שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הרפורמה במערכת המשפט יצאה לדרך: אושרו בקריאה ראשונה הצעות החוק
"לילה גדול ויום גדול"
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעות החוק שיעניקו רוב לקואליציה בוועדה למינוי שופטים וימנעו מבג"ץ לפסול את חוקי יסוד | החוקים אושרו ברוב של 63 תומכים
שר המשפטים יריב לוין נואם במליאת הכנסת | צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה ראשונה, שני תיקוני חקיקה שמהווים את השלב הראשון ברפורמה המשפטית שמקדמת הקואליציה. התיקון הראשון, הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, באופן שיעניק רוב לקואליציה בבחירת שופטים לביהמ"ש העליון, המחוזי והשלום. התיקון השני הוא, תיקון חוק יסוד: השפיטה, שבמסגרתו לא ינתן לבג"ץ היכולת לפסול חוקי יסוד. את שתי ההצעות הציג מעל דוכן הכנסת יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן. החוקים אושרו ברוב של 63 בעד ו-47 נגד.

חברי הקואליציה חגגו את ההישג, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לחדשות לכתבים בצאתו מהמליאה: "זה לילה גדול ויום גדול, צריך להכנס להדברות ללא תנאים מוקדמים. לא מכיר את המושג הזה, מה זה תנאים מוקדמים? אני מכיר תנאים מוקדמים רק ממחוזות מדיניים. נכנס להדברות מיד, בלי תנאים".

זמן קצר לפני ההצבעה, אמר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה: "הכנסת תהיה הרבה יותר דמוקרטית אחרי ההצבעה מאשר לפניה". חברי האופוזיציה צעקו בזמן הקראת ההצבעה לכל תומך "בושה" וקראו יחד "נגד" לאחר העלאת שמו של כל חבר אופוזיציה.

שר המשפטים יריב לוין שמוביל את הרפורמה, אמר לאחר ההצבעה: "עשינו היום צעד חשוב מאוד בהליך תיקון מערכת המשפט. לא עוד מערכת משפטית ששייכת לאליטות, לא עוד אצולה. מעתה – בית המשפט יהיה של כולם. אני שב וקורא לראשי האופוזיציה ולחבריה, גלו אחריות. שבו לדבר. אפשר להגיע להבנות. אבל לא ניתן למסמס את החקיקה. אני נחוש להעביר את הרפורמה ושום דבר לא ירתיע אותי".

השר לוין עורר סערה במליאה לאחר שתקף בחריפות את נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק אותו האשים ב"הפיכה המשטרית". לדבריו, הרפורמה במערכת המשפט תחזיר את ישראל למשפחת המדינות הדמוקרטיות.

"הלילה הזה שבו זוקפים את קומתם המוני המוני אזרחיות ואזרחים שקולם לא נשמע ואמונתם נרמסה במשך עשרות שנים בידי מערכת משפט שהייתה עיוורת לצרכיהם וזלזלה בהם, שהייתה סגורה בפניהם", אמר לוין בנאומו. "אני שומע את טענות הכזב על קץ הדמוקרטיה, אתם יודעים בתוך תוככם שמה שאנחנו עושים זה להשיב את הדמוקרטיה ואת ישראל למשפחת הדמוקרטיות כפי שהיא בכל העולם המערבי".

"מדברים על הפכה משטרית", אמר לוין, "אני רוצה לספר לאזרחי ישראל את האמת היתה כאן הפיכה משטרית אבל היא נעשתה בידי אדם אחד כבוד הנשיא בדימוס אהרן ברק. אדם אחד שלקח לעצמו יש מאין את הסמכות להיות מעל הממשלה, מעל הכנסת, מעל העם, בעצם מעל כולם. השתיק בברוטליות כל ביקורת".

"תנו לי מדינה אחת בעולם שבה אפשר לפסול חוקים שנוגדים את החוקה בלי שיש חוקה", המשיך לוין. "אז תחליטו, יש חוקה או אין חוקה? או שיש חוקה כשנוח ואין חוקה כשנוח? או שבית המשפט פוסל חוקים מכוח החוקה ומבטל את החוקה שהיא לא חוקה?".

עוד מבחזית החדשות

השר לוין התייחס לשינוי הועדה לבחירת שופטים ואמר, "כשאתם בשלטון יש לכם שמונה קולות בוועדה לבחירת שופטים ולנו אחד. כשאנחנו בשלטון יש לנו שני שרים ולכם יש שלושה שופטים, חבר אופוזיציה ושניים מלשכת עורכי הדין. עכשיו ניתן לעשות בחירות כי אין חשש שהנבערים מדעת האספסוף, הימין הנורא, יהיו בשלטון. אם נפסיד יהיה לנו 6-3, אם ננצח 8-1".

"באף מדינה בעולם אין מצב שבו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים בלי פרוטוקול שבו לצד אחד יש שליטה מוחלטת במערכת ולצד השני אין גישה. תקשיבו מה אהרון ברק אמר: 'אזרחי ישראל צריכים להבין שבית המשפט העליון הוא משפחה אחת, טובתה של המדינה שיהיה בית משפט עליון קוהרנטי בלי חילוקי דעות, כמו במשפחה'. אנחנו נכניס לבית המשפט את מי שאינו חלק מהמשפחה הזאת, מהאצולה הזאת. השופט חשין אמר: 'מי שירים ידו על ביתי, אני אגדע את ידו'. והם באמת עשו את זה. פרופ' גביזון נחסמה משום שיש לה אג'נדה. לא אפשרו לה. ככה היה לרבים".

לוין פנה לאזרחי ישראל שמתנגדים לרפורמה במערכת המשפט: "אני רוצה להושיט להם יד כדי שאולי סוף סוף נקיים באמת הידברות, נקיים שיח, ננסה לפחות, בלי תנאים, מתוך כוונה להגיע להסכמות ולא למנוע את החקיקה".

לוין יצא בקריאה לראשי האופוזיציה ואמר, "בואו נשב נדבר, אני מאמין שאפשר להגיע להבנות, אני חושב שזה חובתנו לדבר. אני רוצה לומר לכם, אדוני ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד ושר הביטחון לשעבר בני גנץ, אני חושב שאי אפשר להשאיר את ההובלה לרחוב לאנשים קיצוניים. האנשים שמקריאים את העמדות הקיצוניות, אין להם שום תמיכה. בוגי יעלון שהקים מפלגה לא זכה לתמיכה וברח מהבחירות, רון חולדאי שהקים מפלגה, הבין שיובס וגם הוא ברח, אהוד ברק ואולמרט, גם הם".

מיד לאחר הנאום של השר לוין, עלה לנאום יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן שאמר, "במהלך 30 שנים בית המשפט שם עוד ועוד כבלים על העם, שהוא הריבון. אנחנו היום מסירים את הכבלים אחרי שנים שבית המשפט העליון כבל אותנו בעוד ועוד כבלים על דעת עצמו".

בהמשך הנאום, רוטמן החל לנאום באנגלית ואמר כי אני "מתחנן בפניכם חברינו מסביב לעולם, אל תקראו את מה שנכתב בחדשות, תקראו את החוק, שאומר שהכנסת יכולה לבחור את נציגיה ושהיהודים במדינתם יוכלו לבחור את השופטים כמו בכל מדינה דמוקרטית בעולם. אנחנו רוצים להיות כמו כל מדינה דמוקרטית שבה העם הוא זה שבוחר את השופטים. אל תקראו את השקרים, תקראו את החוק".

רוטמן הביא את דברי ראש הממשלה נתניהו, "לבית המשפט תפקיד חשוב מאוד במשטר הדמוקרטי, אבל הוא איננו שליט אבסולוטי. עצם הדיון שמקיים בג"ץ בחוק הלאום ממחיש את הצורך בהסדרה מחודשת של גבולות הסמכות של הרשות השופטת".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בנאומו מעל דוכן הכנסת: "אני שואל את עצמי רק דבר אחד, אם עוד אכפת לכם. אם אכפת לכם שהדבר שאתם עושים היום מפרק את הכלכלה הישראלית ומבריח מפה כסף. אתם פוגעים בשכבות החלשות בחברה הישראלית. לא ביקשתם דעה מקצועית אחת ממערכת הביטחון על החשיפה של חיילי צה"ל לתביעות. אכפת לכם שאתם חוצים את העם?".

עוד מבחזית החדשות

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בנאום: "הדברים שאמר נתניהו ב-2015 מדברים בעד עצמם, הוא חסך לי נאום. נותר לי לשאול את ראש הממשלה, מה נשתנה? עדיין לא מאוחר למנוע את הרס הדמוקרטיה והפגיעה בחברה הישראלית. אחרי החקיקה יהיה הרבה יותר קשה לדבר, אל תביא אותנו לשם. עוד לא מאוחר".

ח"כ דודי אמסלם תקף את האופוזיציה: "אני רואה מה קורה בשבועות האחרונים, ואני לא מאמין שזה אמיתי. אנרכיה משתוללת ברחובות. מי שמפר את הסדר הציבורי צריך להיות מועמד לדין. יש לכם צבא בחוץ. כסף זה הדבר האחרון שחסר לכם. רק דבר קטן חסר לכם, מצביעים בקלפי. ולכן אתם עוברים באלימות". הוא גם תקף את שופטי העליון: אנשים אלימים שחושבים שהם האלוהים ואף אחד לא מפקח עליהם".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים