שיתוף
תגובות
בריאות » המלצות המומחים ליום הכיפורים
גמר חתימה טובה!
לקראת יום הכיפורים הבעל"ט אספנו עבורכם טיפים חשובים שיעזרו לכם לעבור את הצום בבריאות טובה. כי זו המצווה החשובה ביותר ביום הקדוש "ועיניתם את נפשותיכם"
תגיות: ,
מנהג כפרות | צילום: Gil Cohen Magen, שאטרסטוק

לדעת רוב הפוסקים, מצווה מדאורייתא להרבות באכילה ושתייה בערב יום הכיפורים.אמרו חכמים "כל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי" (יומא פא, ב). ואף שהתענית קשה מהאכילה, רצה הקב"ה להרבות שכרנו, והחשיב לנו את האכילה בתשיעי כאילו גם היא תענית.

אילו מזונות רצוי לאכול בסעודה המפסקת וכיצד כדאי לשבור את הצום? 

מומלץ לאכול כ 3–5 ארוחות קטנות בערב יום הכיפורים, מהבוקר ועד לסעודה המפסקת, כך שכל ארוחה תכיל פחמימות מורכבות כמו לחם, קרקרים, אורז  או פסטה. מטרתן של פחמימות מורכבות אלו היא למלא את מאגר הפחמימות (גליקוגן) שהולך ומתדלדל בשעות הראשונות של הצום. במקביל לפחמימות, יש לשלב מנות חלבון כמו גבינה או מוצרי חלב.

חשוב לשתות מים במהלך היום שלפני הצום, על מנת להרוות את הגוף בנוזלים.  לא מומלץ לשתות שתיה מתוקה שהיא מרווה פחות ויכולה להגביר את תחושת הצמא. מומלץ להפחית בהדרגה בשתיית משקאות המכילים קפאין לקראת הצום. את ההפחתה כדאי להתחיל כשלושה ימים לפני הצום.

על הסעודה המפסקת להיות משביעה, אך לא כבדה יותר מידימ. אכילה מוגזמת בסעודה זו תכביד, תגרום לעייפות  ולא תשפיע כלל על תחושת הרעב לקראת סוף הצום. לכן מוטב לאכול ארוחה רגילה, או מעט גדולה מהרגיל. מומלץ שהארוחה תכלול מרק ירקות או עוף או סלט בתוספת כפית שמן, מנת בשר, דג או חלבון מהצומח (קטניות או סויה), תוספת פחמימה (כמו אורז או אטריות) ירקות מבושלים וחיים. מומלץ להימנע מאכילת חטיפים או מזונות מלוחים בערב יום הכיפורים. 

את הצום מומלץ לשבור באכילת פרוסת לחם מרוחה בממרח מתוק או בפרוסת עוגה ושתיה חמה כמו תה ירוק בלגימות קטנות. עיכול מזון דורש מהגוף מאמץ ולכן יש לתת לו את הזמן להסתגל לתנאים החדשים ורק לאחר הארוחה הקטנה מומלץ לאכול ארוחה נוספת בכמות גדולה יותר. בשבירת הצום מומלץ לאכול מנת חלבון כמו עוף או דג ותוספת פחמימה כמו אורז או תפוחי אדמה. מומלץ לאכול לאט וללוות את האוכל בשתייה. 

למרות שהצום מורגש בעיקר בתחושת הרעב, הסיכון הבריאותי המיידי עלול להיות דווקא בשל התייבשות. במקרים הבאים יש להפסיק את הצום ולשתות באופן מיידי (זוהי המלצה רפואית ולא הלכתית). חולי סוכרת שרמת הסוכר שלהם נמוכה ויש חשש להיפוגליקמיה, צריכים לשתות משקה ממותק באופן מיידי.

חולים שסובלים מלחץ דם לא מאוזן בעקבות הצום, תיתכן ירידה קיצונית בלחץ הדם. במקרה כזה יש לשתות באופן מיידי הרבה נוזלים. בכל מצב של הרגשת עילפון או חולשה קיצונית – מומלץ לשתות נוזלים. בכל חשש להתייבשות, המתבטאת במיעוט במתן שתן, בזיעה קרה, בדופק מהיר, בחולשה כללית ובתחושת עילפון – יש לשתות נוזלים.

בברכת גמר חתימה טובה!

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים