שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » לוויתן מת נפלט לחוף באזור ניצנים
נפגע מזפת?
השלכת זפת מספינה בים התיכון הגיעה לחופי ישראל בחסות הסערה וגרמה לנזק רב לחי ולצומח בחופי ישראל. מתנדבי רשות הטבע והגנים פועלים לנקות את הנזקים
לוויתן מצוי נפלט בדרום שמורת ניצנים | צילום: דוד חלפון רשות הטבע והגנים

מאתמול (רביעי), נוחתים בחופי ישראל, מצפון עד דרום, גושים של זפת. החול נזרע בכתמים שחורים והמים – מורעלים. צוותים של רשות הטבע והגנים פינו לבית החולים לחיות בר בספארי צבי ים מפלמחים, שחפים ואפילו חרדון שנח על סלע בחוף דור ונפגע מהזיהום. נבדק האם לווייתן שנסחף לחוף ניצנים גם נפגע מהזפת.

הגילוי הראשוני היה בחוף הבונים ואחריו במעגן מיכאל, אך בהמשך התברר כי זוהי רק ההתחלה של אירוע הזיהום הגדול מסוג זה בעשור האחרון, וזפת נראתה מחוף בצת בצפון ועד חופי ראשון לציון. על פי הערכות ראשוניות, מדובר בעשרות מטרים מעוקבים של זפת, שפעולות הניקוי שלהם יימשכו כמה ימים בעלות המוערכת במאות אלפי שקלים.

לוויתן מצוי נפלט בדרום שמורת ניצנים | צילום: דוד חלפון רשות הטבע והגנים

מקור הזיהום עדיין אינו ידוע, ונראה כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל. באירוע מסוג זה, כאשר לא ידוע מקור הזיהום, פעולות הניקוי מבוצעות על-ידי בעלי תוכניות החירום – בעיקר הרשויות המקומיות החופיות. אך בניגוד למצב שבו יש מקור ידוע, שאותו ניתן לתבוע על הוצאות ניקוי, במצב הנוכחי אין מקור לזיהום, ולכן גם אין מקור לתביעה ולשיפוי בגין הוצאות הניקוי.

בתוך כך, בנהרייה עדכנו כי אין להגיע לרצועת החוף בעיר בשל הזיהום. אנשי המשרד להגנת הסביבה וצוותי מקצוע מהרשות המקומית סקרו את רצועת החוף כדי לאתר את מקורות הזיהום. העניין עדיין נבדק. בהודעה נאמר כי ההערכה הנוכחית במשרד להגנת הסביבה היא כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שייט שעבר מול חופי ישראל.

ד״ר אביעד שיינין, מתחנת מוריס קאן לחקר הים, ועמותת דלפיס, מסר: "לווייתן מצוי בסבירות מאוד גבוהה. לפני כשבועיים התקבלו שני דיווחים מאנשים שנצפו מאשדוד והרצליה, ללא צילום. מדובר באירוע נדיר יחסית. התיעוד האחרון היה ב-2016. בדרך כלל מגיעים לאזורנו פרטים צעירים. גם במקרה הזה מדובר בפרט צעיר, כ-10 מטר אורך, בבגרות בים התיכון הם מגיעים לאורך של 20 מטר, ובאוקיינוסים מגיעים ל-24 מטר. בעל החיים השני בגודלו אחרי הלווייתן הכחול בעולם. הם נפוצים במערב הים התיכון אך נדירים מאגן המזרחי".

שאול גולדשטיין מנכ״ל רשות הטבע והגנים: ״אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול ומאוד וחמור מאוד עם נזק סביבתי גדול מאוד שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם בחומר הדין".

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, תקיים הערב הערכת מצב נרחבת עם גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה וכלל הגורמים הרלוונטיים, כדי לבחון את הפעולות המתבצעות בשטח, הפעולות לאיתור מקור הזיהום והצפי לימים הקרובים. בהערכת המצב ייבחנו פעולות ההמשך לטיפול בגושי הזפת ולאיתור מקור הזיהום.

ביומיים האחרונים אותרו נחיתות של זפת בחופי 16 רשויות מקומיות בישראל: המועצה אזורית מטה אשר, עכו, חיפה, טירת הכרמל, חוף הכרמל, ג'יסר א-זרקה, חדרה, עמק חפר, חוף השרון, נתניה, הרצליה, תל אביב, בת ים, ראשון לציון, אשדוד, וחוף אשקלון שבה התגלו הבוקר נחיתות זפת.

על פי סוג הזפת ומרקמה, ההערכה היא כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שייט שעבר מול חופי ישראל. אנשי היחידה הימית נמצאים בקשר עם המרכז במלטה REMPEC (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים וחופים במזרח התיכון) ועם הסוכנות האירופית EMSA, בניסיון לבדוק מקורות אפשריים לאירוע מסוג זה.

המשרד להגנת הסביבה הגדיר את האירוע כ"בין-מקומי" ברמה TIER 2B- באירוע כזה, לא ידוע מקור הזיהום ופעולות הניקוי מבוצעות על-ידי בעלי תוכניות החירום המקומיות שנפגעו מהזיהום, בהנחיית היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים