שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הממשלה ה-37 יוצאת לדרך: אלו טקסי חילופי השרים שמתקיימים
טקסי חילופי השרים המסורתיים בממשלה החדשה יתקימו לאורך הבוקר והצהריים | יריב לוין סירב לטקס עם גדעון סער | אריה דרעי וניצן הורוביץ יקיימו טקס סגור לתקשורת
ישיבת ממשלה ראשונה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם השר אריה דרעי והשר יריב לוין | צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

ביום חמישי הושבעה ממשלת ישראל ה-37 והבוקר, יתקיימו טקסי חילופי השרים המסורתיים במשרדי הממשלה השונים, על רקע מתיחות חסרת תקדים בין הקואליציה לאופוזיציה, שהובילה לכך שכמה שרים הודיעו שלא יקיימו את הטקס כמקובל.  

שר המשפטים הנכנס, יריב לוין, ביקש שלא לקיים טקס חילופים במשרד עם השר היוצא גדעון סער, ובמקום זה ביקש לקיים פגישת חפיפה מסודרת לתפקיד. השניים אמנם תמימי דעים ביחס לפורמה במערכת המשפט, אך לא מסכימים על הדרך הנכונה לביצוע. יומיים אחרי הבחירות, איחל סער הצלחה לממשלה החדשה ואמר כי "מערכת המשפט זקוקה אמנם לתיקונים, אבל לא לפוליטיזציה. פוליטיזציה היא סכנה גדולה למערכת המשפט שלנו". לפני כשבועיים אמר סער כי "כוונת השלטון החדש היא לאלף את הרשות השופטת, את מערכת אכיפת החוק ואת השירות הציבורי באמצעות הפחדה יומיומית". 

עוד מבחזית החדשות

לעומת זאת לוין, נחשב לאחד המבקרים הבולטים של מערכת המשפט, ומי שהתבטא לא אחת בצורה חדה כלפי שופטי בית המשפט העליון. את תפקיד שר המשפטים קיבל כדי לבצע את הרפורמות ובהן ככל הנראה פסקת ההתגברות, שינוי שיטת בחירת השופטים, הפיכת משרות היועמ"שים למשרות אמון ועוד. 

למרות הפערים האידיאולוגיים ביניהם, נראה כי הסיבה האמיתית לאי קיום הטקס היא דווקא אישית. סער נחשב לשנוא נפשו של נתניהו, בעוד לוין נחשב לאחד מידידיו הטובים ביותר במערכת הפוליטית. 

טקס נוסף שלא יתקיים הוא במשרד התחבורה, בין השרה הנכנסת מירי רגב לשרה היוצאת מרב מיכאלי. גם במשרד זה תתקיים פגישת חפיפה מסודרת בין השתיים. 

בעבר כאשר רגב החליפה במשרד את בצלאל סמוטריץ', הוא טען כי היא לא רצתה לקיים עמו חפיפה מסודרת. סמוטריץ' שביקר את רגב רבות בעת שכיהנה במשרד טען אז כי "כשנכנסתי למשרד התחבורה, ישראל כץ ביקש שאתחיל עוד ארבעה ימים כדי שיעשה לי חפיפה". "אני אסיר תודה לו על כך. ארבעה ימים הוא השקיע בלחפוף אותי, הביא את כל הגורמים במשרד ואת כל חברות הביצוע, עשה דיוני סטטוס, העברת מקל הכי מסודרת בעולם. ככה מתנהל אדם שאכפת לו מהמשרד. כשרגב החליפה אותי הצעתי לה גם, והיא לא רצתה. היא אמרה לי בוא נשב חצי שעה אחרי הטקס של החילופים". 

אריה דרעי וניצן הורוביץ, קיימו טקס במשרד הבריאות, שהיה סגור לתקשורת. ביתר המשרדים בחרו לקיים את הטקס בצורה המקובלת, והטקסים יתקיימו בין השעות 10:30 ל-14:30. בין היתר, שר השיכון הנכנס יצחק גולדקנופף יתחלף עם זאב אלקין, שר הפנים הנכנס אריה דרעי יתחלף עם השרה היוצאת איילת שקד, שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' יתחלף עם אביגדור ליברמן השר היוצא, השר לביטחון לאומי הנכנס איתמר בן גביר יתחלף עם השר היוצא עמר בר-לב ושר הביטחון הנכנס יואב גלנט יתחלף עם בני גנץ, לאחר שהשניים כבר נועדו ביום שישי האחרון. 

אחד הטקסים המעניינים ביותר הוא טקס החילופים בין עמר בר-לב לבן גביר, שמתכנן לשנות את שם משרדו מהמשרד לביטחון הפנים למשרד לביטחון לאומי. בין השניים קיימת מתיחות רבה ויחסים עכורים. 

טקס מעניין נוסף הוא החילופים במשרד האוצר, בין בצלאל סמוטריץ' ואביגדור ליברמן. שר האוצר הנכנס מתח לא אחת ביקורת על המדיניות הכלכלית של הממשלה היוצאת, כשמנגד גם ליברמן לא חסך את ביקורתו מהממשלה הנכנסת, והתבטא כהרגלו בצורה חדה נגד השרים וראש הממשלה. 

אחד המהלכים הראשונים של סמוטריץ, צפוי להיות ביטול העלאת המיסים על השתייה המתוקה והכלים החד-פעמיים, סוגיה שהובילה לוויכוחים מרים בין הקואליציה לאופוזיציה. בעבר התבטא סמוטריץ' כלפי ליברמן "פוליטיקאי ציני ומסוכן, חסר אידיאולוגיה ועכבות, זגזגן עם אפס הישגים בשלושים שנה". עם זאת, האידיאולוגיה הכלכלית של שניהם דומה. שניהם מאמינים בשוק חופשי וקפיטליזם, וגם סמוטריץ' צפוי לקדם רפורמות כלכליות אנטי סוציאליסטיות. 

עוד מבחזית החדשות

במשרד הביטחון שוררת אווירה נעימה יותר. השר היוצא גנץ החמיא לגלנט ואיחל לו הצלחה, וגם השר הנכנס לא חסך שבחים מקודמו בתפקיד. השניים נועדו ביום שישי האחרון והפיצו תמונה מהפגישה, זמן קצר אחרי שהשתתפו יחד באזכרה של אמנון ליפקין שחק. למרות זאת, אמר גנץ ביום שישי כי "יש חשש אמיתי לביטחון ישראל, שתלוי כעת בגחמות של קיצוניים חסרי ניסיון". בעבר אמר גנץ לגלנט כי הוא יהיה "שר ביטחון סוג ב'", וייאלץ לשאת באחריות. 

מלשכת גלנט נמסר לגבי פגישת החפיפה עם גנץ כי "השניים שוחחו על הנושאים הביטחוניים והמדיניים שעל הפרק. בנוסף, דנו בסוגיות מבצעיות, בנושאי בניין והפעלת הכוח והתיאום הנדרש מול כלל גופי הביטחון". גלנט הודה לגנץ על "תרומתו רבת השנים למען ביטחון מדינת ישראל", ואמר  כי "שמעתי בקשב את תפיסתו לגבי האתגרים הביטחוניים המורכבים העומדים לפתחה של מדינת ישראל. ביטחון ישראל עומד מעל לכל מחלוקת, סיכמתי עם גנץ שנעמוד בקשר גם בהמשך הדרך".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים