שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » חשיפה: איראן בונה מנהרות בעומק של יותר מ-90 מטר ליד אתר הגרעין בנתנז
מתקן הגרעין האיראני נמצא בעומק כזה, שככל הנראה הפצצות חודרות הבונקרים של ארה"ב לא יוכלו לחדור לעומק זה ולהשמיד אותן
חמקן B-2 | צילום: צבא ארה"ב

צבא ארה"ב פרסם תמונה נדירה של פצצת GBU-57 חודרת בונקרים. במקביל פורסם דיווח כי איראן בונה מנהרות בעומק של יותר מ-80 מטר ליד אתר הגרעין בנתנז, שעלולות להיות חסינות מול הפצצה האימתנית. מומחים טענו כי "אם האתר יושלם, זה יהיה תרחיש בלהות". בנוסף, המטוס היחיד שיכול לשאת פצצה כזאת, חמקן B-2, קורקע בחצי השנה האחרונה.

על רקע המתיחות בין ארה"ב לאיראן בסוגיית תוכנית הגרעין שלה, צבא ארצות הברית פרסם החודש תמונות של הפצצה העוצמתית שתוכננה לחדור עמוק לתוך האדמה ולהשמיד מתקנים תת קרקעיים, שניתן להשתמש בהם להעשרת אורניום. חיל האוויר האמריקאי פרסם תמונות נדירות של הפצצה, GBU-57.

עוד מבחזית החדשות

יצויו, כי לאחר הפרסום הוסרו התמונות, ככל הנראה בגלל שחשפו מידע סודי בנוגע להרכב הנשק. הפרסום נחשף לאחר הדיווח בסוכנות הידיעות AP ולפיו המתקן האיראני נמצא ככל הנראה מחוץ לטווח של GBU-57, שהינו הנשק האמריקאי להשמדת בונקרים תת קרקעיים.

לפי תמונות לוויין של חברת הלוויינים Planet Labs PBC, שנחשפו אתמול, טהרן חופרת מנהרות בהרים ליד אתר הגרעין נתנז שבמרכז איראן. על פי ההערכה, עומק המתקן נמצא בין 80 ל-100 מטר מתחת לקרקע. עומק שכזה עלול להוות בעיה לפצצות חודרות בונקרים. בתיאור קודם של יכולות ההפצצה, אמרו בחיל האוויר האמריקאי כי הפצצה יכולה לחדור עד לעומק של 60 מטר מתחת לקרקע.

גורמים אמריקניים דנו באפשרות להשתמש בשתי פצצות ברציפות כדי להבטיח את השמדת האתר. אבל גם במקרה כזה, העומק של המנהרות בנתנז יהיו אתגר משמעותי. "השלמת המתקן תהיה תרחיש בלהות שעלול להוביל להסלמה", הזהירה בריאיון ל-AP קלסי דבנפורט, מנהלת המחלקה למניעת תפוצת נשק גרעיני באיגוד לבקרה על כלי נשק. "בהינתן כמה איראן קרובה לפצצה, יש לה מקום קטן מאוד לשדרוג התוכנית שלה לפני שהיא תחצה את הקווים האדומים של ישראל וארצות הברית. לכן, בנקודה זו, כל הסלמה נוספת מעלה את הסיכון לעימות".

איראן אמרה כי אתר הבנייה החדש יחליף את מרכז ייצור הצנטריפוגות בנתנז, הממוקם מעל פני הקרקע ולפי ההאשמות האיראניות פוצץ בידי ישראל ב-2020 טהרן לא אישרה תוכניות נוספות למתקן, אף שעליה להכריז עליו בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אם ברצונה להעביר לתוכו אורניום.

התמונות חושפות שלמנהרות שנחפרו יש ארבע כניסות, שתיים מהמזרח ושתיים מהמערב. רוחבה של כל אחת מהן שישה מטרים, וגובהה שמונה מטרים. "העומק של האתר מדאיג, זה יקשה מאוד עלינו. יהיה הרבה יותר קשה להשמיד אותו בכלי נשק קונבנציונליים, כמו פצצה מפצחת בונקרים", אמר סטיבן דה לה פואנטה, חוקר במרכז שהוביל את ניתוח העבודות באתר. המתקן החדש בנתנז צפוי להיות עמוק עוד יותר מזה שבפורדו, מתקן ההעשרה האיראני השני שנבנה בצלע הר ונחשף לעולם ב-2009.

לפני שנה פורסם ב"ניו יורק טיימס" כי גורמי מודיעין בישראל ובארה"ב עוקבים אחרי אותה רשת מנהרות גדולה שנחפרת מדרום למתקן בנתנז. לפי אותו דיווח מטרת המנהרות היא להחליף את אולם הצנטריפוגות במתקן בנתנז, אבל אתמול אמרו מומחים כי גודלו של פרויקט הבנייה מרמז שאיראן תוכל להשתמש בו גם להעשרת אורניום, ולא רק לבניית צנטריפוגות. נתנז, אתר השוכן 225 ק"מ דרומית לטהרן, היה בעבר גם יעד לווירוס סטאקסנט, שנוצר לפי ההערכות על ידי ישראל וארצות הברית, ותוכנן להשמיד את צנטריפוגות איראניות.

יש לציין כי משקל כל פצצה חודרת בונקר של ארה"ב, הוא 12.3 טון והיא נושאת חומר נפץ סטנדרטי AFX-757, וגם PBXN-114. הפצצה יכולה לעבור דרך בטון ואדמה לפני הפיצוץ, אבל האפקטיביות שלה עדיין אינה ברורה. פרט לעומק העצום של אתר הגרעין, בעיה נוספת היא שמפציצי B-2 מקורקעים כבר חודשים, מאז דצמבר, לאחר שאחד מהם עלה באש במהלך נחיתת חירום. ביום שני הודיעו בחיל האוויר על הפסקת הקרקוע.

ה-GBU-57 היא "מפצחת הבונקרים" הלא גרעינית העוצמתית ביותר. מערכת ההנחיה שלה מאפשרות לפצצה לפגוע במטרות הנמצאות עמוק מתחת לאדמה, ויש לה יכולת "לחפור לעומק" דרך סלעים, אדמה ובטון ולהשמיד כל תשתית.

הפנטגון פיתח את הפצצה במטרה אחת, להשמיד את אתר הגרעין בפורדו, הבנוי על צלע הר. הפצצה גדולה יותר מ"אם כל הפצצות" (MOAB), שפותחה לראשונה ב-2003 ומשקלה 10 טון. ב"אם כל הפצצות" השתמשו האמריקנים פעם אחת בשימוש מבצעי, באפגניסטן. ב-GBU-57 עדיין לא נעשה שימוש מבצעי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים