שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "לא יודעים אם איראן מוכנה לחזור להסכם"
בלינקן בירושלים
בלינקן לנתניהו: נפתח מחדש את הקונסוליה בי-ם שאחראית לקשר עם הפלסטינים • לדבריו, "הפסקת האש היא צעד ראשון אבל לא מספיק, חפים מפשע נפגעים"
תגיות:
מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן | צילום: Ron Przysucha/ Public Domain

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס הערב (שלישי) במסיבת עיתונאים בירושלים לרגל ביקורו הראשון בישראל בתפקיד למאמצי ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעין, ואמר כי הוא לא יודע אם הרפובליקה האיסלאמית בכלל תהיה מוכנה לעשות זאת. "האלטרנטיבה להסכם היא שאיראן תתקדם יותר ויותר לפצצה ולזמן פריצה קצר, וזה לא אינטרס של ישראל ושל ארצות הברית", אמר.

"ארצות הברית וישראל מאוחדות בדאגה מהחשש שאיראן תגיע לנשק גרעיני. יש לנו מחלוקות בנוגע לשאלה איך למנוע את זה. אנחנו עובדים ביחד בנושא הזה", אמר בלינקן. "הסכם הגרעין משיג משהו מאוד חשוב – הוא חותך את כל הדרכים של איראן לייצר אוראניום מעושר בזמן קצר – וזה דוחה את הפריצה לשנה. המומחים שלנו אומרים שכך זה קרה".

"מה ראינו מאז שפרשנו מההסכם? איראן הרבה יותר קרובה ליצור אורניום מועשר בזמן קצר יותר, יותר מאשר לפני ההסכם ובוודאי ביחס להסכם", אמר בלינקן. "זה יהיה הצעד הראשון, וננסה לדון בנושאים נוספים כמו תמיכה בטרור, העשרה, אנחנו נחושים לדון בהם אבל הדבר הראשון זה להכניס את הבעיה הגרעינית חזרה לקופסה".

בלינקן נשאל אם הממשל האמריקני יכיר בהשתלטות חמאס על רצועת עזה במסגרת הניסיון לשקם את הרצועה באמצעות האו"ם, והשיב כי "אם נעשה את זה נכון, לעזה יש פוטנציאל. חמאס משגשגת לצערי הרב על צער ועל ייאוש, על חוסר הזדמנויות. זה ארגון שמשגשג על 'ואקום של הזדמנויות'. שיקום לא רק יענה על הצרכים המיידיים, אלא ייתן לפלסטינים, כולל בעזה, אפשרות אמיתית. אם נצליח, חמאס ייחלש בעזה".

בלינקן ציין כי בארה"ב יתנגדו לכל צעד חד-צדדי, בין אם פינוי תושבים משייח ג'ראח ובנייה ביו"ש, ובין אם המשך תשלומים למחבלים. "אנחנו מתמקדים כרגע בצרכים המיידיים של השיקום, ואז בפעולות מצד שני הצדדים להפחתת המתיחות. יש אפשרות להמשיך ולהשיג פתרון של שתי מדינות שבו אנחנו ממשיכים להאמין. זו הדרך היחידה לשמור על מעמדה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", הוא אמר.

"הנשיא ביידן ביקש ממני להגיע לאזור לכמה מטרות: להדגיש את המחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל, לייצב את המתיחות בירושלים ובגדה, לספק עזרה מיידית לתושבי עזה ולבנות מחדש את הקשר שלנו עם העם הפלסטיני וההנהגה הפלסטינית", אמר בלינקן בפתח דבריו.

"במהלך הפגישות שניהלתי, שמעתי הכרה משותפת של כל הצדדים שצריך לנקוט בצעדים כדי לייצב את המצב. הפסקת האש הייתה צעד ראשון אבל צריך להתחיל בשיקום עזה ובעזרה הומניטרית לתושבים שם – אבל זה לא מספיק. אנחנו מאמינים שישראל והפלסטינים צריכים לקבל יחס שווה והוגן ולהגיע לזכויות שלהם ולכבוד", הדגיש.

"עבור יותר מדי אזרחים חפים מפשע – ישראלים ופלסטינים – הסכסוך עולה בחיים", אמר מזכיר המדינה האמריקני. "המנהיגים בשני הצדדים יצטרכו לפעול על מנת שפר את החיים של התושבים בישראל, בעזה ובגדה. אם הם יעשו כך – הם ימצאו שותפים בשני הצדדים".

ב'וואלה' דווח כי בלינקן, אמר היום לראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם כי ממשל ביידן רוצה לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים שנסגרה על ידי ממשל טראמפ – כך אמרו גורמים ישראלים בכירים.

מאוחר יותר, בלינקן אישר את הדברים בשיחה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, והוסיף כי אמר לעבאס ולנתניהו כי ארה"ב תעביר במהלך 2021 סיוע בסך 75 מיליון דולר לשיקום עזה. 30 מיליון דולר נוספים יעברו לאונר"א, אחרי שהסיוע חודש לפני כחודש.

"הקונסוליה בירושלים חשובה לקשר עם הפלסטינים", סיפר בלינקן בהצהרה מירושלים. "היה לי יום פורה מאוד בירושלים ורמאללה. שמעתי מכל הצדדים הכרה בכך שצריך לטפל בבעיות שמבעירות את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. שיקום עזה יכול לחתור תחת חמאס, לא להעצים אותו".

ב'כאן חדשות' דווח כי בפגישותיו של שר החוץ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ גבי אשכנזי, שר הביטחון בני גנץ ושגריר ישראל לארצות הברית ולאו"ם גלעד ארדן הועלה הרצון האמריקני במתן מחוות מצד ישראל לרשות הפלסטינית.

כחלק מכך, מערכת הביטחון מגבשת שורה של פרויקטים לטובת הרשות – גם כאלו הקשורים לשיתוף פעולה ביטחוני, ולא רק בציר הכלכלי-אזרחי. בנוסף, בביקורו במוקטעה ברמאללה שר החוץ בלינקן הודיע כי ארה"ב תפתח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים.

גם בנוגע להעברת הכסף הקטארי, בארצות הברית רוצים לראות את חיזוק הרשות הפלסטינית. גנץ ואשכנזי למשל תומכים בהעברת הכסף הקטארי באמצעות הרשות הפלסטינית, ולא ישירות לעזה. נתניהו לא מסרב, אך טרם הביע תמיכה בכך. בעבר ציין כי העברת הכסף ישירות לעזה היא חלק ממאמץ הבידול בקרב הפלסטינים בין הגדה לרצועה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים