שיתוף
תגובות
חדשות » הנוירולוגים יוצאים למאבק: "25 רופאים על 20 אלף מקרי שבץ"
עתיד הרפואה
הם בחזית המאבק להצלת חיים, עובדים ללא הפסקה בתנאים קשים, וסובלים ממחסור חמור בכוח אדם ומשכר נמוך. כעת יוצאים הרופאים המטפלים לקרב על רפואה טובה יותר לחולים
רופאים בבית חולים קפלן | צילום: גלעד שעבני שופן

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר איתו צפוי להתמודד שר הבריאות החדש הוא גיבוש הסכמי שכר עם הרופאים, לאחר שההסכם האחרון נחתם בשנת 2011. על רקע המחסור העצום ברופאים נוירולוגים ותנאי ההעסקה הירודים שלהם, מכריזים הנוירולוגים כי לא יהיו חלק מההסכם החדש ללא התייחסות מיוחדת למצבם הקשה באופן ספציפי.

הנוירולוגים אמונים על טיפול בשורה של מחלות ואירועים מורכבים כמו שבץ מוחי, אפילפסיה, טרשת נפוצה, פרקינסון ועוד הודיעו כי ייצאו למאבק בעניין. הנתונים מטרידים במיוחד, ומהם עולה כי נכון לשנת 2020 היו בישראל רק 355 נוירולוגים מומחים בכל התחומים. בעוד שבישראל היחס בין מספר הנוירולוגים הוא 3.8 לכל 100 אלף בני אדם, באירופה היחס הוא 8.3. עוד עולה מהנתונים כי 30% מהמומחים הם מעל לגיל הפרישה ו־40% הם בני 55 ומעלה.

עוד מבחזית החדשות

בדו"ח מיוחד שפרסם משרד הבריאות וסקר את המצב בתחום הזה נכתב כי "המערך הנוירולוגי בישראל, בבתי החולים ובקהילה, צמח בקצב איטי יחסית להתפתחות המהירה והעלייה הצפויה של הצורך בשירותים מתקדמים, תשתיות וכוח האדם על הכשרותיו. על כן יש צורך ניכר בשיפור השירות הנוירולוגי על היבטיו השונים ברמה הארצית". אחת המסקנות המרכזיות של הצוות שבחן את המערך הנוירולוגי היה, כי יש להגדיל באופן משמעותי את מספר הרופאים, לצד תוספת מיטות.

לדברי ד"ר רני ברנע, נוירולוג בכיר ביחידה לנוירולוגיה וסקולרית ומנהל המרכז לשבץ מוחי בבית החולים בילינסון "ב־15 שנה האחרונות המקצוע השתנה בצורה קיצונית משום שההתפתחות הטכנולוגית ברפואה מתרחשת הרבה יותר מהר מהתפתחויות ארגוניות בעולם הרפואה. לפני 15 שנה, המקצוע היה בעיקרו דיאגנוסטי עם יכולת התערבות טיפולית נמוכה וזה התווה רפואה מאוד מסוימת. הקצבים והעומסים היו שונים לחלוטין, ובגלל שלא היו טיפולים יעילים, פחות אנשים פנו אלינו. בשנים האחרונות יש לנו אפשרות לטפל בנזקים נוירולוגים בזמן אמת, מה שלא היה לנו בעבר".

עוד מסביר ד"ר ברנע כי "הדבר יצר ציפייה מהציבור לתת מענה מהיר ובעומסים גדולים, וזה פשוט הונחת על הרופאים הנוירולוגים וכמו כל ארגון, קשה להגיב לשינויים. היום, בהרבה בתי חולים ובעיקר בפריפריה, יש יחסית מעט נוירולוגים והחולים מקבלים את המענה שלהם מרופאים שאינם נוירולוגים, שם הם מקבלים בירור וטיפול פחות איכותי, פשוט כי אין את הידע. התחלואה הנוירולוגית בעלייה ואין את כוח האדם המתאים. הנוירולוגיה נמצאת בתחתית הסולם מבחינת השכר ברפואה הציבורית. יש 20 אלף מקרי שבץ מוח בישראל בשנה, ומטפלים בהם 25 רופאי שבץ מוח, ככה זה לא יכול להימשך".

לטענתו, הסיבה לכך היא, שבמשך השנים, כשניתנו תוספות שכר למקצועות מסוימים עקב מחסור בכוח אדם, הנוירולוגיה לא נכללה בהם, מכיוון שהנוירולוגים לא היו מאוגדים מספיק ולא היו מספיק בחזית הרפואה. "הגענו למצב בשנת 2022 שהנוירולוגיה היא בתחתית מבחינת ערך היום וערך שעת העבודה. פרחי הרפואה כמובן רואים את זה ומתרחקים מהמקצוע" לדעת ברנע "הנוירולוג והפנימאי עובדים שכם אל שכם במיון כל הלילה, והנוירולוג מרוויח 27 אחוז פחות. הדבר הזה חייב להשתנות בהסכם השכר הקרוב. אנחנו לא יכולים לעבור לסדר היום ללא קבלת התוספות הללו. אנחנו נילחם על כך. יש בישראל 20 אלף מקרי שבץ מוח בישראל ומי שאמור לטפל בהם הם 25 רופאי שבץ מוח, וזה לא יכול להימשך".

עוד מבחזית החדשות

באיגוד הנוירולוגי מבהירים כי המקצוע נמצא במשבר חריף. יו"ר האיגוד פרופ' דוד טנה אומר כי "כדי שרפואת המוח בישראל תתקדם ויהיו לנו מספיק רופאים, אנחנו חייבים לפתור את פערי השכר, כי זו הסיבה מספר אחת למשיכת רופאים למקצוע המקסים, המתפתח והחשוב הזה". "אנחנו יודעים שכיום, במצב הנוכחי, הנוירולוגים הם בתחתית ההשתכרות גם בשוק הציבורי וגם בשוק הפרטי, לעומת תחומי רפואה דומים בישראל ואת העיוות ההיסטורי הזה חייבים לתקן. נעשה כל מה שצריך מול ההסתדרות הרפואית ומשרד הבריאות כדי למצוא דרכים לתעדף את המקצוע. כל הגורמים מבינים את המצב היום, ישבנו ונפגשנו עם ראשי הר"י וגורמי המקצוע הרלוונטיים במשרד הבריאות. אנחנו נעמוד על המשמר ונדאג שזה יקרה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים