שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » מקדם ההדבקה במגזר החרדי – הנמוך ביותר
אלרעי בוועדה
אשר על כחול לבן: "לפריטטיות אין כיום צידוק מוסרי עם השאריות שנותרו מכחול לב". גינזבורג: "אתה מנצל את מעמדך לתעמולה, הייתם הראשונים לפנצ'ר את הרמזור"
מסע הלווית הגרמ"ד סולובייצ'יק | צילום: שלומי טריכטר

הסגר אמנם הסתיים באופן רשמי הבוקר (ראשון), אך קצוות רבים נותרו פתוחים. ועדת החוקה, בראשות ח"כ יעקב אשר התכנסה לדיון בהקלה הדרגתית במגבלות. הוועדה נפתחה בהתקפה חריפה של אשר על כחול לבן, שהאשים אותם בניסיון ליצור כאוס במדינה, מה שיצר ויכוח סוער. בהמשך, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור עלתה לסקירה מקיפה על מצב התחלואה במדינה וטענה כי הווריאנט הבריטי שינה את כללי המשחק וכי יש לפעול בזהירות רבה.

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור: "אנחנו במצב של מקדם הדבקה 1 ואנחנו פותחים הגבלות. אין ספק שגם בסגר השלישי הייתה היענות של הציבור ומה ששינה את חוקי המשחק הוא הווריאנט האנגלי שכנראה מדבק עוד יותר ומעלה את התחלואה הקשה ואנחנו בתנאי פעולה שונים. אם חשבנו שאחרי הזריקה ראשונה של החיסון הכול יהיה שונה זה לא, ואנחנו ורואים וריאנטים בעולם שמדבקים אנשים שוב. ברגע שיש לנו 2.5 מיליון ילדים שלא יכולים להתחסן כנראה שלא נגיע לחסינות עדר גם אם כל האוכלוסייה שיכולה, תתחסן. לפי המחקר של פייזר החיסון יעיל ב-95%, זה אומר ש-5% לא יקבלו הגנה מלאה ובגילים המבוגרים זה אולי עומד על 90%".

בהתייחסה לתכנית היציאה אמרה: "אמרנו ביושר שאנחנו לא רוצים לקבוע מדדים בלי להבין על מה אנחנו מדברים בהקשר לווריאנט הבריטי ואמרנו שנקבע מדדים בהקשר לתחלואה קשה וקריטית וכמובן מקדם ההדבקה שמלמד אותנו אם התחלואה מתפשטת. בישיבת הממשלה הוצגו נתונים ומדדים שהיה עליהם דיון אבל אם רוצים שמשרד הבריאות יעמוד מאחורי המדדים ולא סתם יזרוק מספרים, אנחנו מנסים אחראית למצוא מדדים שהם באמת איזון. כשאנחנו אומרים שאפשר לצאת מסגר עם פחות מ-1000 חולים קשים זה מטורף אבל אנחנו לא רוצים להחזיק את מדינת ישראל כבת ערובה. ייקח יותר זמן להגיע למדדים אך עדיף להגיע למדדים נכונים מאשר לזרוק מספר שלא מבוסס על כלום.

לשאלת היו"ר ח"כ אשר בנוגע למידת הצלחת הסגר אמרה: "בקונסטלציה של כמה שבועות של סגר אני לא יכולה לומר שהוא נכשל כאשר הוא הוריד את מקדם ההדבקה מ-1.3 ל-0.99 היום. בחברה החרדית מקדם ההדבקה עומד על 0.9 בחברה הכללית- 1.05 ובחברה הערבית- 1.01. יש להבין שכל דבר שנפתח יעלה את מקדם ההדבקה ואנחנו צריכים כמדינה לבחור מה לעשות כי כל דבר יבוא על חשבון השני. אנחנו מנסים למצוא מתווה שייתן מענה ל-80% מהיישובים בארץ שהם כתומים או אדומים".

לשאלת ח"כ ענת כנפו (יש עתיד תל"ם), כמה צוותי הוראה התחסנו אמרה כי "מנתוני משרד החינוך בין 60%-50% קיבלו חיסון ראשון"

בהתייחסה לסגירת הכניסה לארץ אמרה ד"ר אלרעי פרייס: "הווריאנט האנגלי שעומד היום כבר על 80% מהדגימות הדגים מה קורה כשנכנס משהו מחו"ל ונעשים ניסיונות לבלימה של הווריאנט הדרום אפריקאי והברזילאי. הרבה מדינות לא עושות ריצופים גנטיים אז לא יודעים מה קורה בהן. מהירות ההחזרה של אזרחים מחו"ל- מבחינתי אפשר להחזיר אותם במהירות המרבית ברגע שהם הולכים למלונית ועוברים בדיקות".

היו"ר ח"כ אשר הגיב לדבריה והציע לשקול לשנות או לקצר את מתווה הבידוד לחוזרים מחו"ל: "זה יכול לקחת עוד חודש חודשיים או חצי שנה שבה יהיו וריאנטים ולאורך ימים לא נוכל להשאיר סגר כזה של 14 יום. אם היה אפשר לקחת את הבידוד מחו"ל שיהיה שונה מזה של מי שהיה בוודאות ליד חולה, אולי לקצר אותו, וללכת על המינימום כדי להיות בטוח שלא חודר וריאנט לארץ. מי שקבע 14 ימים הוא זה שקבע את ה-10. כל מי שעולה למטוס נבדק, אז אולי אם יעשו בדיקה אחרי 4 ימים זה יספיק במקום אחרי 10 ימים. כך ניתן יהיה להתמודד יותר עם הגזירה הזו".

יעקב אשר אמר בפתח הדיון: "ביום פיזור הכנסת הבעתי תקווה שנושא הקורונה לא יהפוך לחלק ממסע בחירות קטנוני בו יש תחרות מי טוב יותר ומי יותר נחמד ולמי יש רעיונות יותר טובים מה לפתוח, לצערי הרב חזינו בסופ"ש האחרון בתוצאה של משהו שאין לו שום צידוק מוסרי, הפריטטיות. עם ישראל ראה שבוע שלם של כיפופי ידיים על 24 שעות ועל 12 שעות שבימים כתיקונם היינו זועקים על כך. גם אם בנו מנגנון שנועד לשרת בזמנו ממשלה רחבה שלא הייתה שוויונית 100% מבחינת חבריה, לא יתכן שלמנגנון כזה יהיה כוח כה הרסני שיכול לשתק את עבודת הממשלה. היום יש בממשלה קבוצה שמייצגת רצון לעשות דברים שישפיעו בצורה נכונה וגם אם נערבב את הבחירות לעניין הזה, כל ממשלה רוצה שהמצב הבריאותי והכלכלי יהיה יותר טוב, ומנגד יש קבוצה נוספת של גוף שהיה גדול והפך בינוני והיום הוא גוף קטן של 7 ח"כים. זה לא נותן את הזכות המוסרית לבוא מתוך הממשלה ואולי חלילה לגרום לכאוס כדי להראות שהממשלה אולי לא מצליחה. עם ישראל רואה מה שאני רואה- משחק כוחנות. לבוא ולנופף בסעיף פריטטי ולשגע מדינה שלמה – זה לא מוסרי, אין לאף אחד זכות מוסרית לשחק בבריאות שלנו". הממשלה צריכה לנהל מערכת ולא להתנהל בתוך שביתות איטלקיות שבהן תופסים בגרון כשאין מאחור גוש אלא רק שאריות".

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) הגיב: "אתה מנצל את מעמדך לתעמולה פוליטית ולדיבור על דברים שלא קשורים לוועדה. ביקשת בלי פוליטיקה אבל כל מה שאתה עושה זה פוליטיקה. ברגע שפרופ' גמזו הביא את תכנית הרמזור הייתם הראשונים לפנצ'ר את זה. אני זוכר איך ניסיתם בכל הכוח שהתכנית לא תתקיים וכולם הבינו שהתכנית של המקצוענים נכשלה כי הכשלתם אותה ואח"כ הגיעו הלחצים וההפרות, הלוויות ההמוניות והחתונות ואז אתה בא להלין על כחול לבן. אנחנו נוהגים באחריות ואחרי למעלה מחודש סגר מוחלט במדינה כשאנשים נאנקים ורואים בסוף שזה פייק סגר כי הציבור הפסיק להאמין ופרופ' אש אומר שהציבור עייף והפוליטיקאים אומרים שצריך להמשיך את הסגר, כחול לבן אומרים שצריך לראות איך באופן זהיר ואחראי מתחילים לפתוח באופן מדוד מצימרים במשפחות גרעיניות וטיפולים אחד על אחד. לא הציגו לממשלה תכנית יציאה, מה המדד החדש אחרי החיסונים ליציאה מהסגר? שאלו ולא היה מתווה יציאה ועל כך כחול לבן התעקשה. כשרואים חנויות פתוחות ואכיפה לא שוויונית אפשר לפתוח מדתית את מה שאפשר. הממשלה הזו נבנתה כשוויונית מיומה הראשון ותודה לאל, ממשלה וכנסת לא מנהלים על פי סקרי דעת קהל. תוצאות הבחירות ייקבעו בסופן וכל עוד אנחנו בממשלה נפעל באחריות ונשים את האינטרס של כלל ישראל לפני הכל".

ח"כ אשר הגיב: "למה לא תקפת את ההפרות במסחר?"

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים