שיתוף
תגובות
חדשות » מחקר חדש חושף: כך איראן מבריחה נשק ללבנון וסוריה
מחקר חדש של מכון "עלמא" חושף כיצד איראן מבריחה נשק דרך חברת התעופה "מהאן אייר" האיראנית לסוריה וללבנון. הטייסים הם אנשי משמרות המהפכה שהתגייסו למשימה
מטוס של חברת התעופה האיראנית מהאן אייר | צילום: wikipedia

מחקר שפרסם מכון "עלמא" למחקר האתגרים הביטחוניים של ישראל בזירה הצפונית, מעלה כי חברת התעופה האזרחית האיראנית "מהאן אייר" מעבירה לסוריה וללבנון אמצעי לחימה איראניים בשירות משמרות המהפכה, במקביל לפעילותה האזרחית.

את הפעילות היא עושה באמצעות עשרות טייסים המזוהים עם משמרות המהפכה וכדי להסתיר את התשלומים מצד משמרות המהפכה, משתמשים האיראנים בסוכנויות תיירות שמסוות את זהות אנשיהם.  

עוד מבחזית החדשות

לחברת "מהאן אייר" קווי טיסה אזרחיים רגילים להטסת נוסעים, לצד פעילות צבאית חשאית במטרה להעביר אמצעי לחימה לסוריה ולבנון, תוך שמירה על פרופיל נמוך. את מטוסי החברה הללו מטיסים עשרות טייסים שיודעים היטב מה המטען שאותו הם נושאים, ותפקידם לוודא שהמטען מגיע ליעדו בשלום. המחקר קובע כי "הטייסים לא משויכים למשמרות המהפכה באופן פומבי, ובסבירות גבוהה 'הושאלו' לחברה".

חברת "מהאן אייר" מפעילה מאות קווי טיסות בשנה בין איראן לסוריה וללבנון, וכן לששורת יעדים במזרח התיכון ובמזרח אירופה. יש לציין כי למערב אירופה החברה אינה יכולה לטוס, עקב הסנקציות המוטלות עליה. כמו כן, בעקבות הסנקציות, החברה מחזיקה בצי מטוסים מיושן שכבר אינו שימושי ברחבי העולם, ואם כן, רק כמטוסי מטען במקרים חריגים. לחלק ממטוסי החברה יש קיבולת מטען גדולה מאוד, כמו הבואינג 747-200 המיושן היכול לשאת מטען רב. 

כבר בשנת 2011 הוטלו סנקציות על החברה האיראנית על ידי ארה"ב ובהודעת משרד האוצר האמריקני נכתב כי לחברה "תיאום הדוק עם כוח קודס של משמרות המהפכה, שמטיס בחשאי את אנשיו, נשק וכספים". עוד הודיעה החברה כי "מהאן אייר מספקת שירותי העברות לחיזבאללה, והעבירה חיילים ונשק בשם חיזבאללה, והשמיטה מרישומי המשלוחים העברות נשק סודיות לחיזבאללה.

יש לציין כי מנכ"ל "מהאן אייר", חמיד ערב-נז'אד חאנוכי הוא בכיר לשעבר במשמרות המהפכה וידיד של קאסם סולימאני. על פי מחקר עלמא "באחת התכתובות שלו עם מפקד חיל האוויר האיראני, הוא התבטא כי חברת התעופה שלו פועלת על פי הערכים והמטרות הגבוהים של הרפובליקה האיסלאמית וכי החברה תמשיך לפעול למרות הסנקציות המוטלות עליה".

כבר בחודש מאי פורסם כי איראן וחיזבאללה משתמשות בטיסות אזרחיות לסוריה ולבנון כדי להבריח רכיבים צבאיים מתקדמים, שניתן להסוות בתוך כבודה שעולה לטיסות אזרחיות. את ציר ההברחות, מנהל סיד רדא סאפי א-דין, בכיר בחיזבאללה, שנשוי לבתו של קאסם סולימאני, ונוהג לטוס לאיראן. להערכת מכון עלמא "כך הועברו גם רכיבי כטב"מים ורכיבי טילים".

עוד מעריך המחקר כי כדי לסייע לחברת התעופה להלבין את הפעילות הצבאית החשודה, הוא משתף פעולה עם סוכנות נסיעות בשם "Hamra SYR". הסוכנות, כך עולה מהמחקר, רוכשת בצורה חשודה עשרות אלפי כרטיסי טיסה מחברת התעופה, ומעבירה לחברה תשלום של אלפי דולרים עבור חריגות של מאות קילוגרמים במשקל הכבודה של הנוסעים.

על פי המחקר, הסוכנות נמצאת בקשרים הדוקים עם חברת "מהאן אייר", ובין השנים 2018 ל-2021, הזמינה כ-60 אלף כרטיסי טיסה על שמו של אדם בשם Hamrah Hamrah. על פי המחקר עובדה חשודה נוספת היא, שבחלק מההזמנות נכתב כי לנוסע יש אישור מיוחד, שאותו נושאים תשעה אנשים בלבד המזוהים עם משמרות המהפכה. בין היתר מדובר על מי שמכונה Mr.Kahki ו-Mr.Esmaeili.

מלבד זאת, המחקר זיהה גם כי בפרטי ההזמנה של 2,000 כרטיסים צוינו 15 מספרי טלפונים קבועים. ברשות "מהאן אייר" קיימים גם שטרי מטען של עשרות טונות ציוד לדמשק וללבנון, שהתקבלו מסוכנות "Hamra SYR" ומסוכנות נסיעות נוספת ששילמה תוספת תשלום על מטען עודף של מאות קילוגרמים, משקל שאינו סביר לנוסעים ממוצעים. 

עוד מבחזית החדשות

המחקר חושף את פרטיהם האישיים של 63 טייסים, שעל פי ההערכות, מטיסים את המטוסים בקווי החברה לדמשק ולשדה התעופה בחאלב. טייסים אלו ביצעו גם עשרות טיסות ללבנון בשנת 2022.

לדברי טל בארי, ראש מחלקת מחקר ב"עלמא" ומנהל המחקר "מהאן אייר היא חברה איראנית "פרטית" אשר מתפקדת כפרוקסי מלא של כוח קודס להעברת אמל"ח, ציוד ופעילים. בהתכתבויות פנימיות, מנהליה מצהירים שימשיכו לפעול על פי מטרות הרפובליקה האיסלמית למרות הסנקציות. איך חברה אזרחית מסחרית פרטית לכאורה עומדת בנפח פעילות גדול כל כך עבור כוח קודס, אלא אם כן זה עיקר ייעודה? לכוח קודס נגישות ישירה למערכות המחשוב של החברה ואנשי מטה החברה נמצאים בקשר הדוק ושוטף עם אנשי כוח קודס. יתכן כי חלק מהטייסים הם אנשי משמרות המהפכה מושאלים, וחלק אחר פשוט מעלים עין".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים