שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » הנשיא הרצוג בפרלמנט האירופי: "אנטישמיות עדיין קיימת – הכחשת שואה עדיין קיימת"
ברקע יום השואה הבינלאומי, נשיא המדינה עורך ביקור מדיני בפרלמנט האירופי בבריסל על רקע יום השואה הבינלאומי | במהלך הביקור יחנוך מיצג לזכר קורבנות הנאצים
הנשיא הרצוג במהלך נאומו בפרלמנט האירופ | צילום: חיים צח - לע״מ

בשעות אלה מקיים נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקור מדיני בבריסל, לרגל יום השואה הבינלאומי. הנשיא נאם הבוקר (חמישי) בפרלמנט האירופי, ונפגש עם הנשיאה רוברטה מטסולה. בסוף נאומו של הנשיא הרצוג, קם אחד מחברי הפרלמנט וצעק "Free Palestine".

נשיא המדינה חנך מיצג קבוע לזכר קורבנות השואה בכניסה לפרלמנט. הביקור בן היומיים מתקיים לרגל ציון יום השואה הבינלאומי, שיחול מחר (ה-27 בינואר), היום בו שוחרר מחנה אושוויץ בידי הצבא האדום לפני 78 שנים.

עוד מבחזית החדשות

הרצוג היה הנואם המרכזי בטקס שנערך בפרלמנט האירופי. בנאומו התייחס הרצוג לשואה כאל "תהום אפלה" בהיסטוריה האנושית וכאל לקח היסטורי עבור אירופה. לדברי הנשיא "עלינו לזכור לא רק את השואה והחורבן, אלא גם את הברית הקדושה שנכרתה בצד האסון הנורא. עלינו לקדש את זכר הנספים, להעלות על נס את רווחתם של השורדים שעדיין עמנו, ללמד ולחנך לאור לקחיה של הקטסטרופה ההיסטורית, ולמנוע את הישנותם של הפשעים המחרידים".

עוד אמר הנשיא: "אנו רואים כיום תנועות מקצוות הפוליטיקה האירופית והעולמית אשר נושאות בגאון את דגלה המכוער של האנטישמיות, שפעם נוספת מאיימת להפוך חברה דמוקרטית ומתורבתת לחברה שאוכלת את יושביה. לצערי הרב התמונה מדאיגה. השיח האנטישמי לא מתרחש רק במשטרים אפלים, הוא מתרחש בלב ליבו של המערב, הדמוקרטי, החופשי. שנאת יהודים עדיין קיימת. אנטישמיות עדיין קיימת. הכחשת שואה עדיין קיימת".

הנשיא פנה לנבחרי הפרלמנט האירופי וקרא להם לפעול נגד האנטישמיות. "אל תעמדו מנגד" אמר הרצוג "עליכם לקרוא את תמרורי האזהרה, לזהות את התסמינים של מגפת האנטישמיות, ולהילחם בה בכל מחיר. עליכם להבטיח שכל יהודי שחפץ לחיות חיים יהודים מלאים במדינתכם יעשה זאת בבטחה וללא חשש". הנשיא הוסיף להתייחס לביקורת על מדיניות ממשלת ישראל החדשה. "אני מבקש להדגיש את הגבול החמקמק שבין ביקורת על מדינת ישראל לבין שלילת קיומה".

הרצוג גם התייחס בנאומו לקשרים המדיניים של ישראל עם מדינות העולם הערבי. "הושטנו יד לשלום, וכרתנו בריתות והסכמי שלום חסרי תקדים, כולל הסכמי אברהם, ששינו ומשנים את המזרח התיכון מקצה לקצה, ואני מתפלל ליום בו נגיע לשלום גם עם שכנינו הפלשתינים".

בסיכום נאומו התייחס הרצוג לאיום האיראני ואמר: "עלינו לפעול יחד כקהילה אחת, נחושה ומגובשת, נגד כוחות האופל והשנאה שמאיימים עלינו לכלותנו. אני מתכוון בראש ובראשונה למשטר האיראני".

"המשטר האיראני לא רק קורא בפומבי להשמדה מוחלטת של מדינתי", הוסיף הרצוג, "אלא גם רוצח את בנות ובני עמו המבקשים לעצמם חירות וזכויות אדם ואזרח, מלבה מלחמות אזרחים ברחבי המזרח התיכון, נוטל חלק פעיל וקטלני במלחמה באוקראינה, ומפתח נשק להשמדה המונית".

נשיאת הפרלמנט, רוברטה מטסולה קידמה את פניו של הרצוג בברכה והתייחסה לחניכת המיצג. לדבריה: "השואה לא החלה באושוויץ אלא בדברים שקרו הרבה לפני כן ומשום שאנשים שתקו. אבל אנחנו איננו שותקים לנוכח הפשעים שמתרחשים באוקראינה". מוטסולה הוסיפה כי "להיות אנטישמי פירושו להיות אנטי אירופי".

בהמשך היום צפוי הנשיא הרצוג לתדרך את בכירי נאט"ו על האתגרים הביטחוניים של ישראל. תהיה זו הפעם הראשונה שנציג ישראלי בכיר מדבר בפני פורום זה. הרצוג ייפגש גם עם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, ועם בכירים בארגון. גם בפררום זה צפויה סוגיית איראן לעלות בהרחבה. אתמול נפגש הרצוג עם נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין.

בפגישת עם נשיאת האיחוד האירופי התייחס הרצוג למשטר האיראני: "אחד האתגרים העומדים בפנינו, ואני חושב שכבר ברור שהוא גם עומד בפני אירופה, הוא העובדה שאיראן נמצאת באירופה. איראן נלחמת באזרחי אוקראינה בכך שהיא מספקת מל"טים ונשק קטלני, מסכנת את העולם בחתירתה ליכולות גרעיניות, הורגת ומענה את אזרחיה. אנו מאמינים כי הגיעה העת שאירופה תנקוט בעמדה תקיפה ביותר בנושא האיראני".

עוד מבחזית החדשות

פון דר ליין השיבה בתגובה כי "חידשנו את מועצת האסוציאציה, חתמנו על הסכם תלת צדדי בנושא אנרגיה ועוד. אני בטוחה שאם נסתכל לתוך מערכת היחסים שלנו, הביטוי החזק ביותר לידידות בין ישראל לאיחוד האירופי הן 15 אלף תלמידי תכנית "ארסמוס" שהגיעו מהאיחוד האירופי לישראל, אבל גם מישראל אל האיחוד האירופי".

מוקדם יותר נפגש הרצוג עם המלך פיליפ ליאופלד. ועם הקהילה היהודית. הנשיא שוחח עם תלמידי בית הספר "גננו" ועודד אותם לעלות לישראל. בבית הכנסת הגדול של בריסל הוא קיבל אות הוקרה. הרצוג התייחס למחלוקת בישראל על הרפורמה המשפטית ואמר כי "אין זה סוד כי ברגע זה הקולקטיב הישראלי מתמודד עם שאלות אמתיות, הנושאות השלכות ישירות על הממדים הדמוקרטיים והיהודיים של מדינתנו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים