שיתוף
תגובות
חדשות » הזמר ואיש החסד ר' דדי גראוכר ז"ל הלך לעולמו
אבל כבד בעולם המוזיקה, עם פטירתו של איש העסקים, איש החסד והזמר ר' דדי גראוכר ז"ל שהותיר אחריו עשרות להיטים במוזיקה החסידית ופרויקטים רבים של חסד
הזמר דדי גראוכר ז"ל | צילום: באדיבות המצלם

בבית החולים שיבא תל השומר נפטר הערב הזמר ואיש החסד ר' עודד דוד (דדי) גראוכר ז"ל שהלך לעולמו לאחר שהתייסר בשנים האחרונות בייסורים קשים ומרים והוא בן 62 בפטירתו.

בשבועות האחרונים אושפז דדי בבית החולים ורבים קיבלו על עצמם קבלות טובות לרפואתו הן באמירת "אשר יצר" בכוונה והן בברכת המזון מתוך הסידור, אך למגינת לב הוא השיב את נשמתו ליוצרה.

עוד מבחזית החדשות

"דדי", כפי שהיה ידוע בכינויו, נולד בט"ו באב תשכ"א לאביו ר' ישעיהו יחיאל מאיר גראוכר ז"ל ממנו התייתם בגיל צעיר, ולאמו מרת ציפורה ע"ה ממנה התייתם בגיל 16 ל"ע, לאחר שנהרגה בתאונת דרכים.

משפחתו של דדי גראוכר במקור, הייתה ממשפחה של חסידי גור. אביו היה ציוני דתי, אבל השורשים היו חרדים. מצד אבא, סבו היה הרב אברומל'ה גראוכר, ומצד אמו הרב קנטור מתל אביב, שהיה אחראי על כל העירוב בעיר, ודדי ז"ל גדל אצל סבו לאחר פטירת הוריו. כנער, למד במכינה בגבעת שמואל, שם השתתף במקהלת הילדים, בהמשך למד בישיבת כפר הרוא"ה שם דבק בראש הישיבה הגאון רבי משה צבי נריה זצ"ל שהיה לו כאב לאחר פטירת אביו ז"ל.

דדי התחיל את דרכו המוזיקלית כילד צעיר, בראיון לעיתונאי חנני בלייך סיפר: "הלכתי ערב אחד לחתונה, שם ניגנה התזמורת של מונה רוזנבלום והזמר היה שמואל ברונר. הוקסמתי מהם ואמרתי: אולי גם אני אהיה זמר יום אחד. ככה הכול התחיל. ובאמת, זמן קצר לאחר מכן, עוד כילד, הייתי עולה לשיר בחתונות ובאירועים. באותה תקופה הגיע לישראל יגאל צליק, והקים כאן את מקהלת "יד בזמר צברים", ואני השתתפתי בה, יחד עם עקיבא מרגליות, ישראל רנד ועוד. עם המקהלה הופענו בארץ ובמקומות רבים בעולם. אני זוכר הופעה שלי כילד בברוקלין קולג' בניו יורק, שם שרתי כסולן את "ואמרתם כה לחי" ואת "קול ברמה נשמע".

מאוחר יותר המשיך גראוכר ל"קעמפ אגודה" בטורונטו, שם שר יחד עם סוקי ודינג ומשם המשיכו לניו יורק, ולקחו את דדי לשיר קולות בתקליט "וכל מאמינים" עם מרדכי בן דוד (בשיר "ותתן"), שזו הייתה הפעם הראשונה שבה שר בתקליט.

את האלבום הראשון הקליט דדי זמן קצר לפני פטירת אביוף שהחליט להוציא לו את תקליט. היה זמן בזמן לימודיו בישיבה בכפר הרוא"ה שם היה חבר במקהלה, עליה ניצח ד"ר מרדכי סובול ז"ל, שגם עיבד והפיק מוזיקלית את אלבומו הראשון. אחרי האלבום הראשון עבד דדי גם עם המלחין הרב ברוך צ'ייט.

ברבות השנים התקשר דדי לרבי מאלכסנדר זצ"ל, ה"אמרי מנחם". הרב'ה אמר לדדי: "בתקופה הכי קשה לך – תשיר ותשמח יהודים, ומזה תכיר מלכים ורוזנים, ותעשה הרבה צדקה וגם הרבה עסקים". במשך השנים היה מקורב דדי לגדולי וצדיקי הדור מכל המגזרים. בשנים האחרונות התקרב דרך בנו, ר' שי גראוכר, למרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצ"ל, אשר במעונו נערכו שמחות הברית לנכדיו. התרומה למוסדות צדקה, תורה וחסד הייתה אחד מהדגלים אותם נשא דדי ע"ה כל חייו.

את הפריצה המוזיקלית עשה דדי, בשותפות עם המלחין יוסי גרין באלבום "רצה הקב"ה" שהזניקה את הקריירה שלו לצמרת המוזיקה החסידית, והפכה אותו לזמר שעמד בשורה הראשונה של הזמרים, יחד עם מרדכי בן דוד ואברהם פריד.

אחד הלהיטים הגדולים של דדי היה השיר "כי הם חיינו" שהלחין ברוך צ'ייט, כמו גם השיר "לך אתן את הארץ הזאת" (שהלחין מונה רוזנבלום) שהפך לשיר שהכי מזוהה איתו, לצד עוד להיטים גדולים כדוגמת: "הוא יגאל", "וקווי ה" ועוד.

במשך השנים הופיע יחד עם גדולי הזמר מרדכי בן דוד ואברהם פריד לצד המלחין יוסי גרין בהופעות ענק בכל רחבי העולם. בערב בחירות 96', היה דדי שותף להפקת הענק בפארק הירקון, קונצרט שירי שבת עם מרדכי בן דוד, אברהם פריד, יוסי גרין והוא עצמו, שסחף אליו קהל ענק של כ-150,000 איש. יש המייחסים לו את אחד מגורמי ההצלחה לבחירות של בנימין נתניהו באותן בחירות. דדי החזיק בחברות קרובה עם ראש הממשלה נתניהו, וגם עם אישי ממשל בכירים בארה"ב. כך למשל היה ידיד קרוב של ראש עיריית ניו יורק בזמנו, רודי ג'וליאני, לו שר אף את שיר הקמפיין.

לצד הקריירה המוזיקלית, ניצל דדי את קשריו כדי לעשות מעשי חסד ולעזור לארגונים וגם לאנשים פרטיים. כך למשל דאג למימון סכומי עתק עבור מחנה הקיץ של "האסק" מחנה קיץ לילדים מיוחדים שלוקח 400 ילדים מיוחדים מההורים לחודשיים תמימים.

עוד מבחזית החדשות

גם לארגון "עזר מציון" סייע רבות, ועמד לימינו של יו"ר עזר מציון הרב חנניה צ'ולק. יחד פעל להקמת הוסטל לילדים חולי סרטן שזקוקים לטיפולים בסיוע של הנגיד מוטי זיסר ז"ל. בזכות התרומות הראשוניות להן דאג דדי מידידיו בעלי הממון, הוקם בית "אורנית" ו"בנק מח העצם".

כך גם היה שותף בארגון "זכרון מנחם". לזכרו של מנחם ארנטל ז"ל, הלחין את השיר "מנחם". הכול ידעו כי דדי תמיד יענה בשמחה לבקשות לשיר לבוא בפני חולים או ארגונים שונים, גם בשנים בהן פנה דדי לעסקיו והתרחק מעט משדה המוזיקה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים