שיתוף
תגובות
בריאות » מבקר המדינה: "קיים קושי בגיוס רופאים מתמחים ומומחים בפריפריה"
בביקור במחלקות הילדים בבית החולים ברזילי ואיכילוב מצא מבקר המדינה, אשפוז מעל התקן, זמני המתנה ממושכים במלר"ד, מחסור ברופאים מומחים, בכוח אדם ובמכשור
בית החולים ברזילי | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

בדצמבר 2022 קיים מבקר המדינה מר מתניהו אנגלמן יחד עם מנכ"ל המשרד וצוותי הביקורת ביקור בבית החולים לילדים איכילוב-דנה דואק ובברזילי באשקלון אשר במסגרתם סיירו במחלקות הילדים השונות ובחדרי האשפוז, בחללים המשותפים, ביחידות לטיפול נמרץ, במחלקה לרפואה דחופה (להלן – מלר"ד) ילדים, במחלקה ההמטואונקולוגית וכן בחדרים המשמשים ללמידת הילדים.

במהלך הביקורים נסקרו תנאי האשפוז והתשתיות במחלקות וכן התקיימו שיחות עם ההורים וילדיהם המאושפזים כדי לעמוד על מהלך האשפוז ותנאיו, כפי שהם חוו אותם. כן נפגשו הצוותים עם הנהלות בתיה"ח, עם הצוותים הרפואיים והסיעודיים ועם הצוותים הפָּרא-רפואיים – עובדת סוציאלית ומורים.

עוד מבחזית החדשות

בביקור העלו המנהלים והצוותים הרפואיים והסיעודיים נושאים מהותיים ובהם החוסר בתוכנית רב-שנתית המפרטת את המיטות הנדרשות לאגפים השונים במערך האשפוז לרבות אגפי הילדים, שיעור התפוסה הרצוי בבתי החולים וחוסר משמעותי בכוח אדם רפואי, סיעודי ופרא-רפואי. כך למשל, מנהל דנה ציין שכ-20% מהילדים החולים במחלות ממאירות והמאושפזים במחלקה להמטואונקולוגית ילדים נדרשים לטיפול פליאטיבי, אך מצוקת כוח האדם הסיעודי והחוסר בתקנים ייעודיים אינם מאפשרים מתן טיפול כזה.

חוסר התקינה בכוח אדם פרא-רפואי עלול לגרום לכך שבתיה"ח לא יוכלו להעסיק כוח אדם מקצועי זה, דבר שעלול לפגוע בטיפול בילדים ובבני משפחותיהם.

כמו כן, בנוגע לכוח אדם לטיפול בילדים בברזילי נמסר כי כל המתמחים בברזילי אינם בוגרי הפקולטות לרפואה בארץ אלא בוגרי פקולטות בחו"ל. בביקור עלה כי יש קושי בגיוס רופאים מתמחים ומומחים לפריפריה וכי בכל תחום יש רק רופא מומחה אחד, כך שלעיתים יש תקופות שבהן ביה"ח עובד בחוסר של רופאים בתחום מסוים, כך למשל רק בשנת 2019 גויס נוירולוג ילדים.

עוד נמסר כי בשל המחסור ברופאי ילדים מומחים רבים מהרופאים המטפלים בילדים בדרום הארץ אינם רופאי ילדים מומחים אלא רופאי משפחה או רופאים כלליים שלא עברו התמחות.

כך נמצא כי ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בברזילי יש רופא מומחה אחד וכן משרת תקן נוספת, אך לא הצליחו לאיישה. נמסר כי כשהרופא המומחה של היחידה נעדר ל-15 ימים בשנה החולפת, בכמחצית מזמן זה רופאת ריאות מומחית ילדים שעושה כוננויות, החליפה אותו ובייתר הזמן היחידה הייתה סגורה.

עוד מבחזית החדשות

בבית חולים דנה נמסר כי תקינת הרופאים חסרה ואינה מתאימה עוד לצרכים, וכי ביה"ח מתגבר על כך באמצעות הסכמים שיש לו עם עיריית תל אביב-יפו ועם הקופות שמשפרים את יכולת הגיוס והעסקת הרופאים המומחים והמתמחים ברפואת ילדים.

המבקר אנגלמן ממליץ כי משרד הבריאות, איכילוב-דנה וברזילי יבחנו את הליקויים העולים מדוח הביקורת ויתקנו את הנדרש. על הגופים המבוקרים מוטלת החובה לפעול בדרך מהירה ויעילה לתיקון הליקויים שהועלו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים