שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » מרדף של 34 שנים הגיע לסיומו: ארה"ב לכדה את בונה הפצצה מאסון לוקרבי
מאמץ בן עשרות שנים של משרד המשפטים האמריקאי ולאחר שבדצמבר 2020 הוגש נגדו כתב אישום בחשד שהיה בונה מטעני חבלה עבור קדאפי הגיעו לסיומו עם מעצרו של סוכן הביון
טיסה 103 של פאן אמריקן,שהתרסקה - אסון לוקרבי | צילום: wikipedia

משטרת סקוטלנד מסרה היום (ראשון) כי איש סוכנות הביון הלובית שהואשם בהפצצת טיסה 103 של פאן אמריקן, הידועה בשם אסון לוקרבי בשנת 1988 מעל לוקרבי, סקוטלנד, נעצר על ידי ה-FBI והוסגר לארצות הברית. על פי הדיווח, הסגרתו נועדה לאפשר את העמדתו לדין בגין מעורבות באחד ממתקפות הטרור הקטלניות ביותר בהיסטוריה האמריקאית. 

מעצרו של סוכן הביון, אבו עגילה מוחמד מסעוד, היה חלק ממאמץ בן עשרות שנים של משרד המשפטים. בדצמבר 2020 הגישה ארצות הברית כתב אישום נגד אבו עגילה בחשד שבנה מטעני חבלה עבור משטר קדאפי. על פי כתב האישום מסעוד היה מעורב בהכנת המטען שהתפוצץ במועדון לה בל בברלין ב-1986 וטיסה 103 של פאן אמריקן. לאחר הדחתו של קדאפי מהשלטון, הודה מסעוד בפני בכירים במערכת המשפט הלובית שהוא עומד מאחורי המתקפה. ב-2017, נודע לחוקרים האמריקאים על ההודאה והם חקרו את הבכירים הלובים וגיבשו כתב לאישום. למרות שבקשת ההסגרה תאפשר להעמידו לדין, מומחים משפטיים מביעים ספק האם הודאתו, שהושגה בכלא בלוב, תהיה קבילה כראיה.

עוד מבחזית החדשות

מחקירת האירוע עולה כי כ-450 גרם של חומר נפץ פלסטי התפוצץ בתא המטען הקדמי של המטוס והוביל להתפרקותו המהירה של המטוס באוויר. המטוס נפל אל הקרקע בתוך כדקה מרגע הפיצוץ. עוד העלתה החקירה שחומר הנפץ הוחבא במזוודה קשיחה, בתוך מכשיר רדיו. בשנים 1992 ו-1994 הטיל האו"ם סנקציות על לוב במטרה להפעיל לחץ על הממשל לשתף פעולה עם חקירת הפיצוץ. הסנקציות כללו איסור על טיסות ללוב וממנה, אמברגו נשק וחרם על מוצרי נפט ונכסים כספיים. הסנקציות הופסקו בשנת 1999 לאחר שלוב הסגירה למשפט שני חשודים בפיצוץ, אולם לוב דרשה לבטל את הסנקציות באופן רשמי ולא רק להפסיק אותם. שני הלובים הועמדו לדין בסקוטלנד ב-2001. אחד מהם נמצא חף מפשע, והשני, עבדלבאסט אל-מגרחי, נמצא אשם ברצח ונידון למאסר עולם.

באוגוסט 2009 זכה אל מגרחי  לחנינה מידי שר המשפטים הסקוטי, לאחר שריצה שמונה שנות מאסר בלבד. סיבת החנינה הרשמית הייתה מצבו הבריאותי הקשה. אך שמועות שונות קשרו את המחווה ליחסים הכלכליים שהתרקמו בין לוב עתירת הנפט והגז לבין בריטניה. ממשלת בריטניה לא הגיבה על החלטת מערכת המשפט הסקוטית, ואילו הממשל האמריקני גינה אותה בחריפות. מגרחי מת במאי 2012, כשלוש שנים לאחר ששוחרר מהכלא. 

כזכור, טיסה 103 של פאן אמריקן, הידועה בשם אסון לוקרבי, הייתה טיסת נוסעים שהופעלה על ידי חברת התעופה פאן אם מנמל התעופה הית'רו בלונדון לנמל התעופה קנדי בניו יורק. לאחר כשעה באוויר המטוס התפוצץ בהיותו בגובה 31 אלף רגל והתרסק. כל 259 הנוסעים ו-11 תושבי לוקרבי נהרגו בהתרסקות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים