שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » יו"ר האופוזיציה על מתווה הגיוס: "זה ויתור על הערכים שעליהם קמה מדינת ישראל"
ראש האופוזיציה תקף את ההצעה הממשלתית להורדת גיל הפטור לחרדים "רק הילדים שלנו יסכנו את חייהם" | לחץ על המפלגות החרדיות להסדיר את הנושא אחת ולתמיד
יו''ר יש עתיד יאיר לפיד | צילום: ערוץ הכנסת

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף היום (שני) את תוכנית השירות הצבאי החדשה של צה"ל, שבמרכזה הורדת גיל הפטור מגיוס לחרדים, בתמורה לתגמול כספי לחיילים בתפקידי לחימה. לדברי לפיד "לחוק הגיוס שהממשלה דוחפת יש משמעות אחת – סופו של צבא העם".

עוד אמר לפיד כי: "רק הילדים שלנו יתגייסו לצבא. רק הילדים שלנו יתנו שלוש שנים. רק הילדים שלנו יסכנו את חייהם. מי שלא יתגייס, יגדילו לו את הקצבאות, ורק הילדים שלנו יצטרכו להיות הפראיירים שעובדים ומשלמים מיסים. זה לא חוק גיוס, זו כניעה ללא תנאי להשתמטות ולסרבנות. זה ויתור על הערכים שעליהם קמה מדינת ישראל".

עוד מבחזית החדשות

על פי התוכנית הממשלתית, שנוסחה באגף כוח האדם בצה"ל (אכ"א) ואושרה על ידי שר הביטחון יואב גלנט, ירד גיל הפטור לחרדים, מ-26 כיום ל-23. החל מגיל הפטור יוכלו הגברים להשתלב בשוק העבודה ללא חובת גיוס.

במסגרת הפטור ההיסטורי לתלמידי ישיבות ש"תורתם אמונתם", נמנעה מהאברכים האפשרות לעבוד. טענת תומכי התוכנית היא, שהיא תעודד את החרדים לצאת לשוק העבודה. לצד זאת קוראת התוכנית לתגמל בצורה רבה יותר את מי שישרתו בסדיר ובמילואים וכן לשנות את משך זמן השירות בהתאם לחיוניות התפקיד וחשיבותו עבור צה"ל.

על פי התוכנית של אכ"א, יקוצר השירות של חיילים בתפקידי מנהלה ועורף, כך שגם הם יוכלו להשתלב מוקדם יותר בשוק העבודה. חיילים קרביים ומי שמשרתים בתפקידים חיוניים ומשמעותיים עבור צה"ל, ומחייבים גם הכשרה ארוכה יותר, ישרתו שירות מלא, וייהנו משדרוג התנאים והשכר. בסוף התהליך הכוונה היא להכפיל את שכרם של משרתים אלו ולהשוות אותו לשכר המינימום במשק שהוא כ-6,000 שקלים בחודש.

התוכנית הממשלתית מקודמת על רקע הלחץ שמפעילות המפלגות החרדיות להסדיר את הפטור לתלמידי הישיבות אחת ולתמיד והעובדה שביולי 2023 צפוי לפוג תוקפו של החוק הנוכחי, בעקבות פסיקת בג"ץ שדרשה מהכנסת להסדיר את החוק באופן קבוע.

במקביל, אתמול הציגו יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וחברו לסיעה ח"כ גדי איזנקוט את החלופה שלהם לתוכנית הממשלתית. לפי ההצעה, צה"ל יגייס את מי שהוא רוצה ויתגמל אותו בהתאם, כשאוכלוסיות כגון החרדים והערבים יתרמו את חלקן באמצעות שירות אזרחי בקהילה.

הרב יונתן רייס, מנכ"ל ומייסד רשת ישיבות הסדר למגזר החרדי, וממנסחי המתווה של גנץ ואיזנקוט, אמר בריאיון לאולפן ynet: "היום יש יותר בחורים שהיו בעבר בישיבות והחליטו, כל אחד מסיבותיו הוא, לעזוב את הישיבה. מה עושים עם הקבוצה הזאת? היא כבר לא קטנה ושולית, היא משמעותית".

לדבריו, "זה עוד לא אומר שאני כחרדי יכול להגיד לקבוצה הזאת "בואו תשתלבו בכור ההיתוך החילוני". שום טיעון, לא שוויון בנטל ולא שום דבר, יכול להצדיק את הרס החינוך שלי, אם חינכתי את הילד שלי לקו מסוים. המתווה של גנץ בא ואומר, חבר'ה, הקונספט הזה ששירות ותרומה למדינה עוברים רק דרך הבקו"ם ונכנסים דרך הצבא, הוא לא נכון. בואו נעצים ישיבות הסדר חרדיות, נתאים את השירות הצבאי למערכת התרבותית".

ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) מתח ביקורת חריפה על מתווה הגיוס החדש ואמר: "מעל הכול זו חרפה מוסרית. העובדה שחלק מהצעירים ישרתו את המדינה וחלק לא, היא בלתי מתקבלת על הדעת. אני תומך בכך שכל צעיר וצעירה במדינת ישראל – חרדים, חילונים, דתיים, ערבים ויהודים – כולם צריכים לשרת את המדינה ולתרום את חלקם, על מנת שנוכל לקיים פה חברה ביחד".

עוד אמר להב-הרצנו כי: "לא יכול להיות שהממשלה הזו תפגע בערך השוויון בצורה כל כך קיצונית. המתווה המוצע שנותן פטור לכולם הוא תעודת הפטירה הרשמית של צבא העם. אני חושב שהעיקרון הבסיסי צריך להיות שכולם משרתים את המדינה – שירות צבאי, לאומי או אזרחי – בהתאם לצורכי הביטחון של מדינת ישראל".

עוד מבחזית החדשות

הרב רייס השיב לו בתגובה ואמר: "אם יש חרפה, זה שב-2013 הטילו סנקציות ויעדים על חברה. מה אני אשם, כחרדי, אם אני לא עומד באיזשהו יעד? הממשלה כשלה, הצבא כשל בגיוס חרדים, לא החברה החרדית. הם לא מתגייסים כי מישהו כשל בגיוסם, לא עשה את הצבא אטרקטיבי ולא התאים אותו לחרדים".

לדבריו, "אותי מעניין פתרון לנוער שעוזב את הישיבה, שהם לא יתגלגלו לרחובות. זה מה שמעניין אותי בחיים. חוק גיוס, המתחים של שוויון בנטל, מחאות, אותי זה פחות מעניין. לדעתי יש פה הזדמנות לח"כים החרדים לשבת סביב שולחן עגול ולעשות תהליך נכון פעם אחת ולתמיד".

ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) הביע את התנגדותו לתוכנית הממשלתית, ואמר בריאיון ל-ynet: "היא חצי עבודה, חץ שלוח אל ליבה של החברה הישראלית". לדבריו, "צה"ל זקוק לעדיפות, הוא לא צריך את כולם. אדם חרדי שמעוניין, אף אחד לא ייקח אותו בכפייה לקרבי, אבל הוא ערך מוסף במקצועות טכנולוגיים, מקצועות אחרים מתחשבים, אז כן צריך. "בשנים הקרובות, תוך 20-15 שנה, אנחנו נראה כאן מציאות שבה אותו מגזר שמשרת ותורם את תרומתו לאחר השירות, יגיד 'חברים, עד כאן, לא בא בחשבון'".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. מי שבחצי פה מעודד סרבנות דואג פתאום לצבא העם הרי אם החרדים היו נותנים לו את ראשות הממשלה הוא היה מגלה המון הבנה לאי גיוסם של החרדים מר לפיד בגלל הרצון שלך להיות ראש ממשלה כבר אין עם, בוודאי לא אחד. החלום הבלהות שלך תהיה עם כולנו נתגייס בסוף אם תהיה שוויון נוסח המערב אז החילונים יהיו תחת הפיקוד של החרדים אנחנו לא נצטרף לצבא לשרת אותך האם אתה מוכן לתת לחרדים הזדמנות שוה להתקדם בצבא על בסיס מצוינות זה בטוח שלא, רק שוויון בנטל ולא בזכויות אם כן מוחל טובות האיך שלא נגיד אתה מוכן לתת מליארדים לערבים אבל שקל לא לאחים שלך ונזכיר לך מר לפיד שחרדים משלמים מסים לא פחות מחילונים אולי לא מעבודה אבל בהמון דרכים אחרות כל דירה בירושלים עולה בין 4 ל7 מליון שקל חצי מהסכום מגיע לממשלה בא תבקר ירושלים בשכונה חרדית ותראה כמה מיסים מגיעים מהציבור שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים