שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » הסכם הגרעין: נשיא ארה"ב חידש לרוסיה את הפטור מסנקציות באיראן
הפטור יאפשר לחברות רוסיות לפעול במתקני הגרעין באיראן, ולאיראן לשלם לפוטין על כמויות מוגבלות של אורניום מועשר | טד קרוז: "ביידן אובססיבי לחזור להסכם הגרעין"
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב | צילום: lev radin, שאטרסטוק

ממשל ביידן חידש בשבוע שעבר את הפטור מסנקציות על איראן, שמאפשר לתאגידים רוסיים לפעול במתקני הגרעין האיראני ללא הגבלות. הפטור אושר על ידי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ביום שלישי שעבר, אך הודעה על כך נשלחה לקונגרס רק ביום שישי, בסוף יום העבודה. הרפובליקנים מתחו ביקורת קשה על המהלך החטוף, וארגונים יהודיים בארצות הברית, טוענים כי ממשל ביידן "מנסה לטאטא את הוויתור על הסנקציות מתחת לשטיח דווקא בזמן שבו העולם דואג לגבי הברית הצבאית המחודשת בין איראן ורוסיה".

הפטור מאפשר לתאגידים כמו חברת האנרגיה הממשלתית של רוסיה, Rosatom, לפעול ללא הגבלה במתקן הגרעין בפורדו, וכן להמשיך לבצע עבודות בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר שבדרום איראן. בנוסף, מאפשר הפטור לאיראן לשלם לרוסיה עבור כמויות מוגבלות של אורניום מועשר, המשמש להפעלת כור מחקר גרעיני בטהרן, וניתן לאיראן על ידי ארה"ב ב-1967 כדי לייצר רדיואיזוטופ לפעילות רפואית ומטרות חקלאיות.

עוד מבחזית החדשות

חידוש הפטור שהיה במקור בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015, הוא חלק ממדיניות ממשל ביידן שנקבעה בתחילת השנה שעברה. ומבטלת את הסנקציות שהטיל הנשיא דונלד טראמפ על איראן. הפטור מאפשר לרוסיה לשתף פעולה עם עבודות גרעיניות באתרי העשרה באיראן. למרות זאת, ההחלטה הותירה סנקציות מסוימות על בניית שתי תחנות כוח גרעיניות חדשות באיראן.

יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, הרפובליקני מייקל מקאול, ביקר את המהלך בחריפות ואמר: "מדובר בהחלטה מטרידה שמערערת עוד יותר את הנורמות הבינלאומיות, ואינה עולה בקנה אחד עם המדיניות המוצהרת של הממשל לתמוך באוקראינה. לא ניתן לאפשר ל-Rosatom להרוויח מעבודה באיראן בזמן שהיא מתדלקת באופן פעיל את מלחמת התוקפנות הבלתי מעורערת של הקרמלין נגד אוקראינה".

עוד מבחזית החדשות

דוברו של הסנאטור הרפובליקני טד קרוז, שמנסה לקדם בימים אלה חקיקה שתמנע מביידן להמשיך ולחדש את הפטור, אמר ש"הוויתורים האלה מדגישים את מה שכולם כבר יודעים: ממשל ביידן אובססיבי באופן פתולוגי לגבי חזרה להסכם הגרעין עם איראן. הם כל כך אובססיביים עד שהם מיישמים חלקים מההסכם הקטסטרופלי האחרון, אפילו ללא הסכם חדש. הם כל כך אובססיביים שהם מוכנים לחזק את רוסיה והברית הרוסית-איראנית שתוקפת את הצבא והאזרחים האוקראינים".

יו"ר ארגון ציוני אמריקה, מורטון קליין, טען שמחטף האישור נעשה באופן מכוון כדי למנוע פרסום בתקשורת. לדבריו: "ברור שזאת הייתה כוונת הממשל. הרי לנוכח הסנקציות האגרסיביות נגד רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, הצעד הזה לא הגיוני כלל. חברות ממשלתיות רוסיות ירוויחו מיליארדים וארה"ב וישראל יהיו הרבה פחות בטוחות. ישראל תיאלץ לנקוט פעולה צבאית כדי לעצור את התוכנית של איראן, וממשל ביידן ממש לא עושה דבר כדי להרתיע את הטרוריסטים המטורפים האלה שמנהלים את איראן".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים