שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » מתיחות במפרץ: ארה"ב תשלח מטוסי F-16 לתגבור כוחותיה
בעקבות ניסיונות של איראן להשתלט על מכליות נפט במפרץ, מתכננת ארה"ב לשלוח מטוסי קרב שיעניקו הגנה לספינות הזרות
מטוס F-16 | צילום: צבא ארה"ב

גורם ביטחוני בכיר בארה"ב אמר אמש (שבת) כי ארצו תשלח מטוסי קרב מדגם F-16 לאזור המפרץ כדי למנוע את ההשתלטות של איראן על מכליות החולפות בנתיב השיט האסטרטגי. זאת, לאחר שטהראן ניסתה החודש להשתלט על שתי ספינות זרות, שעל אחת מהן אף פתחה באש. ניסיונות אלו סוכלו בעקבות התערבות של הצי האמריקני.

בשיחה עם כתבים של הפנטגון, אמר הבכיר כי בוושינגטון יש דאגה גוברת והולכת מהידוק היחסים בין איראן, רוסיה וסוריה. לדבריו, מטוסי ה-F-16 יחזקו את מטוסי A-10 שכבר מסיירים בשמי מצר הורמוז בימים האחרונים. הגורם הביטחוני, שדיבר בעילום שם כדי לספק פרטים על הפעולות הצבאיות של ארצות הברית באזור, אמר כי מטוסי ה-F-16 יעניקו חיפוי אווירי לספינות השטות בנתיב זה ויגבירו את הנוכחות באזור כגורם מרתיע מול איראן.

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר הגורם לכתבים, כי ארצות הברית שוקלת כמה אופציות צבאיות כדי להתמודד עם מה שתיאר בתור "תוקפנות רוסית גוברת" בשמי סוריה, שעל פי צבא ארצות הברית הקשתה על חיסול בכיר בארגון המדינה האסלאמית בסוף השבוע שעבר. הוא סירב לפרט את האפשרויות הנשקלות בוושינגטון, אך אמר כי היא לא תוותר על אף טריטוריה ותמשיך לפעול בשמי מערב סוריה כחלק מהמאבק המתמשך בדאעש.

לדבריו, הפעילות הצבאית הרוסית, שגברה מאוד מאז מרץ, נובעת משיתוף פעולה ותיאום גוברים בין מוסקבה, טהראן וממשלת סוריה כדי לנסות ללחוץ על ארצות הברית לסגת מסוריה.

לדבריו רוסיה מחויבת לאיראן בשל תמיכתה במלחמתה באוקראינה, וטהראן רוצה שארצות הברית תיסוג מסוריה כדי שתוכל להעביר בקלות נשק קטלני לחיזבאללה ובכך לאיים על ישראל. הגורם הוסיף כי ארה"ב הבחינה בחיזוק שיתוף הפעולה, התיאום, התכנון ושיתוף המודיעין בין הצדדים, בעיקר בין מפקדים רוסים ואיראנים מכוח קודס בדרג בינוני בסוריה במטרה ללחוץ על ארצות הברית לסלק את כוחותיה מהמדינה.

כ-900 חיילים אמריקנים מוצבים בסוריה, בנוסף לכוחות אחרים הנכנסים ויוצאים מהמדינה כדי לבצע פעולות נגד דאעש. הכוחות האמריקניים משתפים פעולה עם הכוחות הסוריים הדמוקרטים, המורכבים בעיקר מלוחמים כורדים. לטענת הגורם, ארצות הברית לא מאמינה שמטוסים רוסיים יפציצו חיילים אמריקאים או יפילו מטוסים מאוישים, אך יש חשש שהם ינסו לפגוע במל"טים אמריקאיים. לדבריו, נראה שמוסקבה סבורה שלא תהיה תגובה צבאית חריפה מצדה של וושינגטון במקרה מסוג זה.

במרץ, שפך מטוס קרב רוסי דלק סילוני על מל"ט ריגול אמריקאי ואז פגע במדחף שלו, מה שאילץ את צבא ארצות הברית לנטוש את המטוס מדגם "MQ-9 ריפר" בים השחור. התקרית העלתה את המתיחות בין שתי המעצמות וגררה שיחה בין שרי ההגנה שלהן, אך לא הובילה לתגובה צבאית ישירה.

עוד מבחזית החדשות

בשבוע שעבר, אמר אדמירל-משנה אולג גורינוב, ראש מרכז הפיוס הרוסי בסוריה, כי הצבא הרוסי והסורי קיימו תרגילים משותפים וציין שמוסקבה מודאגת מפעילות המל"טים של הקואליציה בראשות ארה"ב בשמי צפון סוריה. הוא כינה אותן כ"הפרות שיטתיות של פרוטוקולים" שנועדו למנוע עימותים בין שני הצבאות.

יש לציין כי הצבאות מקיימים ביניהם קשר רציף באמצעות קו טלפון מיוחד, שנועד למנוע תקריות ביניהם על אדמת סוריה. לפי הגורם האמריקאי הבכיר, לעתים מתקיימות מספר שיחות ביום, שלעתים מסתיימות באיומים זועמים במהלך ויכוחים בין המפקדים על מבצע צבאי כזה או אחר.

בתיאור של שיחה שגרתית בין הצדדים, אמר הגורם הבכיר כי הרוסים נוהגים להכריז לעתים קרובות על אזור מסוים כשטח צבאי סגור בטענה שהם מבצעים בו תרגילים צבאיים. אם ארצות הברית רואה שלא מתקיים שום תרגיל, היא מעדכנת את רוסיה שכוחותיה פועלים במשימה נגד דאעש ומתכננים לטוס באזור זה. בתגובה, הצד הרוסי טוען שהוא לא יכול להבטיח את בטיחותם של המטוסים, וברגע שהמשימה מתחילה, "המצב לעתים מתחמם מאוד", כששני הצדדים מגיבים בזעם, ודוחים את הטענות אלו של אלו.

התקרית האחרונה נרשמה אתמול בבוקר, כשמטוס רוסי טס שוב ושוב מעל המוצב האמריקאי בא-תנף שבמזרח סוריה, שבו הכוחות האמריקאיים מאמנים לוחמים סורים ועוקבים אחר דאעש. לדברי הגורם האמריקני, המטוס הרוסי אסף מידע על הבסיס.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים