שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים: תעלה להצבעה מחר בוועדה
ועדת החוקה פרסמה את ההצעה לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים | עפ"י ההצעה, לקואליציה יהיה רוב אוטומטי של 5 חברים מתוך 9 | האופוזיציה מאימת להחרים את ההצבעה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת החוקה פרסמה הלילה (שלישי) את הצעת "חוק יסוד: השפיטה" שיעלה מחר להצבעה בדיון. הקואליציה רוצה להעלות להצבעה במליאה סעיפים ראשונים של הרפורמה במערכת המשפט כבר ביום שני, ולכן תתכנס מחר להצבעות מקדימות. באופוזיציה זועמים על המהלך של היו"ר רוטמן וטוענים שהדיונים לא מוצו ולכן הם דורשים זמן נוסף להתדיינות.

הצעת החוק שתעלה מחר עוסקת בוועדה למינוי שופטים. על פי ההצעה, הוועדה תכלול 9 חברים ובהם 3 שופטים (נשיא בית המשפט העליון ושניים נוספים מטעם שר המשפטים ובאישור נשיא העליון), 3 חברי ממשלה (שר המשפטים ושני שרים נוספים) ו-3 חברי כנסת (יו"ר ועדת החוקה, ח"כ מהקואליציה וח"כ מהאופוזיציה).

עוד מבחזית החדשות

לבחירת שופט יהיה צורך בגיבוש רוב בוועדה, כך שלקואליציה יהיה למעשה רוב אוטומטי משום שהיא מרכיבה את מרבית חברי הוועדה (5 מול 1 לאופוזיציה + 3 שופטים).

להצעה נוסף סעיף שמבטל את ה"ביקורת השיפוטית" של בג"ץ על תיקון זה. על פי הצעת החוק: "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות העליון, לא יידרש במישרין או בעקיפין לשאלה בדבר תוקפו של חוק יסוד, ולא יהיה תוקף להחלטה שהתקבלה בעניין כאמור".

בממשלה לא התייחסו להצעות הפשרה או ההידברות ומתקדמים לביצוע השינויים בחוקי היסוד. יו"ר ועדת חוקה ומשפט, חה"כ שמחה רוטמן, ביקש מחברי הוועדה להיערך להצבעות שיתקיימו כבר מחר, וביום שני החוקים יובאו להצבעה בכנסת בקריאה ראשונה.

עוד מבחזית החדשות

באופוזיציה זועמים על כך, וטוענים כי הדיון לא מוצה וכי יש עוד עשרות מומחים שרוצים לבוא ולהשמיע את קולם. הם אף מאיימים להחרים את ההצבעות במידה ורוטמן לא ייתן עוד זמן כדי למצות את הדיון.

שני הסעיפים אותם רוצים להעביר בקואליציה, הם כאמור שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, והגנה על חוקי היסוד משפיטה של בג"ץ. בקואליציה רוצים להשלים את ההליכים להקמת הוועדה לבחירת שופטים עד אוקטובר, אז ניתן יהיה למנות נשיא לעליון. על פי החוק החדש, הקואליציה תמנה את נשיא בית המשפט העליון ושופט נוסף.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים