שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » טקס הנצחה לזכר הנרצחים ב'היפר כשר'
שש וחצי שנים אחרי
שש וחצי שנים לאחר הפיגוע הקטלני במרכול היהודי 'היפר כשר' בפריז התקיים טקס הנצחה במקום האירוע לזכר הנספים. שרת העלייה: "מחויבים לפעול לחיזוק הקהילה בצרפת"
טקס בזירת הפיגוע ב'היפר כשר' ב-2016 | צילום: Guillaume Louyot Onickz Artworks, שאטרסטוק

אירוע מרגש התקיים אתמול (שלישי) בפריז כאשר נציגי ממשלת ישראל וצרפת קיימו אירוע זיכרון והנצחה בסמוך למרכול ההיפר כשר בפריז, במסגרתו הניחו זרים ונשאו דברים לזכרם של יואב חטאב, פיליפ ברהאם, יוהאן כהן ופרנסואה-מישל סעדה הי"ד שנרצחו בפיגוע לפני שש וחצי שנים. האירוע נערך בנוכחות שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה, שרת האזרחות הצרפתית מרלן סייאפה ונציגי הקהילה היהודית בצרפת.

הפיגוע במרכול היהודי בפריז היה פיגוע מיקוח שהתרחש ביום שישי, 9 בינואר 2015. טרוריסט מוסלמי פרץ ל"היפר כשר", אחד מהסניפים של רשת מרכולים למכירת מוצרי מזון כשרים בבעלות יהודית ברובע ה-12 בפריז בירת צרפת. המחבל תפס בני ערובה מקרב לקוחות המרכול ועובדיו. לאחר מספר שעות מצור על המרכול פרצו אליו שוטרים מיחידת לוחמה בטרור וירו למוות במחבל. בפיגוע נרצחו ארבעה מבני הערובה, חברי הקהילה היהודית.

זה הוא ביקורה הרשמי הראשון של שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה בצרפת מאז פרוץ מגפת הקורונה. הקהילה היהודית בצרפת מונה כחצי מיליון נפשות, השלישית בגודלה בעולם, והיא נחשבת לאחת מהקהילות המשמעותיות ביהדות התפוצות. ביקורה של השרה הינו ממדיניות שנועדה לחזק את שיתוף הפעולה בין ישראל לצרפת. לצד אירוע ההנצחה, נפגשה השרה עם מנהיגי הקהילה היהודית ונציגי ה- OECD לצורך שיתוף פעולה כלכלי בינלאומי ועידוד עלייה למדינת ישראל.

מתחילת השנה עלו מצרפת 1,525 עולים חדשים לישראל, עלייה של 116% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. על פי נתוני משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית, בשנת הקורונה חלה עלייה משמעותית בפתיחת תיקי עלייה מצרפת, ועד סוף 2020 נפתחו 7,040 תיקי עלייה. מגמה זו נמשכת גם השנה עם למעלה מ- 2,200 תיקים שנפתחו.

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה: "אנו מחויבים לפעול יחד לחיזוק הקהילה היהודית בצרפת ולמאבק באנטישמיות. גורל העם היהודי שזור זה בזה, בין ביושבנו בציון ובין ביושבו בתפוצות. חובתה של צרפת להיאבק יד ביד עם הקהילה היהודית באנטישמיות ובאלימות שהם חווים. אתמול נחשפו בפניי נתונים מדאיגים לפיהם רק בחודש מאי האחרון על רקע מבצע "שומר החומות" אירעו כ-100 מקרי אנטישמיות ובהם 20% מקרי תקיפה פיזיים, זהו מצב בלתי נסבל ולא מתקבל על הדעת. שתי המדינות צריכות לעמוד איתן נגד שונאי יהודים אנטישמיים, להילחם באופן פרודוקטיבי ואינטנסיבי במי שמנסים להטיל מורא ופחד על יהודים יקרים שכל חטאם הוא דתם ואמונתם".

הרב הראשי בצרפת וסגן נשיא ועידת רבני אירופה, הרב חיים קורסיה: "הפיגוע בהיפר כשר היווה נקודת מפנה ומבחן עבור הקהילה היהודית בצרפת. לצד הכאב העצום והרגשות הטראומטיים שנשארו מליל האירוע, אני גאה לומר שהקהילה היהודית לא סטתה מהדרך והמשיכה לקיים את כלל המצוות ולשמור על הזהות היהודית שלה ועל אחדותה. אנו מקיימים שיתוף פעולה מלא אל מול נציגי הממשל הצרפתי, בכדי שהקהילה היהודית תרגיש בטוחה על אדמת צרפת ותוכל לקיים את שגרת חייה ללא חשש".

נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי במוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט: "אני מברך את שרת העלייה והקליטה שהגיעה לצרפת בשביל לחזק את ידיהם של חברי הקהילה היהודית בצרפת ולעודד אותם לעשות עליה לארץ ישראל. אנו עדים לתופעה של עלייה לתורה בתוך צרפת, ועלייה לישראל מצרפת, שניהם דברים מבורכים בעיני. מנגד, קיום טקס זיכרון לזכרם של הנרצחים בפיגוע האכזרי ב-'היפר כשר' שבפריז מהווה עבורנו תזכורת לכך שאנו צריכים להישאר ערניים ולהיאבק בכל יום למען שימור ביטחונם של היהודים בתפוצות. אנו נמשיך לפעול למען מיגור תופעות של אנטישמיות ותקיפות כנגד יהודים, בכדי שאירועים כמו הפיגוע בהיפר כשר, לא יקרו עוד".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים