שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » היום שאחרי: כך התפתח המרד שלב אחר שלב
סקירה נרחבת
ראש קבוצת וגנר, יבגני פריגוז'ין, שנשלח על ידי פוטין להילחם בשדה הקרב באוקראינה, הסתכסך עם ראשי הצמרת הביטחונית ברוסיה | לטענתו צבא רוסיה תקף את אנשיו
ראש כוח וגנר, יבגני פריגוז'ין | צילום: TVP

ראש קבוצת וגנר, שנשלח על ידי פוטין להילחם בשדה הקרב באוקראינה, הסתכסך עם ראשי הצמרת הביטחונית ברוסיה לאחר שטען שמאות מחייליו נהרגו בהתקפה רוסית.

ב-24 בפברואר 2022, פלש נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאוקראינה, וגורמים בקרמלין טענו שזה יהיה כמו "טיול בפארק". אך עד מהרה הסתבר שההערכה הייתה שגויה, וכשהמצב הסתבך פנה פוטין לעזרת חברו הטוב, יבגני פריגוז'ין, שעמד בראש קבוצת שכירי החרב הידועה לשמצה, וגנר.

עוד מבחזית החדשות

קבוצה זו היוותה כוח משמעותי בכיבושה של העיר באחמוט שבמזרח אוקראינה. אך למרות זאת, לאורך חודשי המלחמה הארוכים התגלעה יריבות עזה בין פריגוז'ין וקבוצת וגנר לבין משרד ההגנה הרוסי בראשות השר סרגיי שויגו. בין היתר, האשים פריגוז'ין את שויגו והרמטכ"ל הרוסי גרסימוב בהפקרת לוחמיו בשדה הקרב, מניעת תחמושת, ויחס מפלה לעומת כוחות הצבא הרוסי.

במהלך הקרבות העזים על העיר באחמוט, פרסם פריגוז'ין תיעוד כשמאחוריו גופות רבות של לוחמיו, והאשים את השר שויגו והרמטכ"ל גרסימוב בבגידה, משום שלא סיפקו להם את כמות התחמושת הנדרשת ללחימה. פריגוז'ין האשים את צמרת הצבא ברוסיה שהיא משקרת לפוטין וכי הוא אינו מעודכן בהצלחות האדירות של צבא אוקראינה במתקפת הנגד.

ביום שישי האחרון, העלה פריגוז'ין סרטון ובו תהה על צצדקת המלחמה באוקראינה "בשביל מה היה צורך במלחמה?", שאל בסרטון והשיב: "היה צורך במלחמה כדי שחבורת חלאות פשוט תחגוג". הוא גם טען שרוסיה לא הייתה מאוימת על ידי אוקראינה ומדינות ברית נאט"ו, ושרוסיה היא זו שתוקפת את האוכלוסייה במחוז דונבאס מאז 2014.

שעות ספורות לאחר פרסום הסרטון, טענו פריגוז'ין ואנשי קבוצת וגנר, כי בתגובה הפציצו אותם כוחות משרד ההגנה הרוסי באוקראינה, באמצעות טילים ומסוקים. על פי הדיווחים של אנשי קבוצת וגנר, שלוו בתיעודי זוועות, מאות לוחמי וגנר נהרגו ונפצעו בהפצצה זו.

בתגובה לכך, הודיע פריגוז'ין שהוא יוצא לצעדת "צדק", אך הבהיר שלא מדובר במרד או פוטש. במוסקבה קיבלו בהלם את איומיו של פריגוז'ין אך לא הקלו ראש, ובתגובה פרסו כוחות סביב הקרמלין. ברוסיה הכחישו כל קשר לתקיפת אנשי וגנר, והודיעו כי פתחו תיק פלילי נגד פריגוז'ין.

אנשי וגנר לא רק איימו, אלא פתחו בפועל במתקפה צבאית בלב רוסיה, תוך השתלטות על ערי מפתח בדרום המדינה, בהמשך איימו להגיע גם למוסקבה. תוך שעות ספורות, ומבלי שנורתה ירייה אחת, נפלה לידיהם המפקדה הצבאית החשובה ברוסטוב על הדון, שמשם מנהלת רוסיה את המלחמה באוקראינה.

לאחר שעות מתוחות, נשא הנשיא פוטין נאום תוקפני לאומה והבטיח לנקוט יד קשה נגד "הבוגדים באומה". שלדבריו, ייתנו על כך את הדין. באותה עת התקרבו אנשיו של פריגוז'ין צפונה לכיוון וורונז', שם התנהל קרב של ממש. ארטילריה ומסוקים של חיל האוויר הרוסי תקפו שיירות משוריינות של הכוח, בניסיון לעכב את דרכם למוסקבה. אנשי הקבוצה גם הוציאו הודעה, ובה התייחסו לנאום פוטין: "פוטין קיבל החלטה שגויה, וזה מחריף את המצב מבחינתנו. בקרוב יהיה לנו נשיא חדש". פריגוז'ין הוסיף: "לוחמי וגנר הם פטריוטים, הם ננטשו באוקראינה".

על פי דיווחים ברוסיה, 12 טייסים ואנשי צוות אוויר נהרגו במסגרת הקרבות עם קבוצת וגנר שהפילה לפחות שבעה מסוקים ומטוסים של חיל האוויר הרוסי.

עם התקדמות הכוחות המורדים לעבר הבירה, הכריז ראש עיריית מוסקבה על משטר "אנטי טרור" וקרא לתושבים להישאר בבתים. מחסומים מאולתרים רבים נפרסו בכניסות לעיר, מבני ציבור, מתחמי קניות ומוסדות חינוך התבקשו להתפנות.

על פי מקורות בממשל ביידן שהתראיינו לרשת CNN, ארה"ב ומדינות אירופה לא צפו את ההתקוממות של קבוצת וגנר והופתעו מאוד מהאירועים. במקביל, הזהיר משרד החוץ הרוסי את מדינות המערב שלא לנצל את המצב ברוסיה כדי לקדם את האג'נדה ה"אנטי רוסית שלהן" לדבריהם.

למרות דברי המקורות ל-CNN , ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי גורמי מודיעין בארה"ב עדכנו ביום רביעי האחרון את בכירי הצבא והממשל על כך שפריגוז'ין מתכנן פעולה צבאית נגד בכירי הצבא הרוסי. לפי הדיווח, לסוכנויות הביון האמריקניות היו אינדיקציות לפיהן פריגוז'ין מתכנן משהו. על פי הדיווח ארה"ב, הייתה מודעת לאירועים המתפתחים, כמו שידעה על כוונת הפלישה הרוסית לאוקראינה, אך הפעם האמריקנים שתקו ולא פרסמו את כוונותיו של פריגוז'ין. לטענת הדיווח, האמריקנים חששו שאם יגידו משהו, פוטין יאשים אותם בעידוד הפיכה נגדו.

עוד מבחזית החדשות

ב"וושינגטון פוסט" דווח כי סוכנויות הביון האמריקניות ידעו באמצע החודש על כוונות פריגוז'ין, ושהמידע הועבר לבית הלבן ולסוכנויות הממשל. עם זאת, התזמון שבו תכנן פריגוז'ין להוציא את התוכנית לפועל לא הייתה ברורה. "בשבועיים האחרונים היה חשש אמיתי ממה שעלול להתרחש. אם הנשיא פוטין יישאר בשלטון, ואם אי יציבות כלשהי משמעה השפעה על השליטה בארסנל הגרעיני של רוסיה", אמר גורם אמריקאי לעיתון.

מי שתיווך בין הצדדים ופעל להרגעת הרוחות הוא נשיא בלארוס, לוקשנקו, שידוע כבעל בריתו וידיד קרוב של פוטין וגם בעל קשרים ארוכי שנים עם פריגוז'ין . בשעות הערב הצהירה לשכת לוקשנקו כי פריגוז'ין הסכים לעצור את התקדמות כוחותיו לעבר מוסקבה. מאוחר יותר אישר פריגוז'ין את הדברים ואמר שהנחה את חייליו לחזור לבסיסים כדי "להימנע משפיכות דמים".

דובר הקרמלין פסקוב הבהיר כי: "פוטין לא יתייחס עוד לפרשה, המבצע באוקראינה ימשיך כרגיל. לא ידוע על כוונה להדיח את שויגו או לערוך שינויים במשרד ההגנה. פריגוז'ין ולוקשנקו לא יכלו לדון בזה מכיוון שפוטין היחיד שבסמכותו להחליט על כך".

מאוחר יותר נצפו כוחות וגנר ובהם פריגוז'ין, מפנים את מפקדת הצבא עליה השתלטו מוקדם יותר ברוסטוב. לפי הודעת הקרמלין, פריגוז'ין יעזוב לבלארוס והאישומים נגדו ונגד אנשיו יבוטלו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים