שיתוף
תגובות
חדשות » הותר לפרסום: בלילה שלפני מתקפת החמאס הוקפץ ראש השב״כ למטה הארגון
חוץ מהדיון הטלפוני בהשתתפות הרמטכ"ל, גם בשב"כ חשדו שמשהו קורה ברצועה | בעקבות כך הגיע רונן בר בעצמו להתייעצויות ונשאר במטה עד תחילת המתקפה
ראש השב״כ רונן בר והרמטכ״ל הרצי הלוי, ארכיון | צילום: דובר צה״ל

למרות מכת המחץ שצה״ל ממיט על הרצועה, מרחפת ברקע השאלה הקשה: האם הייתה התרעה לפני מתקפת הפתע של חמאס בבוקר החג בשבת? לפי גורמים צבאים וביטחוניים, כמה שעות לפני שאלפי מחבלים פשטו על שערי היישובים, התקבלו בצה"ל ובשב"כ אותות חלשים על תזוזת כוחות של חמאס לכיוון הגבול, ובקו המגע – וראש השב"כ אף הוקפץ למטה הארגון.

בלילה שבין שישי לשבת נערך דיון טלפוני בהשתתפות הרמטכ"ל ואלופים נוספים, כפי שפורסם אתמול, לאחר שבשב״כ הבינו שמשהו קורה, וראש השירות, רונן בר, הגיע למטה הארגון בלילה, ונשאר שם עד לפרוץ המתקפה. ההתייעצויות שהתקיימו בין חצות ל-5:00 בבוקר מלמדות שהתגובה הייתה רצינית. שב"כ גם הקפיץ צוות מיוחד לאזור עזה לפנות בוקר.

עוד מבחזית החדשות

למרות זאת, בשני הארגונים מודים כי לא חשבו שמדובר בפעולה רחבה של חמאס אלא באיתות חלש, שדיבר על אפשרות של ירי רקטי או חדירה מוגבלת מאוד. לבסוף חשדו שמדובר באפשרות של חטיפה, אך בוודאי לא בסדר הגודל הזוועתי שהוביל לאסון.

"בשום פנים ואופן לא הייתה כאן ״התרעה למלחמה״, אמר בכיר במערכת הביטחון. "אי אפשר היה להסיק מזה שמדובר באירוע גדול כפי שהתרחש". מלבד הרמטכ"ל ומספר אלופים, ראש השב"כ וראש המרחב, גם המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, אלוף אבי גיל, עודכן בפרטים, אך רק סביב השעה 6:00 בבוקר, רגע לפני תחילת המתקפה.

גם כרגע, לא ברור מה התרחש בין צמרת צה״ל לדרגי השטח באותן שעות קריטיות. עובדה אחת ברורה וכואבת: התרעת מלחמה הם לא קיבלו. מעדויות של לוחמים וקצינים עולה כי באוגדת עזה לא ניתנה התרעה לאירוע. ייתכן שאם היתה התרעה כזאת, הכוחות היו יכולים להיערך טוב יותר. בהיקף הכוחות ובזמן הקצר לא היו בולמים את המתקפה לחלוטין אבל היערכות אחרת הייתה מצמצמת את מספר הנפגעים ומאפשרת חילוץ מהיר יותר.

עוד מבחזית החדשות

עד שהגיעו הכוחות הגדולים לשטח, לוחמים של שב"כ וימ"מ ניהלו קרבות קשים בשעות הראשונות, לעתים לוחמים בודדים מול עשרות מחבלים חמושים צמאי דם.

יש לציין, כי הקונספציה בכל המערכת הייתה שחמאס מורתע, אינו רוצה מלחמה, מבקש למשול ולקבל הטבות כלכליות. המחדל של של אגף המודיעין ושב"כ הוא כפול: גם בהבנת הכוונות הכלליות של חמאס, וכמובן ההתארגנות חסרת התקדים שעברה מתחת לאף הישראלי. כרגע עיקר תשומת הלב מוקדשת ללחימה, אבל שאלת האחריות תלווה אותנו עוד שנים רבות.

הצטרפו ועקבו אחר

5 תגובות

  1. הבינו שדיווחי התצפיתניות היו אמיתיים אבל הניתוח של השב"כ, אמן,אוגדת עזה ועוד… היה מקובע, תוצאה של זחיחות דעת ושחצנות.
    יהירות ובוז לאויב.

  2. שטויות אם ידעו על הכניסה ונטדע היקף הרצח החטיםות שריפת הילדים למה לא עלו מטוסים ומסוקים להפציץ הגבול מעסה ולידה,טמבל מבין מה קרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים