שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » הסנאט הפולני אישר את חוק הרכוש היהודי
בישראל זועמים
הסנאט אישר את החוק שעורר את זעמה של ישראל – וכעת נותר להצביע על התיקונים ולהחתים את הנשיא אנדז'יי דודה. לפיד הזהיר כי כניסת החוק תפגע קשות ביחסים
תגיות:
הסיים הפולני | צילום: Verconer, שאטרסטוק

החוק הפולני עבר ביום שישי בסנאט הפולני עם שני שינויים: ארכה של שלושה חודשים להגשת הבקשות, ואי החלה של החוק על תביעות קיימות. השלב הבא בחקיקה: חזרה לבית התחתון, הצבעה על השינויים שהסנאט אישר, ואחר כך חתימה של הנשיא.

החוק, שקודם בידי הפרלמנט בחודש שעבר, יקשה על יהודים לתבוע בחזרה נכסים שהוחרמו על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה ונשארו בידי השלטון הקומוניסטי לאחריה.

שר החוץ, יאיר לפיד, אמר בתגובה: ״ישראל עוקבת בדאגה רבה אחר התקדמות הליך החקיקה בפולין בעניין זכויות השבת רכוש, שנגזל מקורבנות השואה. כל שלב בהתקדמות הזו הוא התפתחות חמורה בעינינו. לא נרפה בעמידה העיקשת על כבודם של קורבנות השואה , שימור זכרם וזכויותיהם. החקיקה תפגע בצורה קשה ביחסינו עם פולין. אני שב ואומר כי פולין יודעת היטב מהו הדבר הנכון והראוי שיש לעשותו״.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, בתגובה על העברת החוק בסנאט הפולני (חוק הרכוש): "ההתעקשות של הפרלמנט הפולני לקדם את החוק השולל מיהודים את הזכות לתבוע בחזרה את רכושם שנלקח כתוצאה ממעשי הזוועה של הנאצים ושותפיהם בתקופת מלחמת העולם, עלולה להביא לפגיעה ממשית ביחסי המדינות. את ההיסטוריה לא ניתן לשנות".

"עלי ועל חבריי לממשלה מוטלת החובה לפעול למימוש זכויות הניצולים. פולין שעשתה רבות סביב שיקום והנצחה של זוועות הנאצים אשר התרחשו על אדמתה, לא יכולה להצביע בלב שלם על חוק שכזה, שאין בו אלא מלחסום דרכם של בעלי זכויות לגיטימיות מלתבוע. אני מקווה כי הממשלה הפולנית תפעל כפי שהמצפון מחייב ולא תקדם חקיקה שסותרת את התנהלותה סביב זכרון השואה".

יו"ר הפעולות בארגון היהודי העולמי, גדעון טיילור, יצא בביקורת חריפה נגד המהלך הפולני: "ההצבעה היום בסנאט הפולני לאמץ את הצעת החוק עם תיקונים אינה מביאה צדק לתובעים. אמנם תביעות שתלויות ועומדות לא יבוטלו, אך תובעים יוכלו לקבל רק פיצוי בגין רכוש שהוחרם שלא כדין על ידי המשטר הקומוניסטי. הסנאט ביטל לחלוטין את האפשרות של בעלים חוקיים של רכוש – שלרבים מהם תביעות שתלויות ועומדות מזה שנים – להשיב את רכושם. יתר על כן, לא יתאפשרו תביעות חדשות לאחר כניסת הצעת החוק לתוקף".

"נכון שפולין סבלה מאוד תחת הכיבוש הנאצי והייתה קורבן לזוועות איומות. אבל אנחנו מדברים כאן על רכוש שנלקח על ידי פולין לאחר המלחמה, ונשאר בידי פולין שנהנית ממנו ומפיקה ממנו תועלת עד היום", הוסיף טיילור. "עם חזרתה של הצעת החוק לאישור הבית התחתון בפרלמנט הפולני, אנו קוראים לחברי הפרלמנט לשקול מחדש את הצבעתם הקודמת והפעם לדחות את הצעת החוק בשלמותה. במקום לסגת, אנו מעודדים את פולין להסדיר את נושא הקניין הפרטי אחת ולתמיד על ידי אימוץ חקיקה מקיפה להשבת הרכוש. ככל שניצולי השואה שנותרו מזדקנים, מגיע להם מידה של צדק עוד בחייהם ".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים