שיתוף
תגובות
בריאות » המכון לרפואה משפטית הפסיק לנתח מתים ערבים בשבת
המכון לרפואה משפטית באבו כביר נסגר בשבת האחרונה לנתיחת גופות מוסלמים במסגרת פיילוט של משרד הבריאות בשנה החולפת. משרד הבריאות "מחסור חמור בכוח אדם"
המכון לרפואה משפטית באבו כביר | צילום: Ori, ויקיפדיה

בשבת האחרונה נסגר המכון לרפואה משפטית באבו כביר לנתיחת גופות מהחברה הערבית, עקב אי העברת תקציב ממשרד הבריאות למכון. בשנה האחרונה היה המכון פתוח בשבתות לנתיחת גופות של מוסלמים שגם הם נוהגים שלא להלין את המת ומעוניינים לקבור אותו במהירות האפשרית.

עד לפני שנה, פעל המכון באופן מצומצם בסופי שבוע ורק במקרים דחופים, אולם לא בוצעו נתיחות. בנובמבר 2021 החליט משרד הבריאות לערוך פיילוט שבמסגרתו תוקצבו כוננויות מיוחדות בשבתות כדי לנתח גופות מהחברה הערבית. הפיילוט נמשך עד נובמבר האחרון ומנכ"ל משרד הבריאות היוצא, פרופ' נחמן אש, החליט להאריך אותו בחודש נוסף עד סוף שנת 2022.

עוד מבחזית החדשות

התקציב לפיילוט הגיע מהכספים הקואליציוניים של ח"כ ווליד טאהא, אולם משרד האוצר העביר למשרד הבריאות תקציב להמשך פתיחת המכון עד השבת האחרונה, הראשונה של השנה החדשה.

במכון לרפואה משפטית טוענים כי קיים מחסור קשה בכוח אדם, ועובדים בו רק שמונה אנתרופולוגים משפטיים שהוכשרו לנתיחת גופות. בשנה האחרונה הם עבדו שישה ימים בשבוע במשך משמרות ארוכות כדי להמשיך את הפיילוט, אך העומס היה גדול במיוחד. גם במקצועות כמו עובדים סוציאליים, קיים מחסור חמור והמכון נאלץ בשבתות להיעזר בעובדים סוציאליים במיקור חוץ כדי שעובדיו לא יאלצו לעבוד שבעה ימים בשבוע.

מנסור עבאס, יו"ר רע"ם אמר לוואלה כי "ההחלטה הזו הדהימה אותנו בחברה הערבית. חשבנו שעל סמך ניסיון השנה שעברה כל הגורמים הפנימו כמה שחשוב להפעיל בשבת את המכון ולאפשר את שחרור גופות, גם בשל האיסור בהלכה האיסלאמית, שזה ממש כמו ביהדות, על מנת שלא להלין את המת. אנחנו חשבנו שהפנימו כמה זה משליך על האווירה ביישובים, שזה נכון גם במקרי מוות טבעי ושבעתיים במקרי הרג או רצח. אנחנו חושבים שמן הנכון לאפשר את ההסדר הקיים ולהמשיך לפעול בשבת ואני מקווה שגם שר הבריאות וגם מנכ"ל משרדו וגם מנהל המכון יתעשתו ונחזור להסדר שפעל".

עוד אמר עבאס כי "אני חושב שגם משטרת ישראל יודעת את זה, כי אני יודע שלא פעם היא מתערבת ומבקשת את זירוז ההליכים במכון ויודעת עד כמה אלה חשובים כדי להביא שקט בכל הרמות. אנחנו כמובן פועלים מול כל הגורמים להמשך ההסדר ולהקצאת המשאבים הדרושים". עוד הוסיף עבאס "אנחנו כמובן מברכים על היוזמה לפתוח סניף של המכון בצפון, זה חשוב לא רק לחברה הערבית אלא לכולם, אבל עד אז, הכל צריך להימשך בהסדר כפי שהיה"

עוד מבחזית החדשות

גם חה"כ אחמד טיבי שוחח עם וואלה ואמר "שוחחתי עם משרד האוצר ועם משרד הבריאות. שר הבריאות אכן הודיע שהבעיה מבחינתם היא כח אדם ולא תקציב. הם ואנחנו ממשיכים לטפל בעניין כדי להביא לפתרון". טיבי העלה את הנושא גם בוועדת הכספים. בשיחה של טיבי עם יו"ר הוועדה משה גפני ומנכ"ל משרד הבריאות, טען גפני כי יש מחסור ברופאים וכוח אדם. בוועדה סוכם כי ימשיכו במאמצים להשאיר את השירות בסופי השבוע, וגפני אמר שגם הוא מבקש שלא לסגור את המכון בשבת.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "המכון הלאומי לרפואה משפטית פועל 24/7 ,כשבסופי שבוע ישנה קבלה ושחרור של מנוחים על מנת שלא להלין את המת. בשנה שעברה התקבלה החלטה על תקצוב פיילוט שבו, בנוסף לפעילות זו של המכון לרפואה משפטית, יבוצעו בדיקות ונתיחות של מנוחים מהחברה הערבית גם בסופי שבוע. הפיילוט הסתיים בימים אלו. חשוב לציין כי ישנו מחסור בכוח אדם שמקשה מאוד על עבודה 24/7 במתכונת כפי שהייתה נהוגה בפיילוט". בימים הקרובים יתקיים דיון בנושא ויוחלט על מתווה הפעילות במכון.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים