שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » נשיא המדינה הציג את "מתווה העם" בנאום לאומה
הנשיא יצחק הרצוג הציג הערב את "מתווה העם" בנוגע למשבר סביב הרפורמה המשפטית, באופן חד צדדי ללא הסכמת הקואליציה והאופוזיציה
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: דוברות נשיא המדינה - לע"מ

אחרי שבועות ארוכים של דיונים וניסיונות לא מוצלחים לקדם פשרה סביב הרפורמה המשפטית, נשיא המדינה יצחק הרצוג הציג הערב (רביעי) את "מתווה העם" לשינויים במערכת המשפט. מדובר בנאום השלישי אותו נושא הרצוג לאומה סביב משבר הרפורמה המשפטית. להצגת המתווה נכון לרגע זה אין הסכמות הקואליציה והאופוזיציה, והוא מוצג באופן חד צדדי.

"האירוע הביטחוני החמור שהתפרסם לפני שעות ספורות הוא הוכחה מובהקת לכך שאויבנו מזהים את פרימת היחד הישראלי ופועלים בהתאם", אמר הנשיא כשהוא מתכוון לפיגוע במגידו לפני יומיים. "זה לא האיום היחיד. השבועות האחרונים קורעים אותנו. הם פוגעים בכלכלה, בביטחון, בחברה ובמיוחד בלכידות הישראלית. ארוחות השבת הפכו לזירת מאבק. חברות וחברים ושכנים הפכו ליריבים. העימותים הולכים ומחריפים. הדאגות כולם מוחשיים מתמיד".

עוד מבחזית החדשות

"העימותים הולכים ומחריפים, והדאגות מוחשיות מתמיד. פגשתי בשבועות האלה אלפי אזרחים, טובי בניה ובנותיה פטריוטים אמיתיים מכל צידי המחלוקת. בחיים לא חשבתי שאשמע מילים כאלה, גם אם זה ממיעוט קטן מאד של אנשים. שמעתי רטוריקה מבהילה, שנאה עמוקה. אנשים שדם ברחובות לא מזעזע אותם".

"אני הולך להשתמש בביטוי שלא השתמשתי בו עד כה. מי שחושב שמלחמת אחים של ממש של חיי אדם היא גבול שלא נגיע אליו – אין לו מושג. דווקא עכשיו, בשנת ה-75, התהום במרחק נגיעה. מלחמת אחים היא קו אדום. לא אתן לזה לקרות בכל מחיר וכל דרך. צה"ל חייב להיות מחוץ לתחום וכך גם סרבנות מכל סוג שהוא".

"בחודשים האחרונים קבעתי לא פעם כי נחוצים שינויים מבניים במערכת היחסים בין רשויות השלטון בישראל. אני עומד נחרצות מאחורי הקביעה הזאת" הזכיר הרצוג. "זו תהיה טובת האזרחים, וזו תהיה טובת המדינה. אבל שינוי מהותי ועמוק במערכת היחסים בין רשויות השלטון יש לעשות בשום שכל, ולוודא שהוא מביא ברכה וטוב למספר הגדול ביותר של אנשים; למכנה המשותף הרחב ביותר האפשרי".

"מכנה משותף כזה צריך לשקף מנעד רחב של זהויות, אמונות ותפיסות עולם, מכלל גווני הפסיפס הישראלי, לרבות קהילות המיעוט. אמנם הסכמה מלאה ומוחלטת היא לא בת-השגה; אבל הסכמה רחבה בסוגיות יסוד חוקתיות – היא הדבר הנכון ברגע הקריטי הזה. הדמוקרטיה הישראלית היא נשמת אפינו ועלינו לשמור עליה מכל משמר. יסודותיה האיתנים, שעולים בקנה אחד עם עולם הערכים היהודי, מחייבים את כולנו".

לטענת הנשיא "רוב אזרחיות ואזרחי ישראל רוצים מתווה שיביא גם צדק וגם שלום. רוב אזרחי ישראל רוצים מתווה מאוזן שיסדיר אחת ולתמיד את היחסים בין רשויות השלטון בישראל. רוב אזרחי ישראל רוצים הסכמה רחבה. רוב אזרחי ישראל רוצים לחיות חיים בטוחים וטובים בזכות מדיניות השלטון ופעולותיו; וגם רוצים להיות מוגנים מפני העוצמה של השלטון".

"המתווה שאותו אני מציג היום – הוא שביל זהב, שמכנס באופן ראוי, הגון, מאוזן ובונה, את התפיסות, האמונות, הדאגות והחששות. הוא משקף את מרחב ההסכמות והמכנה המשותף הגדולים ביותר. כבר אמרתי: אם רק צד אחד ינצח – מדינת ישראל תפסיד. במתווה הזה אין צד מנצח וצד מפסיד. זה מתווה שכל כולו ניצחון של אזרחי ישראל. מקומם של הליכי חקיקה הוא בכנסת, ולכן חשוב להדגיש שהמתווה שאני מציג היום הוא הצעה, עקרונות, בסיס לדיון מעמיק, ראוי ונכון".עוד טען כי "המתווה הזה מחזק את הכנסת, מחזק את הממשלה, מחזק את מערכת המשפט, ומעל הכול מחזק את מדינת ישראל. המתווה הזה מגן על כל אחת ואחד מכם – אזרחי ישראל. המתווה הזה שומר על מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. זו לא פשרה פוליטית על סעיף כזה ואחר. זה לא מהלך בעד או נגד יוזמי החקיקה או חברי הקואליציה. בדיוק כשם שאין כאן כוונה נסתרת לחזק או להחליש את מתנגדי החקיקה או האופוזיציה. הדבר היחיד שעומד לנגד עיניי הוא טובת עמנו".

"המתווה נותן מענה לצורך החשוב בגיוון מערכת המשפט כך שבין היתר קולותיו המרובים של העם בישראל יהיו חלק ממנה ויראו בה את ביתם; והוא מחייב את מערכת המשפט לשינויים הכרחיים שהגיע זמנם. המתווה המוצע מעגן מערכת יחסים הגונה ומאוזנת בין הרשויות, שמאפשרת לכל רשות למלא את תפקידה, ולפעול בגבולות הגזרה שלה בלי התערבות חריגה של רשות אחרת. המתווה מחויב באופן מלא לעקרונות הכרזת העצמאות; הוא מבצר את עצמאות מערכת המשפט ואי-תלותה; ומבסס את זכויות האדם והאזרח, גברים ונשים כאחד, לרבות המיעוטים בישראל".

"אני מדבר כאן מתוך כבוד לכל הצדדים בוויכוח הציבורי הזה. כולם בעיניי פטריוטים אוהבי העם והמדינה. דווקא בגלל זה – על כולם החובה להבין את גודל השעה. אסור להחריב את המדינה. לא הגעתי לתפקידי בשביל לרצות את כולם, ולא נכנסתי לתוככי המחלוקת העמוקה הזאת בשביל לרצות את כולם. הרי ברור שכל אדם בעל אינטרסים יוכל תמיד למצוא איזה תת-סעיף, שבגללו אפשר לשמוט את הקרקע תחת רגלינו כחברה וכמדינה".

עוד מבחזית החדשות

"אני אדם מאמין, אבל אינני נאיבי. אני יודע שברגע שאסיים את דבריי, ואולי עוד לפני כן, יקומו מתנגדים מכל עבר. אני גם יודע שיהיו מי שיברחו מאחריות, ושיהיו מי שכבר הסכימו ולפתע יכחישו כל קשר, או ינסו לחזור בהם. אני אומר לכם באחריות: מתווה העם משקף מכנה משותף רחב, עצום. העם רוצה פתרון מוסכם, המדינה שלנו חייבת פתרון מוסכם, והיא חייבת אותו עכשיו. המתווה מנצל את הרגע המכונן הזה, ומתניע פעולה היסטורית, מלכדת, ופורצת דרך, שממשיכה את מלאכת הקוממיות של הדור המכונן שלנו, ומוציאה אותנו סוף סוף ממחול השדים הנורא שאנו נמצאים בו כעת".

לסיכום אמר הנשיא: "אני יודע שברגע שאסיים את דבריי, ואולי עוד לפני כן, יקומו מתנגדים מכל עבר. אני גם יודע שיהיו מי שיברחו מאחריות, ושיהיו מי שכבר הסכימו ולפתע יכחישו כל קשר, או ינסו לחזור בהם".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים