שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » נשיא טורקיה העניק אות כבוד יוקרתי לפרופסור מישראל
נשיא טורקיה ארדואן, העניק לפרופסור אמנון כהן מהאוניברסיטה העברית את פרס האקדמיה הטורקית למדע | נימוק הוועדה: פועלו בתחום ההיסטוריה העותמאנית מרחיב את הנושא
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: Stratos Brilakis, שאטרסטוק

לראשונה בהיסטוריה העניקה האקדמיה הטורקית למדעים פרס יוקרתי לחוקר ישראלי, בטקס שנערך במעמד נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. 

האקדמיה הטורקית למדעים מעניקה מדי שנה שורת פרסים ומענקי מחקר למדענים מכל רחבי העולם שמחקריהם נחשבים לפורצי דרך בכל הקשור לטורקיה. השנה הוענק פרס האקדמיה בתחום מדעי החברה והאדם לפרופ' אמנון כהן מהחוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים, על מחקריו על ארץ ישראל וירושלים בתקופה הקלאסית של האימפריה העות'מאנית. הפרס הכספי בשווי 30,000 דולר הוענק לראשונה בהיסטוריה לחוקר ישראלי על ידי ארדואן בטקס הענקת פרסים שהתקיים בסוף השבוע. 

עוד מבחזית החדשות

מחקריו רחבי ההיקף של פרופ' כהן (86) מתמקדים במעמדם של יהודי ארץ ישראל בתקופה העותמאנית ובפרוטוקולים המקוריים של בית הדין השרעי בירושלים. מחקרו יוצר קשר בין ההשקפה הירושלמית על ההיסטוריה והחברה המקומית לבין הגישה הכללית להיסטוריה ולחברה העותמאנית תוך התבססות על המקורות האותנטיים.

בנימוקי ועדת הפרס נאמר כי  "מחקריו של פרופ' כהן הניבו סדרת ספרים מקיפה על השלטון בארץ במשך כארבע מאות שנים. הוא היה מועמד מועדף במיוחד בשל פועלו ארוך השנים בתחום שמרחיב את נקודת המבט של לימודי ההיסטוריה העותמאנית מעבר לאיסטנבול, אנטליה והבלקן".

פרופ' כהן החל את דרכו האקדמית באוניברסיטה העברית באמצע שנות ה-50 . לאחר שסיים את לימודיו לתואר ראשון, שני ושלישי באוניברסיטה, הרצה באוניברסיטאות ברחבי העולם, כיהן כראש החוג לתולדות המזרח התיכון וכראש מכון טרומן לחקר השלום באוניברסיטה העברית. ספריו תורגמו ליותר משלוש שפות והוא זכה לכמה פרסים נחשבים, כמו  חתן פרס ישראל לחקר ארץ-ישראל (2007), פרס חברות כבוד באגודה ההיסטורית הטורקית (2013) ויקיר האגודה הישראלית ללימודי האסלאם והמזרח התיכון.

יש לציין, כי זו הפעם הראשונה שבה חוקר ישראלי מקבל הכרה כזאת בטורקיה. ארדואן בירך את כהן אך לא אמר דבר על היחסים עם ישראל.  

עוד מבחזית החדשות

בתגובה לפרס אמר פרופ' כהן כי "הטקס שנערך בארמונו של ארדואן היה מרשים מאוד. הנשיא ארדואן העניק לי אות חברות כבוד באקדמיה הלאומית הטורקית והעניק לי מדליה מרשימה ובה שחזור של מפת הים התיכון של פירי ראיס מימי הבינים. בטקס מסרתי לנשיא ארדואן את הזמנת נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' אשר כהן, להגיע לביקור אצלנו והוא הביע שמחה והסכמה".

אירית ליליאן, שגרירת ישראל בטורקיה, שנכחה בטקס בארמונו של ארדואן אמרה בתגובה "חתן הפרס מעלה על נס את שיתוף הפעולה האקדמי בין ישראל לטורקיה שנמשך גם בתקופות המשבר. הקשר בין החברות האזרחיות בשתי המדינות הינו בעלת חשיבות מיוחדת, הינו רחב ורב ממדים מרפואה, מדעי הטבע ועד מדעי החברה והרוח.  האות שהוענק לפרופ׳ אמנון כהן, חתן פרס ישראל, על מחקריו בנושא האימפריה העותמאנית, הינו עדות להערכה הרבה הקיימת בטורקיה להישגיה של האקדמיה הישראלית בכלל ולשת"פ האקדמי בפרט". 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים