שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » למרות התנגדות היועמ"שית: "חוק דרעי 2" אושר בוועדה
למרות שהיועמ"שית כתבה כי הצעת החוק תיפסל בבג"ץ בסבירות גבוהה, אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה ותקודם לקריאה טרומית ביום רביעי
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואריה דרעי | צילום: עמוס בן גרשום - לע"מ

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום בצהריים (ראשון) את "חוק דרעי 2", שאמור לסלול את דרכו של יו"ר ש"ס בחזרה לשולחן הממשלה על אף פסיקות בג"ץ. החוק אושר בוועדת השרים ויקודם לקריאה טרומית בכנסת, למרות חוות הדעת החריפה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שלפיה וקיימת סבירות גבוהה שייפסל בבג"ץ.

הוועדה, בראשות שר המשפטים יריב לוין, התכנסה היום לראשונה כדי לדון בשורה ארוכה של הצעות חוק פרטיות שהוגשו על ידי חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, בהן "חוק דרעי 2", שקיבל כאמור תמיכה בקרב השרים וייכנס להליך חקיקה. כפי שהתחייבו, חברי הקואליציה מתכוונים לפעול בכל הכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותם כדי להשיב את דרעי לממשלה. על ההצעה חתמו כל חברי הכנסת של הקואליציה, והיום היא קיבלה גם את תמיכת השרים.

עוד מבחזית החדשות

על פי הצעת החוק, בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין כשירות שרים. ההצעה תובא להצבעה במליאת הכנסת בקריאה טרומית ביום רביעי, ולאחר מכן היא תועבר לוועדת הכנסת להמשך דיונים לקראת הצבעה בקריאה ראשונה ולאחר מכן בקריאה שנייה ושלישית.

"חוק דרעי 2", או בשמו הרשמי "הצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון – ביקורת שיפוטית לעניין כשירות במינוי)", מבקש לתקן את חוק היסוד כך שייכתב בו כי "לא תהא ביקורת שיפוטית מטעם כל ערכאה שיפוטית לגבי כל עניין הקשור או נובע ממינוי של שר והעברתו מכהונה".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי: "מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות בליבת הפעילות הדמוקרטית. בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם מכל עילה שהיא". על הצעת החוק חתמו כל חברי הקואליציה.

בנוסף, עברה היום בוועדה הצעת חוק ההתגברות של יו"ר ועדת החוקה, חה"כ שמחה רוטמן, ועל פיה בית המשפט העליון יוכל לפסול חוק שעבר בכנסת, רק אם כל הרכב השופטים מסכים כי יש לפסול אותו. במקרה של רוב, אך לא החלטה שהתקבלה בפה אחד, החוק שביקשו לפסול יישאר בעינו. רוטמן יחל לדון מחר באותה הצעת חוק כהצעה מטעם ועדת החוקה, אך מראש הגיש את ההצעה גם במסלול פרטי וגם כהצעה מטעם ועדת החוקה כדי למנוע עיכוב בחקיקה כפי שהיה עם חוק היועמ"שים, שאחרי שבועות של דיונים הודיע היועמ"שית כי ניתן לדון בו רק כהצעת חוק פרטית ולא מטעם ועדת החוקה, וההליך בעניינו נעצר.

הצעת חוק נוספת שנדונה היום, היא של חה"כ חנוך מילביצקי מהליכוד, שמציעה לשלול אזרחות ולגרש משפחות מחבלים בעלי תעודת כחולה. הצעת החוק תאפשר לגרש בני משפחה מקרבה ראשונה, אם יימצא כי ידעו מראש על תוכנית המחבל לבצע מעשה טרור או הביע תמיכה או הזדהות במעשה טרור. "זה צו השעה, אנחנו נלחמים ונמשיך להילחם בטרור, במחבלים ובתומכיהם. המלחמה בטרור לא מסתיימת בזה, אך זהו צעד חשוב מאין כמותו", אמר מילביצקי.

גם הצעת החוק של חה"כ משה סעדה מהליכוד אושרה היום. כל פי ההצעה המחלקה לחקירות שוטרים תופרד מהפרקליטות ותהפוך לגוף חקירה עצמאי במשרד המשפטים. יצוין, כי סעדה עבד במח"ש 24 שנים ושימש במשך יותר מעשור כסגן ראש המחלקה, עד שפוטר על רקע משבר אמון בינו לבין ראש מח"ש קרן בר מנחם. לדבריו, הצעתו מגיעה על רקע ניגוד העניינים בין הגופים שבו נתקל במהלך עבודתו ביחידה. בנימוק להצעה הסביר סעדה כי "כל עוד מח"ש היא חלק אורגני מהפרקליטות, לא ניתן לצפות לחקירה חסרת פניות כאשר מדובר בבכירים במשטרה שעימם יש קשרי עבודה הדוקים".

עוד מבחזית החדשות

הצעות חוק נוספות שעברו הן הצעת חוק למניעת העסקה בתחום החינוך והטיפול של אדם שהורשע או שמואשם בתקיפה או בהתעללות בחסר ישע, הצעת חוק לתיקון חוק ההתנתקות , ביטול סעיפי הפינוי ושינוי שם החוק ועוד.

הצעות חוק שלא אושרו הן בין היתר הצעת חוק להגבלת זמן הכהונה של ראשי ממשלה בישראל שהגיש ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי), הצעת חוק של ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) שלא לאפשר לאדם עם קלון להתמודד בבחירות, והצעת חוק לביטול התניית חיבור לחשמל, מים וטלפון באישור תאגיד המים של חה"כ ווליד טאהא (רע"מ)

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים