצו, ואינו כובש בבירתנו הנצחית ירושלים, ושום החלטה של האו"ם לא תעוות אמת היסטורית זו.

עוד אמר נתניהו כי "בימים האחרונים קיימתי שיחות עם מנהיגים בעולם ששינו בעקבות כך את הצבעתם. יחד עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ואנשי משרד החוץ, הגענו להישג חשוב. בהחלטה שהתקבלה באו"ם בחודש נובמבר היה לפלסטינים רוב מוחלט מהמדינות החברות באו"ם שתמך ביוזמה שלהם. אלה שלא תמכו, שהתנגדו, נמנעו, נעדרו, הם היו במיעוט. כעת, לאחר התערבותנו, 11 מדינות שינו את אופן הצבעתם, וכתוצאה מכך התהפכו היוצרות. אלה שתמכו ביוזמה הפלסטינית הפכו למיעוט מכלל החברות באו"ם, ואלה שלא תמכו בפלסטינים היו רוב המדינות החברות בו".

שר החוץ אלי כהן אמר בתגובה כי "החלטת עצרת האו"ם היא החלטה אנטי ישראלית שמעניקה רוח גבית לארגוני הטרור ותנועת ה-BDS האנטישמית ופועלת נגד העקרונות המוסכמים על האו"ם עצמו. היוזמה הזו היא טעות נוספת של ההנהגה הפלסטינית אשר במשך שנים תומכת ומסיתה לטרור ומובילה את עמה בדרך שפוגעת בפלסטינים עצמם ובאפשרות לפתרון הסכסוך. במקום לפעול לטובת האוכלוסייה הפלסטינית ולהילחם בטרור, ההנהגה הפלסטינית מקדמת מאמצים חסרי תוחלת לפגוע בישראל".

עוד אמר כהן כי  "ההחלטה הזו לא תשנה את המצב בשטח ולא תמנע מאיתנו להמשיך להילחם בטרור, להגן על אזרחי ישראל ולקדם את האינטרסים של מדינת ישראל. ישראל מצפה מהאו"ם לדחות את הניסיונות הפלסטינים לפוליטיזציה של מוסדות האו"ם אשר פוגעת במעמדם הבינ"ל וביושרתם. אני מודה לעשרות המדינות שלא תמכו בהצעה. מדינות אלה מבינות כמונו כי ההצעה הפלסטינית אינה מובילה לפתרון הסכסוך ורק תוביל להקצנה והסלמה בשטח".

כהן הודה לארה"ב על רצונה ויוזמתה למנוע את קבלת ההחלטה ואמר "אני רוצה להודות גם לאנשי משרד החוץ, בארץ ובנציגויות ישראל ברחבי העולם, ולגורמים הרבים שהתגייסו למאמץ הדיפלומטי שהביא לכך שמרבית מדינות העולם לא תמכו ביוזמה הפלסטינית. ההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם היא רק שלב במאבק".

בשבועות האחרונים נעשו מאמצים רבים על ידי נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה היוצא לפיד וראש הממשלה הנכנס נתניהו לקיים כמה שיותר שיחות טלפון עם מנהיגים בעולם, בניסיון לשכנע כמה שיותר מדינות להצביע נגד ההחלטה. יש לציין כי גם גם הממשל האמריקאי סייע בנושא מול מדינות רבות.

עוד מבחזית החדשות

שליח האו"ם גלעד ארדן אמר בתגובה כי "ההחלטה הבזויה שצפויה להתקבל היום, היא אות קלון על האו"ם ועל כל מדינה שתתמוך בה". עוד הוסיף ארדן כי "שום גוף בינלאומי לא יכול לקבוע שישראל כובשת בארצה ושנוכחותנו בירושלים או ביהודה ושומרון אינה חוקית. לבית דין שקיבל מנדט מגוף מעוות מוסרית כמו האו"ם, אין שום לגיטימציה".

ארדן התייחס גם להחלטת בית הדין לקיים את ההצבעה שעוסקת בישראל דווקא בשבת, וטען כי מדובר ב"דוגמה נוספת לריקבון המוסרי של האו"ם, שמונע מעמדת ישראל להישמע בהצבעה שתוצאותיה נקבעו מראש".

דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הצהיר כי הוא מברך על ההחלטה והוסיף כי "הגיע הזמן שישראל תהיה מדינה הכפופה לחוק, ותישא באחריות לפשעיה המתמשכים נגד עמנו". הבכיר הפלסטיני חוסיין א-שייח הצהיר כי הצבעת האו"ם "משקפת את ניצחון הדיפלומטיה הפלסטינית".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים