שיתוף
תגובות
חדשות » פלילים ומשטרה » הקלטות המפכ"ל נחשפות: מחדל מודיעיני עמוק
אירועי "שומר החומות"
בהקלטות שנחשפו אמש ב"כאן 11" נשמע המפכ"ל אומר לפני פרוץ מהומות "שומר חומות": "בואו לא נתרגש יומיים שלושה זה יעבור להם, כל שנה ביום ירושלים יש עליה להר הבית"
אמיר אוחנה וקובי שבתאי במירון | צילום: דוברות המשטרה

הקלטות בלעדיות של המפכ"ל יעקב שבתאי, שנחשפו אמש בכאן 11, מעידות על עומק המחדל המודיעיני של המשטרה לפני מבצע "שומר החומות" במאי 2021. בין השאר, בהערכת מצב, ימים ספורים לפני ההתפרעויות, בשיא הרמדאן, התייחס המפכ"ל לאפשרות של הסלמה ואמר: "בואו לא נתרגש, יומיים-שלושה זה יעבור להם".

השר לביטחון פנים דאז, אמיר אוחנה: "האירוע המשמעותי ביותר שאנחנו מתמודדים איתו זה ירושלים בגלל העיתוי של חודש הרמדאן וגם ההודעה הצפויה היום בערב על ביטול הבחירות לרשות הפלסטינית".

אבל המפכ"ל לא התרגש. הוא גם הציע לא לשנות את הסטטוס קוו שמתיר מדי שנה עליית יהודים להר הבית ביום ירושלים, שיחול עשרה ימים לאחר מכן, ובו אכן פרץ מבצע שומר החומות: "אני אומר הכיוון הכללי הוא לא משנה שום סטטוס. כל שנה ביום ירושלים יש עלייה להר הבית".

מי שמבין את הנפיצות, ושוקל אפילו למנוע עליית יהודים להר, היה השר לשעבר, אמיר אוחנה, שאמר, כי "את ההחלטה לעלות להר הבית אני מציע להותיר אותה עמומה עד לרגע האחרון. יש פה פוטנציאל התלקחות מיותר. ברגע האחרון תקבלו את ההחלטה".

ראש אגף חקירות ומודיעין ניצב יגאל בן שלום מציין את המאמץ המודיעני למניעת הסלמה. הוא אומר: "גם נציגת השב"ס מעדכנת על החשש להסלמה בקרב האסירים הבטחוניים בבתי הכלא". נציגת שב"ס: "אצלנו במודיעין סמוי וגם גלוי עולה הדריכות. ברגותי מאוד זהיר בהעברת המסרים שלו".

אוחנה: "זה האיום הלאומי הכי משמעותי, הכי נפיץ בעת הזאת. אני ממליץ למפכל בחום שלא לחכות למחר". המפכ"ל שבתאי, שלא מתרגש מהמלצה, מגיב: "נעשה הערכת מצב בהתאם להחלטות ונדע להערך בהתאם". את התוצאות ראינו כולנו ב-12 ימים של מהומות, איתן המשטרה התקשתה מאוד להתמודד.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מדובר בקיטוע ערוך ומגמתי שאינו מייצג את התנהלות הישיבה. המפכ"ל התייחס לתמונת המודיעין כפי שהוצגה בהערכת המצב ונכונה לאותה נקודת הזמן בה הדברים נאמרו, כל ניסיון לקשור אמירה זו בדיעבד לאירוע שומר החומות שגוי וחוטא לאמת".

דו"ח מבקר המדינה על אירועי שומר החומות חשף כי במשך יותר מעשרה חודשים, מיולי 2020 ועד מאי 2021, לא הייתה למשטרה מערכת פעילה להפקת מודיעין גלוי מהרשתות החברתיות. המערכת הותקנה שוב רק לקראת סוף האירועים. המבקר המליץ למשטרה לחזק את היכולת המודיעינית שלה בהלימה לעידן הרשתות החברתיות.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. אימרו תודה להתפרעויות "הקטנות" בשומר החומות. זה פקח את העיניים לכל מי שחשב ש"אצלנו זה לא יקרה".אז אצלנו זה כן יכול לקרות, וצריך להיות מוכנים להשתוללות הרבה יותר חמורה בפעם הבאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים