שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » לוין ורוטמן נגד מתווה הפשרה: "עיקור הרפורמה מתוכנה היסודי"
שר המשפטים ויו"ר ועדת החוקה אמרו כי מתווה מעקר את הרפורמה מתוכנה היסודי | לדבריהם: ימשיכו בקידום החקיקה כמתוכנן
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: חיים צח/לע"מ

שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן התייחסו הבוקר (שלישי) לטיוטת הפשרה של נשיא המדינה יצחק הרצוג ואמרו כי מדובר ב"עיקור של הרפורמה המשפטית מתוכנה היסודי".

בהודעתם כתבו השניים כי "אנו שמחים על הבהרת הנשיא כי מה שהתפרסם כ"תווה הנשיא" אינו על דעתו או מטעמו", זאת, לאחר שבבית הנשיא הבהירו כי לא מדובר על מתווה סופי אלא בהצעה בלבד "מלבד זאת, כפי שברור לכל קורא, אותו "מתווה" הוא עיקור של הרפורמה מתוכנה היסודי. הנשיא אמר בנאומו כי יעשה כל מאמץ להביא את הצדדים להסכמות. בירכנו ועודנו מברכים על מאמציו אלה של הנשיא, והקדשנו, ביחד ולחוד, שעות וימים כדי להידבר עם כל גורם שהראה נכונות לנהל שיח רציני בעניין".

עוד מבחזית החדשות

"בנוסף ידוע לנו כי גופים רבים היו מעורבים בניסיון להגיע למתווה מוסכם, בבית הנשיא ומחוצה לו. יש קונצנזוס נרחב, גם בציבור, גם באקדמיה, גם בהייטק ובכלכלה וגם בקרב חברי הכנסת על הצורך ברפורמה רחבה ומקיפה, וגם על העקרונות היסודיים שלה. לאחר ימים רבים של דיונים ניתן לומר בבירור כי ישנן הסכמות רחבות בהישג יד, כאלה שלא יעקרו את הרפורמה מעיקריה וייהנו מקונצנזוס רחב. נמשיך בקידום החקיקה כמתוכנן, ונמשיך בניסיונות להגיע להסכמות רחבות בדיוק כפי שעשינו בחודשים האחרונים".

גם מובילי המחאה נגד הרפורמה המשפטית מתנגדים למתווה הפשרה.המארגנים כתבו בתגובה כי "העברת הוועדה לבחירת שופטים לידי הפוליטיקאים שווה כניסה לדיקטטורה" לדעתם "הנשיא נתן ללוין, סמוטריץ' רוטמן ונתניהו את מפתח הכניסה לדיקטטורה. הם קיבלו את כל מה שרצו. בית משפט פוליטי, בג"ץ מסורס, ממשלה חסינה מכל ביקורת ומערכת משפט מעוקרת. מיליונים הנאבקים זה חודשיים למען הדמוקרטיה בישראל קיבלו יריקה בפרצוף. בניגוד להתחייבותו הפומבית, הנשיא ניהל הליך חד צדדי בחדרים חשוכים והביא הצעה לדיקטטורה אחרת. לא נקבל זאת. ממשיכים להיאבק, כי לא נחיה תחת דיקטטורה".

מפורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה, שכולל מעל 120 מרצות ומרצים למשפטים, אמרו כי בטיוטת הפשרה של הרצוג "יש שיפור לעומת תוכנית הקואליציה, אולם יש בו גם חסרונות קריטיים". לטענתם בחירת שופטים ברוב רגיל של הוועדה, הוא מודל שיביא לפוליטיזציה של השפיטה ויפגע אנושות בעקרון הפרדת הרשויות. כלל ההכרעה חייב להיות של 8 מתוך 11 חברים. יש לעגן בחוק יסוד את בחירת נשיא בית המשפט העליון לפי ותק".

בנוסף, קביעת ההרכב והרוב הדרושים לפסילת חוקים של 10 מתוך 15 שופטי בית המשפט העליון – משמעות קביעת הרכב ורוב לא מעשיים אלה היא הותרת כוח חקיקה בלתי מוגבל בידי הרוב הקואליציוני בכנסת. ככל שקובעים הליך מיוחד לביקורת שיפוטית יש להסתפק בדרישה של הרכב של תשעה שופטים ורוב של 2/3 מתוכו. בהיעדר כל מגבלה מהותית על הנושאים בהם עוסקים חוקי יסוד – זהו פתח לחקיקת חוקים שאינם כפופים לביקורת שיפוטית וסותרים את ערכי מגילת העצמאות.

"ההסדר קובע הוראות מעבר רחבות המאפשרות לשנות הכול בשנה הקרובה – זהו פתח לחקיקה שתסתור את המתווה עצמו. למשל חוק דרעי וריקון מתוכן של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. חיוני שהפשרה תעוגן במלואה כעת בהסדר מלא וכולל. בנוסף, צמצום הזכות לשוויון כך שלא תחול על איסור אפליה כנגד אזרחים ערבים – זוהי פגיעה חמורה בזכויות אדם".

עוד מבחזית החדשות

יו"ר העבודה מרב מיכאלי אמרה בתגובה לטיוטת הפשרה כי "התשובה היא לא". לדבריה, "הנשיא הוא איש יקר שכוונותיו נפלאות, זה לא רלוונטי למה שקורה בוועדת החוקה. זו מלכודת, ואסור בשום פנים ואופן שמי שייתן לנתניהו לגיטימציה לריסוק הדמוקרטיה הישראלית תהיה האופוזיציה".

"הממשלה הזו מסרבת לעצור את החקיקה" אמרה מיכאלי. "זה מאוד ברור, התשובה שלהם לאורך כל הדרך מאוד ברורה. היא דוהרת קדימה עם ה-D9 שלה, מחסלת, מרסקת והורסת. רק אתמול הם העבירו עוד חוק מושחת שיאפשר לנתניהו לקבל תרומות, רק שלשום הם העבירו חוק שיאסור על הכנסת חמץ שיאפשר לחפש לאנשים בתיקים חמץ בכניסה לבתי חולים. אז עם מי יש לדבר?".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים