שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » כאוס בסודן: חשש לאסון הומניטרי בחבל דרפור
למרות שהצדדים הלוחמים הסכימו להאריך את הפסקת האש ב-72 שעות נוספות הקרבות בשטח נמשכים | קנדה הודיעה על עצירת מבצע פינוי האזרחים בשל תנאים "מסוכנים והפכפכים"
ראש ממשלת סודן חאמדוכ | צילום: Alexandros Michailidis, שאטרסטוק

הכאוס בסודאן הולך ומחמיר לאחר יותר משבועיים של קרבות עזים באזורים נרחבים של המדינה. אמש (ראשון) הסכימו שני הצדדים הלוחמים, בפיקוד הגנרלים היריבים עבד אל-פתאח אל-בורהאן ומוחמד חמדאן דגאלו להאריך את הפסקת האש הרשמית ביניהם ב-72 שעות נוספות, אולם למרות ההכרזות הרשמיות על הפסקת האש הלחימה נמשכת כל הזמן.

רבות ממדינות העולם ממשיכות במאמציהן לפנות את האזרחים שלהם מסודן. מאז פרצה הלחימה חלה פגיעה חמורה בשירותים הבסיסיים ביותר, ומרבית בתי החולים בערים הגדולות קרובים למצב קריסה וחוסר תפקוד בצורה בסיסית.

עוד מבחזית החדשות

משרד החוץ האמריקאי הודיע אתמול כי יותר מ-1,000 אזרחים אמריקנים פונו מהמדינה, בעיקר באמצעות ספינות, כולל של חיל הים האמריקאי, מנמל פורט סודן בים סוף. לפחות שתי שיירות של מאות אזרחים אמריקאים הגיעו ביומיים האחרונים מהבירה ח'רטום לנמל המרכזי במדינה, תוך ליווי צבאי כבד, כולל של מל"טים וכלי טיס מן האוויר.

מדינה נוספת שמתמודדת עם פינוי אזרחיה מסודן היא קנדה, לאחר שאתמול הודיעה שרת ההגנה אניטה אנאנד על עצירת מבצע הפינוי, בשל מה שהיא תיארה כתנאים "מסוכנים והפכפכים" בשטח.

בריאיון לרשת BBC הבריטית, אמר דגאלו, מפקד "כוחות ההתערבות המהירה" (RSF) וסגנו בפועל של אל-בורהאן ערב תחילת הלחימה, כי הוא ואנשיו לא יסכימו לקיים משא ומתן עד שלא תיפסק הלחימה לחלוטין. לדבריו, כל עוד אנשיו מופצצים, לא יתקיימו שיחות.

באופן רשמי, נהרגו בלחימה לפחות 528 בני אדם וקרוב ל-2,000 נפצעו, אולם סביר כי המספרים האמיתיים גבוהים הרבה יותר. לא מן הנמנע כי המצב הקשה אינו מאפשר רישום ודיווח של מספר הנפגעים הרשמי. בנוסף, טענו גורמים מקומיים בשבועיים האחרונים כי עיקר הקורבנות המדווחים מגיעים מאזור הבירה ח'רטום.

עוד מבחזית החדשות

אזור אחר בסודאן שהפך לזירת קרבות קשה בימים האחרונים, הוא חבל דרפור בדרום-מערב המדינה. כבר עם תחילת הלחימה זלגו הקרבות לאזור, לאחר שנים שבהם התנהל באזור רצח עם בידי אנשיו של הרודן לשעבר עומר אל-בשיר. אחד הגורמים המובילים באירועי רצח העם בשנים עברו הוא אותו מוחמד חמדאן דגאלו, שכוחותיו פעילים באזור דרפור.

מי שפועל בסמוך לאזור דרפור הם אנשי קבוצת וגנר הרוסית, הידועים לשמצה מהמלחמה באוקראינה. אנשי וגנר, בהובלת האוליגרך יבגני פריגוז'ין, פעילים בעיקר בסמוך לגבול סודן עם הרפובליקה המרכז-אפריקנית, שם מרוכזים מכרות זהב רבים המניבים לאנשי וגנר ואנשי ה-RSF הון רב. על רקע זה, נפוצו לאחרונה דיווחים שונים על כך שאנשי וגנר מסייעים לאנשי דגאלו ומחמשים אותם בנשק ואמל"ח, בעיקר דרך מזרח לוב, בשיתוף עם כוחותיו של הגנרל ח'ליפה חפתר, שגם הוא נחשב כבעל ברית של אנשי וגנר.

על פי חלק מהדיווחים, גם בחבל דרפור נמצאים בתי החולים במצב חמור, ולפחות אחד מהם הופצץ במסגרת הקרבות הקשים באזור. על אף הקושי להשיג מידע מהימן על מספר הנפגעים, בשבוע שעבר דווח על כמעט 80 אזרחים שנהרגו שם בפרק זמן של פחות מ-48 שעות.

אתמול הגיע לסודן ספינת סיוע ראשונה מטעם ארגון הבריאות של האו"ם. שמונה טון של סיוע רפואי הגיעו אתמול לסודן, לראשונה מתחילת הקרבות, בניסיון נואש לשקם את המצב הקשה של מערכת הבריאות במדינה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים