שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » למרות הפסקת האש: רוסיה תקפה באוקראינה; ביידן שולח "מחסלי טנקים"
למרות ההכרזה של מוסקבה כי תיישם הפסקת אש חד-צדדית החל מיום שישי ב-12 בצהריים ועד למוצאי שבת המשיכו צבאות רוסיה ואוקראינה להילחם בסוף השבוע
הנשיאים פוטין וזלנסקי | צילום: תמונת פוטין: ID1974, שאטרסטוק. תמונת זלנסקי:Sergei Chuzavkov, שאטרסטוק

זלנסקי הבהיר כבר ביום חמישי בערב כי הוא לא מאמין להכרזה של ולדימיר פוטין על הפסקת אש, וכי הצבא אוקראינה אינו מתכוון לנצור את האש. באוקראינה הזכירו כי רוסיה מציעה כעת הפסקת אש לכבוד החג אך לא הציעה הצעה כזו בחג המולד שחל ב-25 בדצמבר, וכי בליל השנה החדשה היא תקפה באופן קשה את הבירה קייב. במערב מדגישים כי צבא פוטין הוא זה שזקוק כעת למנוחה, לאחר המכות הקשות שספג לאחרונה באוקראינה, שהאחרונה הייתה במקיבקה בתחילת השבוע.

אוקראינה טוענת כי באמצעות ההכרזה על הפסקת האש הקצרה מנסה פוטין לקנות זמן עד שיתַגבר את כוחותיו כדי לפצות על האבדות הכבדות שספג השבוע. "איזו הפסקת אש? אתם שומעים את זה?", שאל אתמול חייל אוקראיני בשם וישניה ליד העיר קרמינה שבמזרח אוקראינה, כשפיצוץ מהדהד במרחק. "מה הם רוצים להשיג אם הם ממשיכים לירות? למדנו לא לבטוח בהם". חייל אוקראיני אחר בדונבאס אמר: "המצב היום הוא בדיוק כמו המצב אתמול, שלשום, בשבוע שעבר ובחודש שעבר", הסביר אחד מהם. "אין שום טעם לדבר איתם או להאמין להבטחות, להוראות ולצווים שלהם".

עוד מבחזית החדשות

משרד ההגנה הרוסי טען לאורך היממה האחרונה כי כוחותיו אכן מקיימים לאורך קו המגע עם האוקראינים את הפסקת האש מאז אתמול בשעה היעודה, וכי אוקראינה מצדה ממשיכה להפגיז אזורים מאוכלסים ועמדות צבאיות. לדבריו ב-24 השעות האחרונות הדפו הכוחות הרוסיים ארבע התקפות מצד הכוחות האוקראיניים, והם מסתפקים בהשבת אש כשהאוקראינים יורים עליהם. הוא הדגיש כי צבא רוסיה ימשיך לכבד את הפסקת האש עד הלילה בחצות.

לטענת אוקראינה,, חלק מכוחות צבא רוסיה התעלמו מהפסקת האש הזמנית עליה הכריזה מוסקבה, ועיתונאים דיווחו על ירי מעמדות פרו-רוסיות אחרי השעה שבה הייתה אמורה להיכנס לתוקף הפסקת האש. גם משרד ההגנה של בריטניה אישר כי הקרבות נמשכים כרגיל. המושל האוקראיני של מחוז לוהנסק, שנמצא כמעט כולו בשליטה רוסית, כתב באפליקציית הטלגרם שלו, כי הרוסים ממשיכים לירות על עמדות אוקראיניות, ולעג לחייליו של פוטין "רוצחים אורתודוקסים מאחלים לכם חג מולד שמח".

יש לציין כי הכנסייה האורתודוקסית הרוסית מקיימת את חג המולד ב-7 בינואר, אך הכנסייה האורתודוקסית של אוקראינה לא משתפת פעולה בשנים האחרונות עם הכנסייה במוסקבה, ואזרחים אוקראינים רבים עברו לציין את חג המולד ב-25 בדצמבר, כנהוג במערב. פוטין עצמו השתתף בסוף השבוע בטקס לחג בקתדרלה בקרמלין, אך עשה זאת בגפו תוך הימנעות מחגיגות עם הקהל הרחב.

גם היום נשמע ירי ברחובות בחמוט הנטושים. בבחמוט נמצא כעת מוקד הקרבות בין רוסיה לאוקראינה. לפני המלחמה חיו בעיר כ-70 אלף תושבים, אך רובם נמלטו בשל הקרבות. מתנדבים מחרפים את נפשם כדי לסייע למעטים שנשארו, בהם מבוגרים שאינם יכולים לברוח. אחד המתנדבים אמר היום "הפסקת האש הזאת, אתם יודעים איך זה עובד?" כשפוטין אומר שיש הפסקת אש, בפועל זה בדיוק ההפך, אין הפסקת אש. הם הפגיזו אותנו הרבה אתמול. במהלך הלילה היה פחות או יותר רגוע, אבל ככה זה תמיד, יום אחד יש הפגזות, וביום שאחרי רגוע יותר".
מושל סבסטופול. מיכאיל רזבוז'אב, שבחצי האי קרים, אמר היום כי כוחות ההגנה האווירית של רוסיה שוב הפילו שם מל"ט אוקראיני שהתכוון לתקוף בנמל של צי הים השחור הרוסי. הוא הדגיש כי הדבר קרה בשעות הבוקר המוקדמות של 7 בינואר, חג המולד האורתודוקסי. לדבריו "אפילו חג המולד הקדוש איננו סיבה ללא אנושיים האלה לעצור את ההתקפות שלהם על העיר הגיבורה שלנו" האשים המושל.

עוד מבחזית החדשות

ארה"ב חשפה בסוף השבוע את חבילת הסיוע הצבאי החדשה שהיא מתכוונת להעביר לאוקראינה, בסך 3.75 מיליארד דולר. חבילת הסיוע כוללת כלי רכב משוריינים מסוג "ברדלי", שאוקראינה ביקשה לקבל במשך זמן רב. כלי הרכב הללו ידועים כ"מחסלי טנקים" בשל הטילים נגד טנקים שבהם הם מצוידים. בצעד זה מצטרפת ארה"ב לגרמניה וצרפת, שהבטיחו גם הן השבוע לספק לקייב משוריינים כפי שביקשה במשך זמן רב.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שביקש את הציוד מהאמריקנים בעת ביקורו בוושינגטון בחודש שעבר, אמר ביום שישי "זה בדיוק מה שהיינו צריכים". הוא הודה לנשיא ביידן, לחברי הקונגרס ו"לכל האמריקנים שמעריכים את החופש ושיודעים ששווה להגן על החופש".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים