שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » חשש כבד מתקיפת מתקן הגרעין בז'פורז'יה הלילה
איום ממשי
בהודעה לילית חריגה בתקשורת הרוסית נטען כי קייב נערכת לתקוף את המתקן בזפוריז'יה הלילה | קייב בתגובה: צבא רוסיה מלכד את גג המתקן
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי | צילום: דוברות נשיא אוקראינה

בקהילה הבינלאומית גובר הלילה (שלישי) החשש מאסון גרעיני במתקן הגרעין בזפוריז'יה שבדרום אוקראינה, תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה, בעקבות הודעת אזהרה שפרסמה הערב מוסקבה ובה טענה כי אוקראינה מתכננת לתקוף את המתקן עוד הלילה. אוקראינה מיהרה להאשים את מוסקבה כי היא זו שמתכננת "פרובוקציה" בתחנה. יש לציין כי רוסיה היא זו ששולטת כרגע במתקן הגרעיני מאז שכבשה אותו בתחילת השנה שעברה.

החשש מאסון גרעיני בזפוריז'יה קיים כבר יותר משנה, ומאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022 האשימו שתי המדינות אחת את השנייה בסיכון המתקן. כמה משלחות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ביקרו בשנה האחרונה בתחנת הכוח וכן בקייב ובמוסקבה, בניסיון למנוע בזפוריז'יה אסון בדומה לאסון צ'רנוביל, שאירע באוקראינה ב-1986 והיה האסון הגרעיני הגדול בהיסטוריה.

עוד מבחזית החדשות

אולם בשבועות האחרונים גברה מאוד הדאגה לגורלו של מתקן הגרעין בזפוריז'יה, הן בשל פיצוץ סכר קחובקה, שסיפק את המים הדרושים לקירור הכורים במתקן ולמניעת התכתם, והן בשל מתקפת הנגד שבה פתחה אוקראינה נגד כוחות הצבא הרוסיים בדרום המדינה, מתקפה שהפכה את המצב למתוח יותר. אחד החששות שהועלו הוא שכדי לעצור את ההתקדמות האוקראינית תנקוט רוסיה צעדים נואשים כמו פגיעה בתחנת הכוח בזפוריז'יה.

את האזהרה על כוונתה לכאורה של אוקראינה לתקוף את מתקן הגרעין הלילה מסר בטלוויזיה הרוסית הממלכתית רנאט קרצ'אה, יועץ בסוכנות הגרעין הרוסית "רוסאטום". לדבריו "קיבלנו היום מידע שהותר לי לפרסם, ושלפיו בין שלישי לרביעי, ממש בחשכת הליל, הצבא האוקראיני ינסה לתקוף את תחנת הכוח בזפוריז'יה", אמר בשידור, וטען כי במתקפה מתכוונת אוקראינה להשתמש בכלי נשק מדויקים וארוכי טווח ובכטב"מים. עוד טען קרצ'אה, כי אוקראינה מתכננת להטיל על המתקן תחמושת שאליה הוצמדה פסולת גרעינית מאחת התחנות הגרעיניות האחרות שלה.

זמן קצר אחרי ההודעה הרוסית פרסם צבא אוקראינה הודעה משלו, ובה הזהיר כי "ייתכן שנעשות הכנות לפרובוקציה בשטח תחנת הכוח זפוריז'יה בעתיד הקרוב". בהודעת הצבא נטען, כי עצמים הדומים בצורתם למטעני נפץ הוצבו על הגג החיצוני של הכורים השלישי והרביעי במתקן: "פיצוצם לא אמור לפגוע ביחידות הכוח", נמסר מהצבא, "אבל הוא עלול ליצור מראית עין שעל פיו הצד האוקראיני הפגיז את האתר, ורוסיה תנצל זאת להפצת מידע כוזב".

בהודעת הצבא האוקראיני יש משום אזהרה מפעולת "דגל כוזב" – כמו פעולות רבות מסוג זה שנקטה רוסיה נקטה מאז תחילת המלחמה. פעולת "דגל כוזב" היא פעולה שבה צד אחד מביים מתקפה של הצד השני, כדי להשתמש בה כעילה כדי לצאת למתקפה משלו וכך לא להיות מואשם באחריות להתנגשות הצבאית שתבוא מיד לאחר מכן.

בהמשך הערב הודיע גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי הזהיר את נשיא צרפת עמנואל מקרון בשיחת טלפון שרוסיה נערכת ל"פרובוקציות מסוכנות" במתקן הגרעין בזפוריז'יה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים