שיתוף
תגובות
כללי » חשיפה: הרווח של עיריית תל אביב מקנסות לכלי רכב דו גלגליים
39,510 קנסות חולקו בשנה החולפת בת"א לרוכבי אופניים חשמליים, קורקינטים ואופנועים | ב-2022-2021 העירייה הכניסה לכיסה מהקנסות כ-22 מיליון שקלים
קורקינטים אילוסטרציה | צילום: Joshua Small-, Photographer, שאטרסטטוק

הכלים הממונעים שרוכבים על מדרכות וכבישי תל אביב נגד החוק כבר הפכו למטרד כמעט שגרתי. למרות שהממשלה הקודמת ניסתה לקדם מהלך להרכבת מספרי זיהוי על כלים אלו, הדבר לא יצא לפועל. לבקשת ynet, "ידיעות אחרונות" והתנועה לחופש המידע, מסרה עיריית תל אביב את נתוני הקנסות שחולקו לרוכבים ב-2022, כאשר רק באוגוסט החלו הפקחים העירוניים לחלק דו"חות לכלים דו גלגליים.

מהנתונים עולה כי, 39,510 דוחות חולקו בשנה שעברה בעיר לרוכבי אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים ואופנועים, ירידה של 700 דוחות לעומת 2021. 20,206 מהדו"חות חולקו לרוכבי קורקינטים חשמליים שרכבו על המדרכה או על שביל הולכי רגל. על אף שהפיקוח בנושא אמור היה להיות הדוק יותר מבשנים עברו, מדובר בירידה של 537 דוחות לעומת השנה הקודמת. רוכבי האופניים החשמליים קיבלו 11,417 דוחות על אותה עבירה שגוררת קנס של 250 שקלים, ירידה של כ-800 מקרים לעומת השנה שעברה.

עוד מבחזית החדשות

בנוסף עולה מהנתונים, כי 1,559 רוכבי אופנוע נתפסו אף הם רוכבים על המדרכה. בשנה החולפת הוכפל הקנס לעבירה זו מ-250 שקלים ל-500 שקלים, כשמרבית הדו"חות (1,189) ניתנו בתקופה שהקנס היה ברף הנמוך יותר.

בעוד שמספר הדו"חות הרב ביותר ניתן לרוכבים שסיכנו חיי אחרים, רבים ספגו גם קנסות בשל הסכנה שיצרו לעצמם. 3,102 דוחות חולקו אשתקד לרוכבי קורקינטים שנתפסו רוכבים ללא קסדה וקיבלו דוח על סך 1,000 שקלים. לשם השוואה, רק 925 רוכבי אופניים חשמליים קיבלו דו"ח זהה ושלושה רוכבי אופנוע בלבד נתפסו כשהם אינם חובשים קסדה לראשם. 156 דוחות חולקו גם לרוכבי אופניים שלא עשו זאת.

עוד עולה מהנתונים כי 85 בני אדם קיבלו דו"ח על סך 1,000 שקלים כי נתפסו משתמשים בטלפון הסלולרי בזמן רכיבה על כלי חשמלי. מדובר בעלייה של 29 דו"חות שניתנו בגין עבירה זו לעומת 2021.

אחת העליות המשמעותיות ביותר היא בתחום הקנסות שניתנו לרוכבים על כלי חשמלי בזמן שהם מאזינים למוזיקה באוזניות. עיריית תל אביב חילקה 19 קנסות כאלו אשתקד, בעוד שב-2021 נרשמו רק שתי קנסות כאלה. עלייה משמעותית נוספת ניתן למצוא בכמות הקנסות לרוכבים שנתפסו רוכבים על מעבר החצייה שלא כחוק – 25 כאלו חולקו ב-2022 לעומת שמונה בלבד בשלוש השנים שקדמו לה יחדיו.

כשמדובר בכמות כה גדולה של קנסות, מדובר גם בהרבה מאוד כסף. מהנתונים עולה כי עיריית תל אביב הכניסה לכיסה כ-22 מיליון שקלים מהקנסות בשנים 2022-2021, כשב-2022 בלבד הייתה עלייה של מעל לכמיליון שקלים בהכנסות העירייה מקנסות אלו.

לא מפתיעה העובדה שכמות ההכנסות הגדולה ביותר של העירייה, כ-4,400,000 שקלים, נגבו בגין רכיבה על קורקינט חשמלי על מדרכה ולא בכביש או בשביל אופניים המיועד לכך. קופת העירייה התעשרה בכשני מיליון שקלים מרוכבי אופניים חשמליים שעברו את אותה עבירה.

"תופעת הקורקינטים החשמליים והאופניים החשמליים הפכה לבעיה מוכרת ומדוברת בעיר תל אביב בשנים האחרונות, ובארץ בכלל", מסר עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע. "אחת הבעיות המרכזיות שמתעוררת בעקבות התופעה היא אובדן תחושת הביטחון של הולכי הרגל נוכח ריבוי הרוכבים. הנתונים המתפרסמים כעת מציגים את האופן שבו אמצעי האכיפה באים לידי ביטוי הלכה למעשה, ואלה יכולים ללמד על המאמצים שנעשים על ידי העירייה. ניתן רק לקוות שפרסום הנתונים ירתיע רוכבים מלנסוע בצורה מסוכנת ובניגוד לחוק, ובד בבד יוביל לשיח ציבורי, בעיקר אצל מקבלי ההחלטות, על מנת לבחון אם ישנם אמצעים יעילים יותר להבטחת בטיחות הרוכבים עצמם וכמובן הסובבים אותם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים