שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » לילה סוער בכנסת: חוק הנבצרות, פסקת ההתגברות וחוק ביטול ההתנתקות עברו בקריאה ראשונה
מליאת הכנסת אישרה הלילה את ההצעות המשמעויות ברפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין | חה"כ יולי אדלשטיין נעדר מההצבעה על חוק הנבצרות ופסקת ההתגברות
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: עמוס בן גרשום - לע"מ

שלוש הצעות חוק שנויות במחלוקת עלו הלילה (שלישי) לקריאה ראשונה. חוק הנבצרות, פסקת ההתגברות וביטול חוק ההתנתקות.

תחילה אושר חוק הנבצרות, ברוב של 61 תומכים מול 59 מתנגדים. על פי הצעת החוק ניתן יהיה להכריז על ראש ממשלה נבצר רק ברוב של 90 חברי כנסת או במקרים חריגים. חבר הכנסת יולי אדלשטיין נעדר מההצבעה.

עוד מבחזית החדשות

במהלך הדיון במליאה עורר חבר הכנסת חמד עמאר מישראל ביתנו על בעיתיות ההצעה ואמר: "אם ראש הממשלה רוצח מחר, אפשר להוציא אותו לנבצרות? לא".

חבר הכנסת גדעון סער מתח ביקורת על הקואליציה, ואמר כי :"הממשלה מנסה לייצר למראית עין כאילו פניה להידברות. באה האופוזיציה והציעה הסגות, באו היועצים המשפטיים ואמרו שצריך להחיל את זה מהכנסת הבאה. זה שינה משהו באחת מהצעות החוק הללו? התשובה היא לא. רחוק מאוד מהמושג הידברות".

יוזם הצעת החוק, יו"ר הקואליציה אופיר כץ, אמר כי: "אזרחי ישראל לא הצביעו לגלי בהרב מיארה, מי הסמיך אותה לעשות הפיכה שלטונית? היא יועצת משפטית, אף אחד לא הסמיך אותה להפוך פה את הבחירות". כץ לא הסכים לעשות שינויים משמעותיים בנוסח הצעת החוק, למרות הערות הייעוץ המשפטי וחברי הכנסת מהאופוזיציה.

בהמשך עלתה לקריאה ראשונה פסקת ההתגברות, שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו על ידי בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת. הצעת החוק אושרה בקריאה ראשונה ברוב של 61 חברי כנסת לעומת 52 מתנגדים. גם מהצבעה זו נעדר חה"כ יולי אדלשטיין.

ההצעה היא סעיף משמעותי ברפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה. שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן קידמו עד כה את החלק העיקרי ברפורמה המשפטית והוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וביטול האפשרות של בג"ץ לבקר או לפסול חוקי יסוד, אך למרות זאת נמנעו מקידום פסקת ההתגברות.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיב על אישור פסקת ההתגברות וכתב כי "העברת פסקת ההתגברות היא יריקה בפרצופם של חיילי צה"ל ומשרתי המילואים. מדובר בשלב נוסף של הממשלה המטורללת הזו להוביל לקרע עמוק בעם ישראל ולחלק אותו לשניים. כמו שאמר גפני, לאלו שילכו לצבא ויסכנו את חייהם ולאלו שילכו לישיבות". ליברמן הוסיף כי "לא נאפשר לדרוס את הערך המקודש של "שוויון בנטל" ו-"צבא העם" ונמשיך להיאבק לשמור על מדינת ישראל יהודית, ציונית וליברלית".

עוד מבחזית החדשות

גם ההצעה לביטול חוק ההתנתקות אושר בקריאה ראשונה ברוב של 40 חברי כנסת מול 17 מתנגדים. על פי הצעת החוק יבוטלו איסורי הכניסה והשהייה בשטחים שפונו. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "משאף לא אחת מתכליותיה של תוכנית ההתנתקות התממשה, ובשל כך שבמקום תועלת הביאה לנזקים עצומים, מתחדדת תובנת העוול שנעשה לאזרחים שהחוק הכשיר את פינויים ועקירתם".

יולי אדלשטיין, שהציג את הצעת החוק, אמר במליאה כי הוא "מקווה מאוד שנוכל לתת דוגמה לכך שאנחנו בכנסת יודעים לתקן עוול, גם אם עברו כמה שנים. אדלשטיין הוסיף כי "לאחר שנים רבות ברור לכולם עד כמה "תכנית ההתנתקות", כפי שקראו לה, הייתה תכנית איוולת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים