שיתוף
תגובות
חדשות » המבצע בג'נין: דחפורים פינו צירים, כטב"מים תקפו מהאוויר
תיעוד נרחב
כוחות צבא גדולים פתחו במבצע נרחב שתוכנן יותר משנה ונשמר בסודיות מוחלטת | חיל האוויר תקף מטרות מהאוויר | דובר צה"ל: "לא באנו לכבוש את מחנה הפליטים ג'נין"
תגיות: ,
פעילות צה"ל בג'נין הבוקר | צילום: רשתות לפי סעיף 27א'

מאות לוחמים משתתפים במבצע שהחל הלילה בג'נין, לצד כלי הנדסה שמפנים צירים וכטב"מים שתוקפים מטרות מהאוויר. לפחות 4 מחבלים חוסלו במהלך הפעילות. דובר צה"ל: "כוחות חטיבת הקומנדו, צנחנים וגולני נעים בשטח ותופסים מבנים מסביב למחנה הפליטים". בג'נין טוענים: מספר נפגעים שלא היה כמותו מ-2002.

פעילות הכוחות בשטח | צילום: דובר צה"ל

ישראל עדכנה את ארצות הברית כי בכוונתה לצאת לפעולה בג'נין. אך לא מסרה לוושינגטון מועדים מדויקים וגם לא פרטים על מתווה הפעולה.

עוד מבחזית החדשות

דובר צה"ל, תת-אלוף דני הגרי, אמר כי כוחות מיוחדים נעים בתוך מחנה הפליטים ג'נין. עד כה נעצרו עשרות חשודים, שנחקרים בידי צה"ל וכוחות הביטחון, כמו כן, נסרקו עשרות דירות. הכוחות נערכים להתמודד עם ירי והפרות סדר.

במבצע משתתפים מאות חיילים במטרה לשקם את ההרתעה הישראלית בצפון השומרון, בדגש על ג'נין, עם פגיעה נרחבת במחבלים. בין מאות הלוחמים נמנים גם כוחות חטיבת הקומנדו ויחידות מובחרות נוספות, בליווי עשרות כלי טיס וכלי הנדסה שמפנים את הצירים. התקיפות האוויריות, מתבצעות כרגע באמצעות כטב"מים ולא באמצעות מטוסי קרב או מסוקים.

בישראל מקפידים לא לכנות את הפעולה במחנה הפליטים ג'נין "מבצע", על אף שמודבר בפעילות רחבת היקף, עם כוחות רבים שנפרסו בפאתי מחנה הפליטים ותקיפות אוויריות. שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "כוחות הביטחון פועלים בשעות האחרונות בריכוז מאמץ נגד מוקדי הטרור בג׳נין. נגד הטרור ננקוט בגישה התקפית ויוזמת. כל מי שיפגע באזרחי ישראל, ישלם מחיר כבד. אנו עוקבים מקרוב אחר התנהגות אויבנו. מערכת הביטחון ערוכה לכל תרחיש. מחזק את צה"ל ושב"כ בפעילותם הנחושה. נרדוף ונשיג את אויבנו".

הפלסטינים פרסמו סרטונים של פעילות הדחפור D9 של צה"ל במחנה הפליטים בג'נין. תפקידו של הדחפור הוא לפתוח צירים חלופיים ולא לעשות שימוש בדרכים המוכרות והידועות, ששם עלולים המחבלים להטמין מטענים ומארבי ירי לכוחות. בנוסף, הדחפור חושף את השטח בעומק האדמה ופוגע במטענים במידה והוטמנו. המטרה היא לאפשר כניסה בטוחה של הכוחות לג'נין, אחרי שבמבצעי המעצרים האחרונים התמודדו כוחות הביטחון עם מטענים. ה-D9 מכונה בצה"ל "דובי", ובעבר שימש לפתיחת צירים בעזה. הכף שלו ממוגנת מאוד.

דחפור צה"ל D9 בפעילות לפתיחת צירים | צילום: דובר צה"ל

מנהל בית החולים הממשלתי בג'נין טען הבוקר: "לא קיבלנו מספר כזה של פציעות חמורות מאז 2002", אז פתח צה"ל במבצע חומת מגן. מנגד, גורם ביטחוני הבהיר היום כי "זה לא חומת מגן, המצב הזה היה שונה".
בינתיים, מסגדים בעיר ג'נין מבקשים מהתושבים לפנות לבתי החולים בעיר ולתרום דם בשל מספר הפצועים הגבוה. בתי החולים הכריזו על "מצב חירום ואי עמידה בלחץ".

דובר צה"ל מסר, המחבלים הכינו ללוחמים "דירות ממולכדות" עם עשרות בלוני גז וחיווטי מטענים ורימונים – אך כל אלה לא הופעלו מכיוון שהופתעו במכת הפתיחה.

דירה ממולכדת בג'נין | צילום: דובר צה"ל
דירה ממולכדת | צילום: דובר צה"ל

יש לציין כי המבצע מתוכנן זה כשנה באוגדת איו"ש, עבר מספר התאמות ועדכונים ונדחה כמה פעמים. על פי צה"ל מטרתו לשקם את ההרתעה הישראלית בצפון השומרון בדגש על ג'נין, לדברי גורם ביטחוני בכיר, המבצע אושר כבר לפני עשרה ימים. אך בישראל הוחלט להמתין לסיומו של חג הקורבן כדי להתחיל במבצע. שוטרי המנגנונים הפלסטינים נדרשו לצאת מהעיר ג'נין עם תחילת הפעולה. יש דריכות גבוהה במערך ההגנה האווירית בעיקר בדרום, אך בישראל מעריכים בשלב זה כי עזה תישאר מחוץ לאירוע, בהנחה שהמבצע יישאר תחת שליטה.

על פי הודעה משותפת של צה"ל ושב"כ, עם פתיחת המבצע הותקפה מפקדה המהווה את חמ"ל האחוד של הפלגים במחנה הפליטים בג'נין ופעילי "גדוד ג'נין". עוד נמסר כי המפקדה שימשה בנוסף כחמ"ל תצפית, כמקום התכנסות של מחבלים חמושים לפני ואחרי פעילות טרור, כאזור התחמשות בנשקים ומטענים וכמרכז הקשר והתקשורת של הפעילים. בנוסף, המפקדה שימשה מחסה לפעילים מבוקשים על רקע ביצוע הפיגועים בחודשים האחרונים בגזרה. המפקדה פעלה ליד מרפאה ושני בתי ספר, אחד מהם של אונר"א.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים