שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » לקראת פורים: מגילות אסתר עתיקות שרדו את רעש האדמה בטורקיה והועברו לשימור
הקהילה באיסטנבול תנציח את הקהילה העתיקה שנכחדה באנטקיה | לדברי רס"ן זק"א: "ניגש אלי אדם עם דמעות וביקש להציל את המגילות העתיקות שנשמרו בבית הכנסת באנטקיה"
המגילות העתיקות ששרדו את רעש האדמה בטורקיה | צילום: באדיבות המצלם

במהלך המאמצים של מתנדבי זק"א במשלחת פיקוד העורף לאתר את ראש הקהילה היהודית ואשתו שנספו באסון רעידת האדמה באנטקיה, הגיע אל הכוח אזרח טורקי יהודי מהקהילה היהודית באנטקיה ובידיו ממצא היסטורי שהוחזק בבית הכנסת בקהילה: שתי מגילות אסתר עתיקות בנות מאות שנים. הבחור פנה בעיניים דומעות לרס"ן חיים אוטמזגין, שפיקד על צוות זק"א במשלחת החילוץ, בבקשה לא שגרתית. "ראש הקהילה היה האחרון שהפעיל את בית הכנסת, עכשיו שנפטר אין מי שישמור על  הזכרונות ההיסטורים של הקהילה, לאור הקרבה שלנו לסוריה והפחד שהמגילות האלה יפלו לידיים הלא נכונות, אני מבקש ממך – תשמור עליהן ותפעל שיגיעו לקהילה היהודית באיסטנבול שיזכרו את הקהילה".

רב הקהילה הרב מנדי חיטריק ורס"ן זק"א חיים אוטמזגין | צילום: באדיבות המצלם

בתאום עם רב הקהילה היהודית באיסטנבול הרב מנדי חיטריק נשמרו המגילות בידי משלחת זק"א, שהביאו אותם לארץ למשמרת עד למסירתם הבטוחה לנציגי הקהילה היהודית התורכית.

חיים אוטמזגין, מפקד צוות זק"א במשלחת לאסון רעידת האדמה בטורקיה: "כמתנדב זק"א 30 שנה, מדובר באחד הרגעים המרגשים בהם נתקלתי כאיש זק"א. זכות גדולה נפלה בחלקי, לגעת ולהציל מסמך היסטורי משמעותי כל כך לשמור אותו ולהעבירו ממקום של הרס וחורבן לידי הקהילה  השכנה באיסטנבול, על מנת שהמורשת של הקהילה היהודית באנטקיה תמשיך להתקיים גם לאחר שהקהילה בת 2,300 שנים נחרבה".

עוד מבחזית החדשות

"מיד לאחר חזרתנו ארצה פגשתי בנציג הקהילה היהודית באיסטנבול שהגיע לארץ ומסרתי לו בהתרגשות גדולה את המגילות והזיכרון שנותר מהקהילה. לצד תחושת העצב על חורבן הקהילה מתעוררות תחושות שמחה על כך שהמגילות ניצלו והופקדו למשמרת וזיכרון בקהילה היהודית באיסטנבול שיפעלו להנצחת הקהילה ומורשתה המפואר כחלק מהעם הטורקי".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים