שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הנשיא הרצוג: "אני לא אדם תמים, אבל אני אופטימי"
על רקע ימי הזיכרון והעצמאות והחשש ממהומות בטקסי הזיכרון, התראיין נשיא המדינה יצחק הרצוג ואמר: "טוב שיש דיון וכאב, כי רק ככה שני הצדדים יבינו איך לצאת מהמיצר
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: חיים צח - לע"מ

על רקע יום הזיכרון ויום העצמאות שיחולו השבוע, והחשש ממהומות נגד שרים בטקסי יום הזיכרון, התראיין נשיא המדינה יצחק הרצוג לאתר "בחדרי חרדים" והשיב לשלל סוגיות שעל סדר היום הציבורי.

בפתח דבריו התייחס נשיא המדינה לשיחות ההידברות שמתקיימות בחסותו ואמר: "אני תומך מאוד בהידברות. כאומה שנמצאת בפתח 75 שנים לעצמאותה, שזה לא דבר מובן מאליו, אנחנו צריכים לעשות הכול כדי להגיע להידברות. אני לא אדם תמים, אבל אני אופטימי. יש חשיבות רבה לדיאלוג הזה".

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר הנשיא: "לא בכדי אויבינו חוגגים. אני רואה חומרים שאתם לא רואים – ואני בהחלט מוטרד. הם מפרשים לא נכונה את העובדה שיש בתוכנו ויכוח. הם כאילו שכחו שיש כל הזמן ויכוחים במדינה. יש כאן ויכוח מהותי שמשקף הרבה מאוד כאבים שפרצו מלמטה, ומחייב כל אחד מאיתנו להבין את האחר. זה רגע שיכול לצאת חיובי וליצור אנרגיה של הידברות והיכרות".

על הפערים בין הצדדים והאפשרות שהקואליציה תמשיך ברפורמה כפי שהוצגה תחילה, אמר הנשיא: "אני מקווה שלא תהיה חזרה למתכונת המקורית, כי לכולם ברור שהיו בה סיכונים ברורים ולא הסתרתי את דעתי בעניין. זה נאמר אפילו בידי מקורות החקיקה עצמם".

יחד עם זאת, הבהיר הרצוג: "העובדה שצריך לעדכן את גבולות הגזרה בין הרשויות היא דבר מאוד הגיוני בעיני. זה בא ממקורות יהודיים. אנחנו לומדים מתינוקות של בית רבן על "צדק צדק תרדוף". טוב שיש דיון וכאב, כי רק ככה שני הצדדים יבינו איך לצאת מהמיצר. ככה "איש תחת גפנו ותחת תאנתו יחיה" ונוכל לחיות ביחד".

הנשיא דחה את האמירות כי בתחילת התהליך הוא לא התערב ואמר: "בשלב הראשון היינו מעורבים ברצון להציע רעיונות. כרגע אנחנו מאפשרים להם להידבר בכל צורה שהם רוצים. כמובן שכרגע חשוב לי מאוד מאוד קולו של הציבור החרדי בנושא הזה. ציבור יקר וחשוב, שמאוד מעורה בהרבה תחומים וטוב שנציגיו יהיו מעורבים במתווה הזה".

עוד מבחזית החדשות

לשאלת המראיין מה חלקם של הנציגים החרדים במהלך אמר הרצוג: "אני חושב שהציבור החרדי ומנהיגיו חשובים מאוד בתהליך. הם חלק חשוב בממשלה. כרגע הם מיוצגים בידי הצוות שמנהל את המו"מ מטעם הקואליציה, אבל אני לא אדיש לכך שמנהיגי הציבור, שחשובים לי, צריכים להישמע בפניי. אני מכבד ומעריך אותם ומשוחח איתם לא מעט. התייחסתי לסוגיות מסוימות במתווה. באופוזיציה לא אהבו כמה דברים שם, כמו זה שאמרתי שמתווה גיוס-שירות בהסכמה של החרדים יהיה מוגן לתקופה סבירה".

נשיא המדינה התייחס גם לסאגת חוק הגיוס ואמר: "עכשיו כשנכנסים לנושא פוליטי לוהט כמו חוק הגיוס, נשיא המדינה לא יכול לנקוט בצד כזה או אחר על דבר כזה או אחר. אבל בגדול, אני כבר 25 שנה בתחום הזה. הייתי חבר ועדת טל וכבר זוכר על ח"כים חרדים שלא חתמו על המלצות הוועדה. בסופו של דבר, לצערי, בג"ץ פסל את בחוק בגלל שהוא לא קודם מהר. לדעתי זו הייתה טעות. כל הנושא הזה הוא תהליך חברתי. עוברים שינויים עמוקים בחברה החרדית, ואני בהשקפת עולמי אומר – איש באמונתו יחיה. היום אני רואה במערכת הביטחון בהרבה מאוד מקומות גברים ונשים חרדיים במעגלי שירות משמעותיים, אבל בגיל מבוגר יותר".

הנשיא הדגיש כי יש חשיבות בשיווין בנטל ואמר: "בסופו של דבר צריך צה"ל חזק והשירות בצבא מאוד חשוב. צריך גם להתחשב בכך שמשפחות של משרתים בצבא רוצות שכולם יישאו בנטל. כמובן שאני מכיר את התשובה החרדית, ואני לא עומד לקיים דיון על כך אבל רק אומר שאני מאמין בדיון חברתי. צריך חקיקה שתהיה פטורה מביקורת שיפוטית שתעזור להתקדם על ציר זמן סביר. לגבי הסעיף הספציפי של פסקת ההתגברות, אני אומר בוודאי שזו תהיה פסקת התגברות שמותאמת לנושא הזה".

הנשיא התייחס ליום העצמאות שיחול השבוע ואמר: "כשאני מציין השבוע 80 שנה למרד גטו ורשה, בו היו גם תלמידי ישיבה, אני אומר שאם היו יודעים שכיום אעמוד בגטו עם נשיא פולין ונשיא גרמניה ואנו נשבעים להילחם באנטישמיות – אולי זה היה נותן להם תקווה. בואו גם אנחנו נעריך את מה שיש לנו ונראה את חצי הכוס המלאה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים