שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » נשיא טורקיה: נאשר רק את הצטרפות פינלנד לנאט"ו ללא שבדיה
נשיא טורקיה סירב להסיר את הווטו על הצטרפות שתי המדינות לנאט"ו | כרגע הוא מוכן לאשר את הצטרפות פינלנד | שבדיה תאושר רק אם תסגיר את מציתי הקוראן
נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן | צילום: Sasa Dzambic, שאטרסטוק

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר אתמול לראשונה כי אנקרה עשויה לאשר את הצטרפותה של פינלנד בלבד לנאט"ו. הדברים נאמרו כמה ימים אחרי שטורקיה השעתה את השיחות עם שתי המדינות הנורדיות.

בשנה שעברה, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה ואחרי עשרות שנים שבהן שמרו על ניטראליות צבאית, הגישו שבדיה ופינלנד בקשת הצטרפות לנאט"ו. אישור מדינה חדשה דורשת את הסכמתן של כל 30 המדינות החברות בברית. לעת עתה, הונגריה וטורקיה הן המדינות היחידות שלא אישרו את ההצטרפות. הפרלמנט ההונגרי צפוי לאשר את המהלך בפברואר אך לא ברור מתי יגיע האישור הטורקי.

עוד מבחזית החדשות

בנאט"ו מקווים להודיע על צירוף שתי החברות החדשות בפסגה שתתקיים ביולי בליטא, אך טורקיה מערימה קשיים על המהלך. הנשיא הטורקי מקשיח את עמדתו לקראת הבחירות שיתקיימו בטורקיה ב-14 במאי. מתנגדיו של ארדואן טוענים כי הוא סוחט את שתי המדינות הנורדיות, ובעיקר את שבדיה, כדי שאנקרה תסכים להסיר את הווטו שלה להצטרפות השתיים לברית הצפון אטלנטית.

הטענה המרכזית של ארדואן היא ששבדיה מסרבת להסגיר לטורקיה כורדים החשודים בקשרים למחתרת הכורדית ה-PKK – שמוגדרת כארגון טרור בטורקיה, ארה"ב ואירופה. כעת הוא הודיע לראשונה שישקול כל בקשה בנפרד.

לדברי ארדואן "במידת הצורך אנחנו עשויים לתת לפינלנד תשובה שונה" לדעת ארדואן שבדיה "תהיה בהלם" מהתשובה הזאת. בנאום בחירות ששודר בתקשורת אמר ארדואן "אם אתם רוצים להצטרף לנאט"ו, אתם צריכים להחזיר לנו את הטרוריסטים האלה" לדבריו "הבאנו לשבדיה רשימה של 120 אנשים ואמרנו לה להסגיר את הטרוריסטים האלה. אם לא תסגירו אותם, תצטערו על זה".

הקהילה הכורדית שחיה בשבדיה גדולה מזו שמתגוררת בפינלנד, ובהשוואה להלסינקי, המתיחות בין שטוקהולם לאנקרה גדולה יותר. שבדיה ופינלנד מנהלות את המשא ומתן על אישור בקשות ההצטרפות במשותף. שבדיה אף אישרה תיקון בחוקה שמאפשר להחמיר את חוקי הלוחמה בטרור כפי שדרשה אנקרה, שתי המדינות הנורדיות ביטלו את האיסור על מכירת נשק לטורקיה, אותו החילו אחרי הפלישה של הצבא הטורקי לסוריה ב-2019.

בשבוע שעבר השעתה טורקיה את השיחות עם פינלנד ושבדיה. הטורקים זעמו על החלטת המשטרה השבדית לאפשר הפגנה מחוץ לשגרירות הטורקית בשטוקהולם, שבה פוליטיקאי מהימין הקיצוני שרף עותק של הקוראן. בנוסף זעמה אנקרה על ההחלטה של התביעה בשבדיה לא להגיש כתב אישום נגד ארגון כורדי שתלה בובה בדמות ארדואן מחוץ לבית המשפט בבירה. הגורמים הרשמיים בשבדיה גינו את המעשים אך הגנו על חופש הביטוי בארצם.

עוד מבחזית החדשות

ההידרדרות ביחסים בין אנקרה ושטוקהולם גרמה לפינלנד לרמוז בשבוע שעבר לראשונה כי היא עשויה לבקש להצטרף לנאט"ו בנפרד, ללא שבדיה. "אנחנו חייבים לבחון את הסיטואציה, ולבדוק אם קרה משהו שבטווח הארוך ימנע משבדיה להתקדם", אמר שר החוץ הפיני פקה הביסטו. הוא הדגיש כי הצטרפות משותפת היא עדיין האופציה המועדפת על פינלנד.

ראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון, אמר שארצו רוצה לחדש את הדיאלוג עם טורקיה, אך שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו אמר בחמישי שחידוש השיחות חסר טעם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים