שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » הסכמי אברהם: אלו התנאים המאתגרים של סעודיה להסכם עם ישראל
לפי דיווח בחדשות 12 התנאים המסתמנים לכינון הסכם שלום בין ישראל לסעודיה, כוללים ויתור על הסיפוח ביו"ש והענקת סדרת הקלות לפלסטינים
ראש ממשלת סעודיה, מוחמד בן סלמאן | צילום: Matias Lynch, שאטרסטוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס הערב (חמישי) בפעם השישית למשרד ראש הממשלה. כאשר אחד היעדים שאותם סימן נתניהו בממשלתו החדשה הוא להרחיב את "הסכמי אברהם" ולהשיג הסכם גם עם סעודיה.

על פי דיווח בחדשות 12, התנאים המסתמנים לכינון הסכם בין ירושלים לריאד יכללו ויתור על הסיפוח ביהודה ושומרון, שמירה על הסטטוס קוו בהר הבית והענקת הקלות לפלסטינים. בנוסף, יהיה על נתניהו לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם ממשל ביידן, ובתמורה, האמריקאים יקדמו את המהלך ויאפשרו מכירת נשק לסעודיה. עוד דווח כי השרים בן גביר וסמוטריץ' התחייבו בפני נתניהו שלא לחבל במהלך.

עוד מבחזית החדשות

מוקדם יותר החודש הצהיר נתניהו בריאיון ל"וושינגטון אקזמינר" כי הוא "שואף להסכם שלום עם סעודיה על מנת לסיים את הסכסוך הישראלי ערבי". 

בריאיון לאתר החדשות הסעודית "אל ערביה" אמר נתניהו כי "נוכל לקבל יוזמת שלום חדשה שתהווה קפיצה אדירה להישג לפתרון הסכסוך הערבי ישראלי ובסופו של דבר, הסכסוך הפלסטיני ישראלי. וכמובן, אני מתכוון למה שיכול להיות שלום היסטורי מדהים באמת עם סעודיה".

עוד אמר נתניהו בראיון "אני מחויב להעמיק ולחזק את הסכמי אברהם הנפלאים שהיו לנו עם שכנינו, אבל אני חושב שהשלום עם סעודיה ישרת שתי מטרות",  "זו תהיה קפיצה אדירה לשלום כולל בין ישראל לעולם הערבי. זה ישנה את האזור שלנו בדרכים בלתי נתפסות. ואני חושב שזה יקל, בסופו של דבר, להשיג שלום פלסטיני ישראלי. אני מאמין בזה ואני מתכוון להמשיך בזה. כמובן, זה תלוי בהנהגת סעודיה אם הם רוצים להשתתף במאמץ הזה. אני בהחלט מקווה שהם יעשו זאת". , התנאים המסתמנים לכינון הסכם בין ירושלים לריאד כוללים ויתור על הסיפוח ביהודה ושומרון, שמירה על הסטטוס קוו בהר הבית והענקת הקלות לפלסטינים. בנוסף, על נתניהו לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם ממשל ביידן. בתמורה, האמריקאים יקדמו את המהלך ויאפשרו מכירת נשק לסעודיה. עוד דווח כי השרים בן גביר וסמוטריץ' התחייבו בפני נתניהו שלא לחבל במהלך.

בערוץ התקשורת I24NEWS דווח כי שר במשרד החוץ של סעודיה, עאדל אל-ג'ובייר, אמר בשיחות סגורות כי "הכיוון של יחסי סעודיה ישראל הוא נורמליזציה". על פי דיווחים, אל ג'ובייר נפגש בתחילת החודש שעבר עם נציגים של מספר ארגונים יהודיים במהלך ביקורו בוושינגטון ואמר להם "זה ייקח עוד זמן ולא צריך להקדים את המאוחר. ישראל ומדינות מפרץ אחרות קיימו נורמליזציה הדרגתית במשך שנים. יש לאפשר לתהליך להבשיל". 

עוד מבחזית החדשות

גורם בוועד היהודי האמריקאי מסר לגורמים במשרד החוץ בישראל, כי עאדל אל-ג'ובייר הדגיש בפניהם כי "נורמליזציה עם ישראל תתרחש. זאת שאלה של תזמון ולא של האם". בנוסף, בפגישה אחרת אל ג'ובייר סיפר לגורמים בקהילה שביקרו לאחרונה בסעודיה כי הצלחה עתידית של נורמליזציה עם ישראל תלויה גם בהצלחה של הגורמים המתונים בסעודיה.

לדברי השר הסעודי, ישנה התנגדות לא מבוטלת לנורמליזציה עם ישראל בתוך סעודיה, וכדי להתגבר עליה דרוש זמן. כמו כן, הסעודים מצפים מארה"ב ומהמערב לתמוך בממשלה הסעודית המקדמת רפורמות פנימיות בממלכה, שכן אלו מקדמות את החלקים המתונים בהחברה הסעודית. לטענת הנוכחים בפגישה, מטרת הביקור הייתה "להרגיש את הקרקע ולהעביר מסרים בקרב קבוצות חוץ ממשלתיות בוושינגטון במטרה לייצב את יחסי ארה"ב סעודיה". 

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. כדאי שסעודיה תעשה ויתורים לפלסטינים ותארח אותם אצלה, אם באמת זו אהבה לפלסטינים, מבלי לעלות על הראש היהודי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים