שיתוף
תגובות
חדשות » ועדת החקירה לאסון מירון שלחה מכתבי אזהרה לנתניהו, אוחנה והמפכ״ל
מסקנות ביניים
הוועדה צייינה כי עלולה לקבוע שנתניהו ״לא פעל כמצופה מראש ממשלה לתיקון, אף שהנושא עמד במוקד דוחות חמורים״ | המפכ״ל אישר למרות שידע שהוא ״לא יכול להכיל״
נתניהו במירון | צילום: קובי גדעון/ לע"מ

היום (שלישי) פרסמה ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון את מסקנותיה, ושלחה הודעות אזהרה לחלק מהמעורבים באסון הכבד. בין מקבלי האזהרה נמנים ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו השר לביטחון פנים אמיר אוחנה וגם אישים בכירים בפיקוד המשטרה ובהם רב ניצב קובי שבתאי מפקד מחוז הצפון שמעון לביא, שכזכור הגיש את התפטרותו כצעד של לקיחת אחריות אישית לאסון, וכן  תת ניצב מוריס חן ראש חטיבת האבטחה במשטרה, שר הדתות לשעבר יעקב אביטן,  הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים והרב שמואל רבינוביץ, יו"ר ועדת החמישה והממונה על המקומות הקדושים. לעומת זאת שר הפנים לשעבר הרב אריה דרעי, שהעיד גם הוא בפני הוועדה לא קיבל הודעת אזהרה, ככול הנראה כי באותה העת אינו שימש כשר הדתות.

בהודעה שפרסמה הוועדה  יש הסתייגות מסוימת מאחר ואותם אנשים "עלולים להיפגע מעבודת הוועדה או ממסקנותיה", ולכן הוועדה תיתן לכל מקבל אזהרה "הזדמנות להשמיע את דברו". חברי הוועדה גם ציינו כי התייחסו בעיקר לגורמים הבכירים שהעידו בפניהם "מטעמי יעילות והתמקדות בעיקר, ועל מנת שנוכל להביא בפני הממשלה את מסקנותינו והמלצותינו בהקדם האפשרי, לא נידרש לכל מי שהייתה לו נגיעה לנושאים שנחקרו. על מנת להכריע אם לשלוח הודעת אזהרה לגורם מסוים, בחנו את הכשלים שנתגלו לכאורה בתפקודו, את מידת חומרתם ואת מרכזיותם. כן הבאנו בחשבון את התפקיד שמילא אותו גורם באסון ואת שאלת בכירותו".

בהתייחסה לראש הממשלה לשעבר כותבת הועדה "כמי שכיהן כראש ממשלת ישראל משך למעלה משתים עשרה שנים רצופות בתקופה הרלוונטית ידע ראש הממשלה לשעבר נתניהו, או שהיה עליו לדעת, כי אתר קבר הרשב"י במירון מטופל משך שנים בצורה לקויה, שעלולה ליצור סיכון למשתתפים הרבים בהילולה המתקיימת מדי שנה בל"ג בעומר. ראש הממשלה לשעבר נתניהו לא פעל כמצופה מראש ממשלה לתיקון מצב דברים זה. זאת, על אף שהנושא עמד במוקד דוחות חמורים של מבקר המדינה.

על אמיר אוחנה כתבה הוועדה כי "השר לביטחון הפנים לשעבר לא פעל כמצופה משר לביטחון הפנים כשגיבש את דעתו באשר לקיום ההילולה במירון בל"ג בעומר ללא הגבלת קהל, ואף נתן לכך ביטוי פומבי, מבלי שהדבר נבחן בעבודת מטה מסודרת בנוגע למכלול המשמעויות, לרבות בחינת חלופות שונות באשר לאופן קיום ההילולה. בהמשך, כשהיה בפני השר לביטחון הפנים לשעבר אוחנה מידע בנוגע לסכנות הצפויות במהלך ההילולה, ובפרט לסכנות הנובעות מרמת הצפיפות שהייתה צפויה במקום, לא פעל כמצופה מתפקידו ביחס למידע זה.  אוחנה לא נתן משקל ראוי לחומרת הסכנות, לא שאל שאלות מספיקות בעניין, ולא ביקש לבחון מחדש את ההחלטה שלא להגביל קהל. משנותרה על כנה החלטה זו, לא ביקש מהמשטרה לבחון ולהציג לו דרכי פעולה אחרות להפחתת הסכנות".

גם מהמפכ"ל קובי שבתאי לא חסכה הוועדה ביקורת וכתבה כי "הוא אישר את תוכנית המבצע כאמור, אף שלא נתנה מענה ישים להתמודדות עם כמות הקהל והצפיפות המסוכנת שהיו צפויות בהילולה, ועל אף שלא כללה מנגנון יעיל לניהול הקהל או ויסות הקהל על סמך שיקולי בטיחות. המענים לסכנת הצפיפות שנכללו בתוכנית היו תגובתיים ולא מניעתיים, והתוכנית נסמכה באופן בלתי סביר על יכולת המפקדים בשטח לזהות מוקדי צפיפות מסוכנים באופן חזותי. זאת, בהסתמך על ניסיונם המבצעי בלבד, מבלי שהוכשרו לכך. הכשלים המנויים לעיל היו מבין הגורמים שהובילו להצטברות קהל ברמת צפיפות קיצונית ומסוכנת במוקדים שונים בהילולה, ובכלל זה במהלך אירוע ההדלקה של חסידות תולדות אהרון, ולכך שהסכנה לא זוהתה מבעוד מועד ולא ניתן לה מענה".

חברי הוועדה נימקו את שיקוליהם האם לשלוח הודעת אזהרה, ופרטו שהבחינה הייתה בחומרת הכשלים שנתגלו לכאורה בתפקוד ואת תוקף תפקידו של מקבל האזהרה. "כן הבאנו בחשבון את התפקיד שמילא אותו גורם באסון ואת שאלת בכירותו". "ביקשנו להביא לידי ביטוי את תפיסתנו, לפיה בעלי תפקידים ציבוריים בכירים, להם מוענקות סמכויות נרחבות ומשמעותיות, נדרשים לשאת באחריות בהתאם. בנוסף, בכל הנוגע לנושאים בתפקידים ציבוריים בכירים, ראינו חשיבות יתרה בהבהרת נורמות ההתנהגות המצופות מהם, כל אחד לפי תפקידו ולפי העניין. זאת, על מנת שנורמות אלה יעמדו לנגד עיניו של כל הנושא בתפקיד ציבורי. לצד זאת, סברנו כי נכון שנעסוק גם בגורמים נוספים, אשר בתפקודם היו, לכאורה, כשלים חמורים ובעלי נגיעה ישירה לאירוע" נימוקים אלו גם גרמו לכך שבסופו של דבר נשלחו הודעות אזהרה רק למי ששימש בתפקיד רלוונטי בעת האסון. נבהיר בהקשר זה, כי על אף שזיהינו לא אחת כשלים מתמשכים, לא מצאנו בכך עילה המצדיקה להפחית מחלקם ומאחריותם של מי ששימשו, כאמור, בתפקיד רלוונטי בזמן האסון" לשון הוועדה.

מהליכוד נמסר, בתגובה על מכתב האזהרה שקיבל ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מוועדת אסון מירוןֿ ״שליחת מכתבי האזהרה בזמן בחירות – עיתוי פוליטי. מאז הקמת המדינה אף ועדת חקירה ממלכתית לא שלחה מכתבי אזהרה למועמדים בבחירות בתקופת בחירות. מצער שוועדת החקירה שהוקמה ביוזמת ממשלת בנט-לפיד בחרה לעשות כן״

שר הביטחון בני גנץ מסר לאחר פרסום מסקנות הוועדה כי "אנחנו לא מחפשים אשמים, אנחנו מחפשים אחריות ולקחים. ‏זו הסיבה שעמדתי על הקמת הוועדה הממלכתית לחקר אסון מירון, האסון האזרחי הגדול ביותר שידענו. לזכר הקורבנות ולמען החיים נמשיך ונחפור בפצע הפתוח כדי לוודא שהלקחים יופקו עד תום".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים