שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » ישראל תקפה את הספינה האיראנית במוקשים ימיים
דיווח בארה"ב
איראן מאשרת: ספינה שלנו בים האדום נפגעה • גורם אמריקאי: ישראל הודיעה לנו שתקפה את הספינה כתגובה על תקיפת שתי ספינות בבעלות ישראלית לאחרונה
הספינה האיראנית סאביז | צילום: רץ ברשתות

ספינת ביון איראנית הותקפה אמש (שלישי) בים האדום סמוך לחופי אריתריאה – כך אישרה סוכנות הידיעות האיראנית תסנים, שמסרה כי הספינה "סאביז" הותקפה באמצעות מוקשים ימיים שהוצמדו אליה. ברשת אל-ערבייה הסעודית דווח שחיילי קומנדו ישראלי היו אלה שהדביקו את המטען אל הספינה.

גורמים אמריקאים אמרו הלילה לעיתון הניו יורק טיימס כי היא זו שתקפה את הספינה כנקמה. על פי הדיווח, ישראל הודיעה לארה"ב כי תקפה את הספינה Saviz. עוד דווח כי ישראל טענה בפני האמריקאים כי התקיפה נעשתה כתגובה על תקיפת שתי ספינות בבעלות ישראלית בחודש שעבר.

בעבר דווח כי כלי השיט, המסווה כספינת משא, משמש את משמרות המהפכה כבסיס קדמי לאיסוף מודיעין, ליצירת קשר עם כלי שיט ולאיסוף וחלוקה של נשק עבור כוחות פרו-איראניים באזור. בעבר פורסמו תמונות של הספינה, כשעל סיפונה נמצאים כלי שיט מהירים של משמרות המהפכה ומקלעים כבדים.

מדוח מודיעיני של‎ חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International – ISI) עולה שהספינה מוכרת לגורמי ביון במערב ככזו המשמשת את משמרות המהפכה האירניים לריגול ולמעקב אלקטרוני, ושהיא למעשה מהווה "בסיס קדמי ימי" של הארגון.

ניתוח תמונות הלווין של הספינה מגלה שבשנתיים האחרונות, היא כמעט ולא זזה ממקומה – מה שמחזק את הטענה לפיה מדובר בכלי שיט שמטרתו לעקוב אחר הפעילות והתנועה הימית בגזרה האסטרטגית של מיצרי באב אל-מנדב בים האדום – מיצרים המהווים את שער הכניסה לים האדום מדרום, מפרידים בין אסיה לאפריקה – ומקשרים בין הים האדום למפרץ עדן שבאוקיינוס ההודי.

במערכת הביטחון מסרבים להתייחס לפרסומים באיראן על התקיפה אמש, בדומה לפיצוצים שהתרחשו בשבועות האחרונים. מבלי לציין אירוע כזה או אחר, הם הבהירו כי "ישראל לא תאפשר העברת נשק שובר איזון לידי ארגוני טרור דרך הים אדום". בינתיים, בארצות הברית גורמים בפנטגון אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי המדינה לא אחראית לתקיפת הספינה האיראנית.

הדיווחים בנושא באים ברקע התגברות המערכה הימית בין ישראל לאיראן. בחודשים האחרונים הותקפו שתי ספינות משא בבעלות אנשי עסקים ישראלים ששטו באזור מפרץ עומאן. ישראל מייחסת את שתי התקיפות הללו לאיראן. לפי דיווחים בכלי תקשורת מערביים, בהם וול סטריט ג'ורנל וניו יורק טיימס, ישראל תקפה מאז 2019 נגד ספינות משא ומכליות איראניות בים האדום ובים התיכון במטרה לסכל הברחות נשק לחיזבאללה ולחבל במשלוחי נפט לסוריה.

לפני כשבועיים, דווח על ספינת מכולות בבעלות ישראלית שנפגעה מטיל איראני בים הערבי. האונייה, ועליה צוות זר, הייתה בדרכה מטנזניה להודו, ובמהלך המסלול, כשהספינה שטה בים הערבי ועברה בין הודו לאיראן – פגע בה טיל שגרם לה נזק.

בתוך כך, וברקע הדיווחים הזרים המייחסים לא מעט מהתקיפות שאירעו לאחרונה לשייטת 13, הרמטכ"ל אביב כוכבי מינה מוקדם יותר הערב את תת-אלוף גיא גולדפרב לראש מטה זרוע הים, ואת אלוף-משנה ד׳ – שהועלה לדרגת תת-אלוף, לראש מספן ים בזרוע הים. לאחרונה, שייטת 13 קיבלה תעודת ההערכה מהרמטכ"ל על שורת מבצעים סודיים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים