שיתוף
תגובות
חדשות » מעלות תרשיחא: כך "נעלמו" חובות של מיליונים
תחקיר "חדשות סוף השבוע" חשף כיצד נעלמו חובות של מיליוני שקלים של הקניון העירוני לעירייה | החובות נעלמו כאשר לחברה התמנה דירקטור חדש – הבן של אביגדור ליברמן
ארקדי פומרנץ ואביגדור ליברמן | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ארקדי פומרנץ

ב"חדשות סוף השבוע", פורסם תחקיר מקומם על הנעשה בעיריית מעלות תרשיחא. על פי התחקיר דרשה עיריית מעלות תרשיחא מהקניון העירוני במעלות החזר חובות של מיליוני שקלים. יום אחד ללא סיבה, החובות נעלמו. באותה תקופה, מונה לתפקיד דירקטור החברה ששולטת בקניון, בנו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. ראש העירייה, שמקורב לליברמן האב שנים רבות, הודיע כי לקניון לא היו חובות מעולם.

על פי התחקיר ארקדי פומרנץ, ראש עיירת מעלות תרשיחא שהתמודד מטעם הליכוד לפני חמש שנים, ניצח את שלמה בוחבוט, שכיהן בתפקיד במשך 42 שנה והיה ראש העירייה הוותיק בישראל. יש לציין כי ארקדי פומרנץ ואביגדור ליברמן חברים ותיקים כבר שנים רבות. שניהם עזבו את הליכוד יחד, ופומרנץ סייע לליברמן בהקמת ישראל ביתנו, שם שובץ ברשימה לכנסת ב-2009 וב-2015.

עוד מבחזית החדשות

לאחר שנכנס לתפקידו, קיבל פומרנץ מידע ולפיו למספר פרויקטים נדל"ניים ומסחריים גדולים בעיר יש חובות גדולים לעירייה. ראש העירייה החדש החליט לשכור חברה חיצונית שתעשה בדיקת עומק. "אנחנו רוצים שינוי, די לכל הוותיקים שלא נותנים לפתח את העיר", הסביר ל"חדשות סוף השבוע" ב-2018 פומרנץ. החברה הוקמה באופן רשמי ב-3 ביולי, אך התחילה לעבוד עבור ראש העירייה, כבר יומיים קודם לכן. אותה חברה הייתה בבעלותו של חוקר שפומרנץ הכיר לפני כן, ובו בחר, לטענתו, בשל ניסיונו העשיר.

פומרנץ קבע בחוזה שהוא עצמו ינהל את העבודה מול החברה, מהנדס העיר הודר. "בדיקות מסוג זה, אם יש או אין חובות, חייבות להיעשות בידי גזבר העירייה ומהנדס העיר", הסביר מייק סקה, מהנדס העיר לשעבר. זמן קצר אחרי שנפתחה הבדיקה. ממצאים שהתקבלו בבדיקה נגעו בעיקרם ל"צים אורבן", קניון גדול ומרכזי בעיר, שבבעלות איש העסקים המולטי-מיליונר רני צים.

כשהחברה והעירייה עברו על התיק של הנכס, הם מצאו שהחברה חייבת 14 מיליון שקלים ובנוסף תשלומים עתידיים על הקניון והחניון שלו. בין העירייה למרכז הקניות התחיל להתנהל משא ומתן אינטנסיבי, במהלכו דרשה העירייה שהחוב ישולם במלואו.

מנכ"ל העירייה ויועץ ראש העיר איימו על צים ושותפיו שאם לא ישלמו את החוב, מהנדס העיר יבדוק את עבירות הבנייה שלהם. מיד לאחר מכן כבר החלו לסמן גבולות חדשים לחניון. היועצת המשפטית של העירייה אף כתבה לצים אורבן: "קיימים כשלים מהותיים הנוגעים באי חוקיות בנוגע להתנהלות החברה". ראש העיר עצמו כתב בחשבון הפייסבוק שביצע בדיקה מקיפה וגילה חובות של מיליונים שלא שולמו ונלקחו מהקופה הציבורית. זמן קצר לאחר מכן, באופן מפתיע, חזרה בה העירייה מכל טענותיה ודרישותיה.

ללא סיבה כלשהי, "נעלמו" החובות של בעלי המרכז המסחרי והם לא הואשמו בביצוע עבירות כלשהם. היועצת המשפטית של העירייה הפכה את גרסתה הקודמת וכתבה לחברת הבדיקה: "לא הבאתם שום הוכחה לחוב כלשהו שיש לקניון של רני צים". בעקבות זאת, הגישה חברת הבדיקה תביעה נגד העירייה שמתנהלת בימים אלה.

פומרנץ, שניהל את העניינים בעצמו, מטיל את האחריות על מהנדס העיר דאז. לטענת העירייה, המהנדס מייק סקה, בדק ומצא שאין הוכחות לגבייה, אך לא צירף הוכחה כתובה לכך שאמר זאת.

לדברי פומרנץ, אני "מכיר את ליברמן מיום היווסדותה של המפלגה" והוסיף "אני מרשה לעצמי להגיד שאנחנו חברים ברמה האישית". בזמן שבכירי העירייה תקפו את רני צים ואת החברה שמפעילה את הקניון שבבעלותו, ההחליט רני צים למנות דירקטור חדש לחברה. הדירקטור שנבחר היה עמוס ליברמן בן ה-29, בנו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. שלמרות שלא היה לו ניסיון בתחום, נבחר לתפקיד בשכר הולם.

בשיחה שהתקיימה בין התחקירן לרני צים, שלא ציפה לעיסוק בנושא, הוא נשאל, האם יכול להיות שהוא מינה את הבן של ליברמן כי חשב שזה יטיב עמו. צים ענה מופתע "אני בחקירה עכשיו?" והוסיף "אני לא מתחמק, תקבל תשובה על הכול".

ב-1 בדצמבר, עמוס ליברמן התמנה לתפקיד דירקטור בחברה. שבועיים וחצי לאחר מכן, ב-19 בדצמבר, ליברמן האב, נפגש עם חברו, ארקדי פומרנץ. לא חלף שבוע והמדיניות של עיריית מעלות תרשיחא בעניין החובות של מרכז הקניות רני צים, השתנתה. פומרנץ, מסתבר הכיר גם את עמוס, בנו של אביגדור ליברמן.

זה לא המינוי הראשון של עמוס ליברמן שמעורר תמיהות. כבר בתחילת שנות העשרים לחייו הוא הועסק ביבואנית האוטובוסים "צ'יינה מוטורס", שבבעלות איציק קויפמן, קבלן קולות גדול בליכוד שמקורב מאוד לדודי אמסלם ולליברמן האב. עמוס הוא לא היחיד במשפחה שהתמנה למשרה אצל חבר של אביו. אחיו, קובי, משמש דירקטור בחברה של המיליארדר היהודי-אוסטרי, מרטין שלאף. ליברמן האב אף נחקר בעבר בחשד שקיבל מיליוני דולרים למימון הקמפיינים הפוליטיים שלו מגורמים שקשורים לשלאף, אך התיק נסגר. בתו של חבר הכנסת, מיכל ליברמן, פתחה בגיל 21 חברת ייעוץ. ההכנסות עמדו על מיליוני שקלים. גם פה הייתה חקירה פלילית, עד שהתיק נסגר.

בשיחה שהתקיימה בין התחקירן לפומרנץ, הוא נשאל האם היה לו מאבק במרכזי הקניות בעיר, והוא השיב: "חשבו שיש כל מיני חובות, אבל כשעשינו בדיקות מצאנו שהכול תקין.

עוד שאל התחקירן, האם יכול להיות שהסיבה לשינוי המדיניות קשור לכך שעמוס ליברמן מונה לתפקיד דירקטור ב"רני צים"? ראש היער איבד לראשונה את שלוותו והשיב "אני לא יודע על מה אתה מדבר. אנחנו עובדים לטובת העירייה. אני לא יודע מה האינטרסים שלך". בשלב הזה, טען פומרנץ שיש לו פגישה וביקש מהתחקירנים לעזוב את המקום.

אביגדור ליברמן עצמו טוען שמעולם לא דיבר עם ראש העיר בעניין החובות של הקניון. חצי שעה לאחר שהתחקירנים עזבו את מעלות תרשיחא, מיהר פומרנץ מיהר למחוק את הפוסט הלוחמני בפייסבוק שבו הבטיח להילחם בעוז להשבת הכספים שמגיעים לתושבי עירו. הקניון של רני צים מצוי בתנופת בנייה, בלי שנדרש להשיב שקל מחובות העבר.

עוד מבחזית החדשות

עיריית מעלות תרשיחא מסרה בתגובה: הניסיון לייחס לראש העירייה אי סדרים מוכחש מכל וכול, זו תעמולת בחירות של בעלי אינטרסים שמבקשים להשפיע על הבחירות ועל תיק משפטי מתנהל. ההתקשרות עם החברה החיצונית והפסקתה נעשו מטעמים מקצועיים בלבד ועל ידי גורמי המקצוע המוסמכים לכך.

חברת רני צים מרכזי קניות הגיבה: הדרישה הכספית שהתקבלה מהעירייה הייתה מופרכת, והתבססה על חברה פרטית שפעלה עבורה וקיבלה אחוזים מסכומי הגביה. העירייה התקשתה להמציא אמסכתאות לדרישה הכספית ונסוגה מכך. אין כל קשר בין כהונתו של עמוס ליברמן כדירקטור בחברה לבין דרישותיה הכספיות של העירייה, וכל ניסיון לקשור בין הדברים נועד לפגוע בשמה הטוב של החברה.

עמוס ליברמן מסר בתגובה: אני בוגר תואר ראשון במנהל עסקים ועברתי קורס הכשרת דירקטורים. ראש עיריית מעלות תרשיחא אינו חבר אישי שלי, מעולם לא פגשתי אותו לבד ומעולם לא פניתי אליו בשום נושא עסקי. בחברת צ'יינה מוטורס עבדתי במחלקת פיתוח עסקי, השכר שלי היה כ- 12 אלף ש״ח.

אביגדור ליברמן: מעולם לא התבקשתי על ידי בני עמוס לפנות למר ארקדי פומרנץ בעניין כלשהו ומעולם לא ביקשתי ממר פומרנץ לוותר על התשלומים של חברת רני צים מרכזי קניות לעירייה, בשום צורה ואופן. על מינויו של בני לדירקטור בחברה נודע לי כחצי שנה לאחר המינוי.

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. תושבי מעלות לו להיתרגש. ב חירות הקרובות. ראש עיר הנפל שהרס. את העיר. ליחלך. אותה. הפח. אותה. לבית חזירים. ושלך הביתה. ואז גם הבן שלו יעוף. ואים לו נידעג. שהקניון. יהיה קניון. תיסתקלו. מי מנהל את העיר. מכול הבחינות ותבינו איך הגנו לעיר המטונפת. הפלו תרשיחא. נקיה יותר. וזה על חשבון מעלות. ולומר לליברמן שתומך. בנפל. החובות. את החובות הו יתרתך לשלם

  2. לא מפתיע, ליברמן מושחת מס אחת עם כל הסובבים אותו.
    השאלה מתי המשטרה כבר תתפוס אותו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים