שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » מטריד: ארה"ב מקיימת שיחות ישירות עם גורמים איראנים בנושא הגרעין
העיתון "פייננשל טיימס" דיווח כי ארה"ב הגבירה את המגעים להסכם גרעין חדש, לראשונה מאז פרשה מהסכם הגרעין המקורי בזמן כהונת טראמפ
מתקן הגרעין בנתנז | צילום: הטלוויזיה האיראנית

העיתון "פייננשל טיימס" דיווח בסוף השבוע כי ארה"ב ומדינות אירופה חידשו את השיחות עם איראן לגבי פעילותה הגרעינית. על פי הדיווח, לראשונה מאז פרשה ארה"ב מההסכם המקורי בזמן כהונת טראמפ, התקיימו שיחות ישירות בין גורמים רשמיים באיראן ובארה"ב.

הדיווח מגיע על רקע פרסום דו"ח חדש של הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) לגבי איראן הטוען כי לסוכנות אין עוד שאלות על חלקיקי אורניום שנמצאו מועשרים לרמה של 83.7% במתקן התת קרקעי שלה בפורדו, וכי היא סיימה את החקירה שלה על המתקן שנחשף בעבר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עוד מבחזית החדשות

דיפלומט מערבי בכיר אמר כי "יש הכרה שאנו זקוקים לתוכנית דיפלומטית כדי להתמודד עם תוכנית הגרעין של איראן. הדבר שמדאיג הוא שקבלת ההחלטות של איראן היא כאוטית והיא עלולה להוביל למלחמה עם ישראל". ארה"ב, צרפת, גרמניה ובריטניה עצרו את המאמצים הדיפלומטיים מול איראן בספטמבר האחרון, לאחר שטהרן מתחה ביקורת על כך שהמערב דחה את הטיוטה להחייאת הסכם הגרעין. עם זאת, גורמים איראנים נפגשו עם נציגים אירופים בחודשים האחרונים, בכמה פגישות שנערכו באוסלו, על מנת לדון בנושא הגרעין.

רוב מאלי, השליח המיוחד של ארה"ב לאיראן, נפגש מספר פעמים עם שגריר איראן באו"ם, סעיד אירוואני, שהיה בכיר במועצה העליונה לביטחון לאומי, לפני שהוצב בניו יורק. דובר מחלקת המדינה אמר כי "יש לנו את האמצעים לתקשר עם איראן ולשלוח להם מסרים, כאשר זה פועל במקביל לאינטרסים של ארה"ב".

השיחות שנערכו לאחרונה, הן השיחות הראשונות שנערכות באופן ישיר, מאז שארה"ב פרשה מהסכם הגרעין. מקור המעורה בפרטים ציין כי הדיונים בין הצדדים התמקדו בעיקר באפשרות של חילופי שבויים, כאשר טהרן מחזיקה בלפחות שלושה אזרחים אמריקאים. איראן הסכימה בשבוע שעבר לבצע עסקת חילופי שבויים עם בלגיה, ושחררה גם שני אזרחים אוסטרים שבהם החזיקה.

דיפלומטים ואנליסטים אמריקאים ציינו כי יש אפשרות פוטנציאלית להסכם ביניים, או מהלך שלפיו איראן תפחית את רמות העשרת האורניום, בתמורה להקלה מסוימת בסנקציות. דיפלומט נוסף עדכן כי "לא סביר שיהיה הסכם גרעין, אך יכול להיות שיהיה הסכם ביניים". פקיד אמריקאי אמר כי "וושינגטון תמיד תעדיף את הצד הדיפלומטי, וזו הדרך הטובה ביותר להבטיח שאיראן לא תשיג לעולם נשק גרעיני. עם זאת, לא הסרנו שום אפשרות מהשולחן".

כאמור, על פי דוח סבא"א, איראן הגדילה ב־25% את רמת האורניום המועשר לרמה של 60% והיא ממשיכה להפר את ההגבלות שהוטלו על פעילותה הגרעינית במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, שארה"ב נסוגה ממנו בזמן ממשל טראמפ. בדו"ח נכתב כי מלאי האורניום המועשר של איראן מוערך בכ־114.1 ק"ג לרמות שונות של עד 60%. כמות של 42 ק"ג אורניום מועשר ברמה של 60% מספיק עבור פצצה גרעינית אם ממשיכים להעשיר אותו למטרה צבאית.

לפי סבא"א, בסך הכל מלאי האורניום המועשר של איראן בכל הרמות מגיע ל־4,744.5 ק"ג. בדו"ח הרבעוני הקודם היה המלאי נמוך ב־983.7 ק"ג. בדו"ח נוסף נכתב כי איראן הרשתה לסבא"א להתקין אמצעי מעקב בשני מתקני העשרה מוצהרים, אחד מהם באיספהאן, שבו מיוצרים רכיבי צנטריפוגות. בדוח נכתב: "סבא"א עדיין מחכה לתשובות מאיראן לגבי המחלוקות בשני אתרי גרעין ועליה לאפשר להתקין את אמצעי המעקב והפיקוח בהם. לגבי אחד משלושת האתרים שבו נמצאו חלקיקי אורניום, איראן סיפקה הסבר סביר ולסבא"א אין שאלות נוספות".

כזכור, ביום חמישי האחרון, הוציא משרד החוץ הודעה בדבר סגירת תיק מריוואן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית וכינה זאת "עניין מטריד מאוד". "ההסברים שסיפקה איראן לנוכחות חומר גרעיני במקום, אינם מהימנים או אפשריים מבחינה טכנית" הבהירו במשרד החוץ, "איראן ממשיכה לשקר לסבא"א ולהונות את הקהילה הבינלאומית".

"הכניעה של מנכ"ל סבא"א ושל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ללחץ הפוליטי האיראני מאכזבת מאוד בעיקר מפני שהמידע בתיק מצביע באופן בלתי משתמע לשני פנים על הפרות איראניות בוטות של הסכמי הפיקוח", הוסיפו.

עוד טענו במשרד החוץ כי "לסגירת התיק עלולות להיות השלכות מסוכנות ביותר והיא מעבירה מסר לאיראנים כי אינם נדרשים לשלם מחיר על הפרותיהם, וכי הם יכולים להמשיך להונות את הקהילה הבינלאומית בדרכם להשגת תכנית גרעין צבאית מלאה. בנוסף, סגירת התיק באופן זה, פוגעת קשות באמינותה המקצועית של סבא"א".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים