שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » מטוס קרב רוסי פגע במל"ט אמריקאי וגרם להתרסקותו
ארה"ב טוענת שמטוס קרב רוסי התקרב למל"ט ריגול שלה בשמי הים השחור, ואחרי ששפך עליו דלק התנגש בו וגרם לו נזק למדחף | במוסקבה מכחישים שהייתה התנגשות
מטוס קרב | צילום: BlueBarronPhoto, שאטרסטוק

תקרית חריגה במיוחד אירעה היום (שלישי) בין צבא ארה"ב לצבא רוסיה. צבא ארה"ב הודיע הערב כי מטוס קרב רוסי התנגש בכלי טיס לא מאויש שהפעיל מעל הים השחור, לא הרחק מאוקראינה ובעקבות הפגיעה נגרם נזק למדחף של המל"ט האמריקני ומפעיליו נאלצו להפיל אותו. ארה"ב העריכה כי גם למטוס הקרב הרוסי נגרם נזק, אבל מוסקבה הכחישה זאת וטענה שכלל לא הייתה התנגשות בין כלי הטיס.

על פי הודעת הצבא האמריקאי, ההתנגשות אירעה במרחב אווירי בינלאומי בשעה 8 בבוקר (שעון ישראל). בצבא ארה"ב האשימו את הרוסים בכך, ש"כמה פעמים" לפני ההתנגשות, שני מטוסי קרב רוסיים מדגם Su-27 טסו בצורה "חסרת אחריות" סמוך למל"ט מהדגם ריפר MQ-9, ובין היתר טסו מולו ושפכו עליו דלק, אולי כדי "לעוור" אותו או לגרום לו נזק אחר. בשלב מסוים התנגש אחד המטוסים במל"ט וגרם נזק למדחף שלו.

עוד מבחזית החדשות

הגנרל ג'יימס הקר, שעומד בראש הזרוע של חיל האוויר האמריקני באירופה ובאפריקה, אמר כי: "המל"ט שלנו ביצע פעולות שגרתיות במרחב אווירי בינלאומי כאשר מטוס קרב רוסי התקרב אליו ופגע בו, מה שהביא להתרסקותו ולאובדנו המוחלט של ה-MQ-9" עוד אמר הקר "למעשה, הפעולה הלא בטוחה והלא מקצועית הזו מצד הרוסים כמעט הביאה להתרסקותם של שני כלי הטיס".

בהודעה נמסר כי התקרית מגיעה על רקע "דפוס התנהגות מסוכן" של מטוסי קרב רוסיים במהלך האינטראקציות שיש להם מעת לעת עם כלי טיס של ארה"ב ובעלות בריתה, כולל בשמי הים השחור. "ההתנהגות האגרסיבית של צוותי האוויר הרוסיים מסוכנת ועלולה להוביל לחישוב מוטעה ולהסלמה לא מכוונת", הזהיר הצבא האמריקאי.

רוסיה כאמור הכחישה את ההתנגשות בין כלי הטיס. בהודעה שפרסם משרד ההגנה הרוסי נטען כי המל"ט האמריקני טס עם המשדרים שלו מכובים סמוך לחצי האי קרים, שאותו כבשה רוסיה מידי אוקראינה כבר ב-2014 ולכן נשלחו מטוסי קרב שפעלו באזור, לזהות את כלי הטיס. לטענת רוסיה המטוסים הרוסיים לא באו במגע עם המל"ט ולא השתמשו בנשק שלהם. בהודעה נטען עוד כי המל"ט התרסק לאחר שמסלול הטיסה שלו הפך ל"בלתי נשלט" ולאחר שאיבד גובה ו"התנגש עם המים כתוצאה מתמרון חד".

התקרית מגיעה על רקע מתיחות שיא בין רוסיה לארה"ב בעקבות המלחמה באוקראינה, כשבמוסקבה מאשימים את הסיוע הצבאי של וושינגטון ובעלות בריתה לקייב שהופך אותן לצד פעיל במלחמה. הים השחור משמש את הצי הרוסי לשלל מתקפות נגד אוקראינה, וספינות הקרב הרוסיות הטילו ממנו מצור ימי ממושך על המדינה, עד להסכם שנחתם בין הצדדים בקיץ האחרון ושאפשר את חידוש ייצוא התבואה האוקראינית לרחבי העולם. התקרית מגיעה בשעה שמוסקבה וקייב דנות כעת בהארכת הסכם זה. הנציגים האוקראינים דחו הצעה להאריכו לתקופה מצומצמת של 60 יום בלבד.

עוד מבחזית החדשות

ברשת CNN מציינים כי ארה"ב החלה להטיס מל"טי "ריפר" מעל הים השחור עוד לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה לפני כשנה, כדי לנטר את המתרחש באזור. על פי הדיווח, זו התקרית הראשונה מסוגה שידוע עליה. עם זאת, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי מסר הערב כי היו "תקריות דומות" בעבר שבהן מטוסי קרב רוסיים התקרבו למטוסים אמריקאיים. הוא הדגיש שהתקרית הנוכחית בכל זאת חריגה, בשל ההתנהגות "הלא הבטוחה והלא מקצועית" של הרוסים, שהובילה להפלת המטוס האמריקני.

קירבי ציין שהנשיא ג'ו ביידן עודכן על פרטי התקרית והבטיח שארה"ב תמשיך לפעול בים השחור. הוא הוסיף שוושינגטון תעביר את חששותיה בעקבות התקרית לגורמים במוסקבה, ושעה קלה לאחר מכן הודיעה מחלקת המדינה כי השגריר הרוסי בארה"ב זומן לשיחה בהולה שתיערך כבר הלילה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים