שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » לוין: כתבי האישום נגד נתניהו תרמו להבנה שיש צורך לתקן את מערכת המשפט
הרפורמה המשפטית
יש עתיד והמחנה הממלכתי הגישו הצעות אי אמון בממשלה | לפיד ללוין: "אתה הכי קיצוני בתחום המשפט" | לוין בתגובה: "לא תרתיעו אותי" | תיעוד
שר המשפטים יריב לוין נואם במליאת הכנסת | צילום: ערוץ הכנסת

סיעות יש עתיד והמחנה הממלכתי הגישו היום בצהריים (שני) הצעות אי אמון בממשלה, בעקבות הרפורמה במערכת המשפט. ח"כים מסיעות האופוזיציה טענו שהרפורמה נגועה בשיקולים אישיים בעקבות כתבי האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושמטרת הרפורמה היא לרסק את מערכת המשפט. שר המשפטים יריב לוין הודה במליאה "שלושת כתבי האישום תרמו להבנה שיש כשלים במערכת שצריך לתקן".

שר המשפטים יריב לוין נואם במליאת הכנסת | צילום: ערוץ הכנסת

עוד מבחזית החדשות

לאחר שחברי האופוזיציה תקפו אותו במליאה השיב לוין: "אני שומע מכל קצוות הקשת הפוליטית את האמירה "כן יש במערכת המשפט כשלים, חשוב לעשות שינויים, אבל למה כל כך מהר ולמה עכשיו ובהיקף הזה". אז אני שואל אתכם, הייתה לכם ממשלה, עשיתם איזשהו שינוי? נעבור על הצעות החוק שלכם ונראה אם הגשתם תיקון אחד. כמה הצעות הגשתם? התשובה היא אפס. הצעה לתקן משהו בתביעות קטנות, משהו? כלום, אפס".

לוין התייחס להאשמות, כי הרפורמה באה לקדם את כתבי האישום נגד נתניהו ואמר: "נאבקתי שנים על הדרך הזו, שאני מאמין בה ושמעטים מעטים היו שותפים לה. לקח הרבה זמן לשכנע, ואני אגיד את האמת, שלושה כתבי אישום מהסוג הזה באמת תרמו להבנה ציבורית רחבה מאוד שיש כשלים במערכת המשפט שצריך לתקן אותם, ואין ספק שזה תרם מאוד".

ולוין המשיך "המצב כרגע הוא שמתוך תשעה חברי ועדה, שלושה שופטים ונציגיהם עושים אוטומטית יד אחת, ובאופן אוטומטי הם שולטים בכל". "זה באופן מקרי בטח, משום שעמדתם הרי היא עמדה "ניטרלית" לגמרי, כמו שראינו בנאום האחרון של כבוד נשיאת בית המשפט העליון, ואני מצר מאוד שזה המצב. הם מוצאים שפה משותפת והסכמות עם הנציג שנבחר מטעם הצד. אני האחראי לניהול למערכת המשפט, קיבלתי מנדט מהציבור למלא את התפקיד הזה, אבל אומרים לי "מה פתאום, מי אתה? אנחנו מספסלי האופוזיציה ביחד עם השופטים נקבע לך". יש דבר כזה בעולם? אני אומר לכם שאין, זה דבר אנטי דמוקרטי במהותו".

עוד אמר לוין: "אני נחוש מאוד, לא ירתיעו אותי. זו זכותו של מי שמתנגד ומתקיימות הפגנות ליד הבית שלי, וזה בסדר, אין לי שום תלונה על העניין הזה. אני רוצה לשמוע את הביקורת, אישית או בוועדה או איפה שתרצו, אבל הניסיונות להפחיד ולצבוע את זה בצבעים שאין להם קשר למציאות, בדרך הזו לא תהיה לכם השפעה על השינוי. אני בטוח שנצא בסוף התהליך עם שינוי יסודי שנדרש שנים, שיביא למדינת ישראל איזון ברשויות השלטון, דמוקרטיה כפי שצריכה להיות, אמון במערכת המשפט ואין לי ספק שנראה את השפעות הרפורמה גם באולם הזה – אנשים יגידו שטוב שעשיתי את מה שעשיתי".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, השיב ללוין במליאה: "שמעתי את דבריך בתשומת לב והאמנתי לכל מילה. בפתח דבריך אמרת שאומרים לך שאנשים לא מבינים 'למה מהר ולמה עכשיו'. אני שואל אותך, למה עכשיו? זו השאלה. מדיניות הממשלה הזו שאתם הקמתם היא תמיד לשים את האדם הכי קיצוני להיות אמון על הנושא שלגביו הוא קיצוני. הכי קיצוני בהר הבית אחראי על הר הבית. הכי קיצוני בהתנחלויות אחראי על ההתנחלויות".

לפיד פנה ללוין ואמר לו: "אתה הכי קיצוני בתחום המשפטי, אז שמו אותך על המשפטי כדי שתעשה בדיוק מה שאתה מאמין בו, ואני מאמין לך שאתה עומד מאחורי הדברים. עכשיו פתאום כולם אומרים "יריב צודק", אבל אתה לא פטור מהשאלה – למה פתאום עכשיו אחרי 15 שנה שהיית קול בחשכה, ראש הממשלה עם שלושה כתבי אישום חמורים והשר דרעי, עבריין מורשע סדרתי, החליטו להתייצב מאחוריך? הדיון על הפרטים הוא דיון מיותר, אתם רוצים שנדון על הפרטים כדי לתת לגיטימציה. לא נדון בפרטים, למה? התשובה היא שלושה כתבי אישום והתיקים של השר דרעי".

עוד מבחזית החדשות

ח״כ אורית פרקש הכהן מהמחנה הממלכתי הקריאה במליאה קטע מנאום של ראש הממשלה נתניהו משנת 2012, שבו אמר כי "בכל מקום שבו אין מערכת משפט חזקה ועוצמתית, הזכויות אינן יכולות להיות מוגנות". פרקש המשיכה ותקפה: "ראש הממשלה מר בנימין נתניהו אמר "זוהי הסיבה שאני עושה וממשיך לעשות כל מה שצריך כדי לשמור על מערכת משפט חזקה ועצמאית". אז מה השתנה?

"אנחנו יודעים היטב מה השתנה, שלושה כתבי אישום זה מה שהשתנה, והרשעה בהעלמות מס של דרעי. שאף אחד לא יתבלבל, מדובר כאן ברפורמה שנגועה בשיקולים אישיים בוטים, ואולי זאת הסיבה שמתחילת דיוני ועדת החוקה אנחנו רואים את כל האלמנטים שהרפורמה כוללת. זה לא תיקון מערכת המשפט, אלא ריסוקה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים